به گزارش اکو ایران ،بدهی های شهرداری تهران باز هم موضوع چالش میان شهرداری و شورای شهر تهران شد . امروز معاون مالی شهردار تهران اعلام کرد که رقم بدهی شهرداری حدود 73 هزار میلیارد تومان است .

مهدی چمران نیز در واکنش به این میزان بدهی گفت : از ابتدای ورود و حضور ما به مدیریت شهری مطرح شد بدهی شهرداری بالغ بر ۶۵ هزار میلیارد تومان بود که بنا بر گزارش امروز ۷۳ هزار میلیارد تومان بدهی شهرداری احصا شده است و ممکن است اضافه هم شود.

رئیس شورای اسلامی شهر تهران در ادامه اضافه کرد: البته بخش اعظمی از بدهی‌ها به بانک‌ها است و سالی ۱۰ هزار میلیارد تومان تنها باید برای پرداخت سود بانک‌ها هزینه شود و این کمر بودجه شهرداری را می شکند. 

چمران افزود: ما وقتی در پایان دوره چهارم شهرداری را تحویل دادیم بر اساس حسابرسی رسمی که شده بود ۱۵ هزار و پانصد هزار میلیارد تومان بدهی داشتیم که پرداخت نشده و سال به سال به آن اضافه شده و تا به امروز بیش از ۷۰ هزار میلیارد تومان برای دوره جدید به ارث گذاشته شده است که این اداره دوره جدید را خیلی سخت می‌کند. 

او ضمن اشاره به افزایش هزینه‌ها و کاهش در آمدها، گفت: البته به صورت ریالی درآمدها افزایش یافته است. اما همه ما می‌دانیم که ارزش ریالی امروز با سال۱۳۹۶ و سال۱۳۹۲ بسیار متفاوت است و ارزش واقعی درآمدها به واسطه تورم کاهش داشته است. این هشدارهایی است که باید بدهیم و سختی‌هایی که شهرداری به خصوص در مدیریت بدهی‌ها و طلب‌ها دارد.

رییس شورای اسلامی شهر تهران گفت: البته در بحث طلب شهرداری نیز باید گفت که باید این طلب‌ها احصا شود و زمانی که ما در مدیریت شهری بودیم و با جلساتی که با وزارت دارایی داشتیم میزان طلب شهرداری ۱۵ هزار میلیارد تومان احصا شده و امروز به ۵۰ هزار میلیارد تومان رسیده که این طلب‌ها مربوط به عوارض ساختمان‌هایی است که توسط ادارات دولتی ساخته شده و عوارض را در طول سالیان ندادند، چه خوب است وقتی دستگاه‌های دولتی بدهی های شهرداری را طلب می کنند در خصوص پرداخت طلب شهرداری نیز همینگونه رفتار کنند.

چمران افزود: به هر روی شرایط بحرانی وجود دارد اما می‌توانیم از این شرایط عبور کنیم تا برای کارهایی عمرانی مانند مترو،  حمل و نقل و ترافیک و پروژه هایی که نیمه کاره باقی مانده است، هزینه کنیم.

اما محمود میرلوحی، عضو شورای پنجم شهر تهران در واکنش به سخنان چمران او را دعوت به صداقت در کلام کرده و گفت : به آقای چمران و تیمشان خداقوت می‌گویم. ایشان امروز رقم‌هایی را پذیرفتند که سال‌ها آن رقم‌ها و  عددها را مرتبا انکار می‌کردند؛ اما تقاضا دارم انصاف و صداقت را هم رعایت کرده زیرا برای پیشبرد کارها، پذیرش تنها کفایت نمی‌کند و باید صداقت داشت. اگر سیاست‌ها و اقدامات شورای پنجم نبود و همان مسیر شورای چهارم را ادامه می‌دادیم، این بدهی‌ها در پایان دوره به 120 هزار میلیارد می‌رسید. بیشتر بدهی‌های امروز شهرداری تهران مربوط به 5 سال آخر دوره‌ی مدیریت قالیباف است. بخشی مربوط به مترو و فاینانس‌ها و به‌خصوص 5360 میلیارد تومانی که از بانک شهر دریافت شد.

وی تاکید کرد که شورای شهر پنجم در طول 4 سال تنها از طریق اوراق مشارکت برای توسعه مترو که 50 درصد اصل و سود آن را هم دولت تضمین می‌کند، هیچ استقراض دیگری نکرد بلکه 9500 میلیارد تومان از بدهی‌های بانکی را هم پرداخت کرد. همچنین در توافقنامه‌ای با تامین اجتماعی، بدهی‌های این حوزه را هم ساماندهی کرد. در غیر این صورت به جای 65 هزار میلیارد بدهی، باید دو برابر آن بدهی به جای می‌گذاشتیم. . همچنین اقدامات قضایی در جهت ماده 477 کرده و برخی اقدامات را در مرحله‌ی تجدیدنظر گرفته و باعث شدیم این احکام لغو شوند. توافقاتی با تامین اجتماعی، آستان قدس، بنیاد شهید، بنیاد مستضعفان و بانک‌ها داشته و حساب‌ها کاملا شفاف است. همچنین جلساتی با دولتی‌ها برای پایان کار ساختمان هایشان داشتیم .  500 ساختمان دولتی،‌ دراین رابطه مورد بررسی قرار گرفت . همچنین  پیگیر مطالبات شهرداری از دولت در حوزه‌ی حمل‌و‌نقل بودیم و جلوی هرج‌و‌مرج‌ها و ریخت‌و‌پاش‌های دوره‌ی گذشته را گرفتیم که باید این مسیر ادامه پیدا کند تا اتفاقات گذشته در دوره‌ی انقلابی و جهادی   تکرار نشود .