به گزارش اکو ایران ،دو هفته پیش بود که شهردار تهران و رییس کانون ارزیابی و انتصابات شهردار تهران به صحن شورای شهر تهران آمد تا پس از انتقادهای برخی از اعضای شورای شهر تهران درخصوص نحوه انتخاب مدیرانش توضیح دهد . بعد ازخبرهای غیررسمی که نشان می داد اختلاف های عمیقی میان شهردار و برخی از اعضای شورای شهر تهران درخصوص انتخاب مدیرانش خارج از بدنه شهرداری وجود دارد . در آن جلسه شهردار و برخی از اعضای شورای شهر اعلام کردند که این اختلاف ها آرزوی برخی از جریان های سیاسی و رسانه هاست و حقیقت ندارد اما همان زمان هم برخی از اعضای شورای شهر در گفتگوهای رسانه ای دلخوری خود را اعلام کرده بودند هر چند که تاکید می کردند شورا حقی درخصوص انتصابات ندارد و به اختیار شهردار در این حوزه احترام می گذارد .

آن روز مهدی چمران اجازه صحبت در خصوص نحوه انتصابات در صحن را ندادو شهردار تهران هم در نیمه شورا صحن را ترک کرد . همان زمان آنها که به سبک مهدی چمران آگاه بودند این تصمیم او را برای آرام کردن تند و تیزی برخی از انتقادها به شهردار دانسته و معتقد بودند چمران اجازه طرح چنین موضوعاتی را درصحن علنی نمی دهد .

پیش بینی که درست از آب درآمد و امروز در جلسه هم اندیشی پیش از صحن شورای شهر اعضای شورای شهر و شهردار 2 ساعتی درخصوص انتصابات بحث کردند. سخنانی که به اعتقاد علیرضا نادعلی سخنگوی شورای شهر تهران برخی پرسش های اعضا را پاسخ داد . او پیش از آغاز صحن شورای شهر تهران جزییات کلی از این جلسه بیان کرد و گفت :‌جلسه امروز به اتفاق اکثریت اعضاء با حضور شهردار تهران و برخی از معاونین وی با موضوع بررسی انتصابات شهرداری برگزار شد. در همین راستا گزارشی توسط آقای حبیب الله مسئول کانون ارزیابی انتصابات شهرداری تهران ارائه شد و در حقیقت همان ارائه‌ای بود که قرار بود در صحن علنی اتفاق بیفتد.

به گفته او  ارکان، مراحل و روش‌های ارزیابی این انتصابات در این هم اندیشی ارائه شد و ایراداتی که توسط اعضای شورا مطرح شد توسط شهردار پاسخ داده شد و در حقیقثت در این جلسه هم فکری صورت گرفت.

وی ادامه داد: در این جلسه اعضای شورا به برخی از مباحث وروش های این انتصابات ایراداتی مطرح کرد که توضیحات توسط مسئول کانون ارزیابی ارائه شد و تلاش شد که رویه ها در این حوزه بهبود پیدا کند. در حقیقت در این جلسه سابقه نحوه کار و آنچه که به عنوان روش علمی در کانون ارزیابی استفاده می شود توضیح داده شد. البته 10 سال پیش و در دوره آقای قالیباف نیز این موضوع مطرح شده بود و این تیم همان تیم 10 سال گذشته است.

سخنگوی شورای شهر تهران تاکید کرد: در مورد برخی مصادیق که در جلسه مطرح شد، توضیحات ارائه شد که برخی از اعضا قانع و برخی دیگر قانع نشدند؛ اما همه اعضاء باتفاق تاکید داشتند که دست شهردار تهران برای انتصابات باز است و شورا هیچ فشاری نیاورده ونخواهد آورد تا روال انتصابات به صورت قانونی طی شود.

در این جلسه دو معاون خدمات شهری و مالی درخصوص وضعیت معاونت شان و برنامه های آینده توضیحانی ارائه کردند .

جلال بهرامی معاون امور خدمات شهری شهرداری تهران با درباره وضعیت موجود فضای سبز و پسماند و همچنین برنامه‌هایی که باید تا سال ۱۴۰۲ طبق برنامه پنج ساله سوم انجام شود، توضیح داد.

اوضمن اشاره به اولویت موضوع فضای سبز و پسماند در گزارش ارائه عملکرد و پیشنهادات امروز، بیان کرد: یکی از موضوعاتی که در فضای سبز اهمیت دارد، آب است. اگر تأمین منابع آبی برای فضای سبز در اولویت نباشد، اجرای هر طرح توسعه‌ای و نگهداشت درنهایت موفق نخواهد شد. تا افق ۱۴۱۰ باید ۲۵۰ میلیون لیتر برای فضای سبز شهر تهران منابع آبی تأمین شود که درحال حاضر ۱۳۳ میلیون لیتر مصرف آبی داریم.

معاون امور خدمات شهری و محیط زیست شهرداری تهران با بیان اینکه باید مصرف ۱۳۰ میلیون لیتر آبی که از چاه‌ها برداشت می‌شود تا افق ۱۴۱۰ کاهش یابد و به ۸۰ میلیون لیتر برسد، عنوان کرد: همچنین باید از پساب‌های شهر تهران استفاده شود. این پساب‌ها فرصتی برای شهرداری است که اگر زودتر از آن استفاده نشود در جنوب شهر تبدیل به حقابه می‌شود و دیگر هیچ استفاده‌ای از آن نخواهد شد. در حال حاضر کسانی ‌که می‌خواهند این تصفیه خانه‌ها را بسازند، زمین در اختیارشان قرار داده شده است.

بهرامی در ادامه تأکید کرد: در جلسه پیش موارد قانونی پیش آمده که باید حتما سند این زمین‌ها به نام آن‌ها زده شود تا بتوانند تصفیه خانه‌ها را بر زمین‌های مورد نظر احداث کنند. حاضر هستیم که تعهد محضری داده شود تا زمین زودتر تحویل و ساخت تصفیه خانه‌ها آغاز شود.

او درباره برنامه توسعه فضای سبز درون شهری در بازه زمانی یک ساله ۱۴۰۰، توضیح داد: علاوه بر احداث ۸ بوستان باید ۱۲ هکتار از بوستان گل‌ها، ۳۳ هکتار از پادگان ۰۶ ارتش، ۱۶.۵ هکتار از فاز یک بوستان ایرانیان، ۴۰ هکتار از فاز یک باغ راه حضرت فاطمه زهرا (س)،  ۱۲ هکتار از بوستان نهج البلاغه، ۶۰ هکتار از بوستان دانش و طبیعت، ۲ هکتار از احیاء و تملک باغات، ۳۰ هکتار از فاز دو بوستان ولایت، ۶۶۷ متر مربع احداث و توسعه فضای سبز عمودی و بام سبز بدنه اماکن شهرداری، ۵۷ هکتار از بوستان یاس فاطمی، ۱۲۵۰ هکتار توسعه جنگل کاری کمربند فضای سبز پیرامون شهر تهران انجام شود.

معاون امور خدمات شهری و محیط زیست شهرداری تهران با بیان اینکه پادگان ۰۶ یک موضوع بسیار مهمی است، افزود: باید شورا تأکیدی روی آن داشته باشد تا زودتر این پادگان آزادسازی شود. اگر فضای سبز در این زمین توسعه داده شود ۴۰ هکتار زمین به وسعت فضای سبز تهران افزوده خواهد شد و بن بستی که در محله وجود دارد، نجات خواهد یافت.

بهرامی در ادامه اضافه کرد: در خیابان پاسداران تنها یک  مسجد وجود دارد که دولتی ساخته شده است و در خیابان پاسداران تقریباً پارکی هم وجود ندارد. البته باغچه‌های کوچک محلی هستند اما بوستان سبزی ندارد.

به گفته معاون امور خدمات شهری و محیط زیست شهرداری تهران؛ پسماندهای ساختمانی تا افق ۱۴۰۲ پر شده است و روزانه ۱۴ هزار تن زباله بازیافت و دوباره به چرخه مصرف شهر برمی‌گردد.

بهرامی یکی دیگر از معضلات موجود راموضوع دفن پسماندهای بهداشتی ذکر کرد و افزود: قانون برای ما وظیفه‌ای تعیین نکرده است اما ما تحت هر عنوانی این اقدام را پذیرفته‌ایم. باید بازتعریفی با وزارت بهداشت روی این موضوع صورت گیرد تا در مبدأ تفکیک پسماند بهداشتی صورت گیرد و سپس این زباله‌ها دفن شوند.

پس از ارائه گزارش توسط معاون خدمات شهری شهرداری تهران، اعضای شورای شهر تهران نقطه نظرات، پیشنهادات و انتقادات خود را مطرح کردند.

احمد صادقی عضو شورای شهر تهران نیز با اشاره به بحث جمع‌آوری زباله و رفت و روب گفت: در حال حاضر اولویت شهرداری باید این موضوع باشد و این در حالی است که متاسفانه وضعیت رفت و روب در شهر تهران مناسب نیست و این موضوع مورد گلایه و نارضایتی شهروندان است.

وی گفت: در حال حاضر همه جای شهر تهران کثیف است و این مسئله به بالا شهر و پایین شهر ارتباطی ندارد و مخازن‌های زباله نیز یک شرایط نامناسب و زشتی دارد و انتظار است که شهردار تهران نسبت به این موضوعات اهمیت خاصی قائل شود.تا قبل از سال 1401 شهرداری تهران نسبت به رفت و روب و تمیزی شهر تهران اقدامات لازم را انجام دهد.

پرویز سروری نایب‌رئیس شورای شهر تهران نیز در ارتباط با وضعیت ساختمان‌های ناایمن در پایتخت گفت: در حال حاضر ساختمان های پرخطر مثل پلاسکو زیاد داریم و می‌طلبد شهرداری تهران در راستای رفع خطرات این ساختمان‌ها اقدامات لازم را انجام بدهد.

سید احمد علوی دیگر عضو شورای شهر تهران با اشاره به فرا رسیدن فصل زمستان از شهرداری تهران خواست نسبت به ایمن سازی پارک‌ها و بوستان‌ها اقدامات لازم را انجام بدهد.

مهدی بابایی عضو شورای شهر تهران  هم در واکنش به گزارش معاون خدمات شهری شهرداری تهران، گفت: یکی از روش‎هایی که در برنامه پنج ساله سوم به آن اشاره شده است، بحث احصاء و تملک باغات است که برای آن بودجه تصویب شده است و همچنین با توجه به جریمه ‎ای که بابت قطع درختان گرفته می‎شود و حسابی که برای مبالغ این جریمه‎ها در تظر گرفته شده است، یکی از روش‎های بالا بردن سرانه فضای سبز، همین موضوع احیا و تملک باغات است.

بابایی درخصوص پسماند بیمارستانی و بی‌خطرسازی آن هم متذکر شد و افزود: در حال حاضر از حدود 169 بیمارستانی که در سطح شهر تهران وجود دارند، متاسفانه 30 بیمارستان بصورت کامل و درست پسماند خود را بی خطرسازی نمی‎کنند. لذا خواهشمندم که به این بیمارستان‎ها اخطاریه قانونی صادر شود و یک مهلتی برای تکمیل این فرایند داده شود و در غیر این صورت، جمع‎ آوری پسماند ایشان متوقف شود. البته ضابط قانونی در این حوزه سازمان محیط زیست است و من از مسئولین سازمان محیط زیست خواستارم که این موضوع را به جدیت پیگیری کنند.

   ناصر امانی، عضو شورای شهر تهران نیز گفت :  این گزارش، گزارشی می‌شود که در شأن و جایگاه شورای اسلامی شهر تهران است؛ چارچوب آن برنامه پنج ساله سوم بوده، در حال حاضر بحث زباله، پسماند و نظافت شهر جزو اولویت‌هایی است باید در  دستور کار قرار دهید. در محله هایی که می‌رویم مردم می‌گویند نمی دانیم از چه طریقی شهردار ناحیه فهمیده ما می‌خواهیم برای بازدید به آنجا برویم برای اولین بار  مثل مور و ملخ ریختند و اینجا را تمیز کردند .

امانی اضافه کرد: مردم نسبت به ما بدبین هستند و به قول یکی از دوستان در شهرداری هنوز فرهنگ شاهنشاهی در برخی حوزه‌ها حاکم است. چرا باید وقتی مسئولی می‌رود باید آنجا را تمیز کنند و رها کند تا وقتی مسئول بعدی می‌خواهد بیاید. از شهردار ناحیه که می پرسیم می گوید پیمانکار به قراردادش معترض است.  با حداقل قیمت قرارداد بسته شده و در حال حاضر قیمت‌ها بالا رفته و برای پیمانکار نمی‌صرفد.

این عضو شورا تاکید کرد: همه پیمانکاران حوزه خدمات شهری در بخش پسماند به قراردادشان معترضند و خواهش می‌کنم این نکته مدنظرتان باشد.

در ادامه این جلسه ابوالفضل فلاح معاون مالی و اقتصاد شهری شهرداری تهران  هم  در صحن علنی شورای شهر تهران گزارشی از عملکرد مالی ۱۰ سال گذشته شهرداری و اقدامات انجام شده در یکماه و نیم گذشته ارایه کرد و گفت: در سال‌های ۱۳۹۰ تا ۱۳۹۹ در شرایطی که کل درآمدها به قیمت ثابت (واقعی)، کاهشی بوده اما به قیمت اسمی روند افزایشی داشته است.

او با بیان اینکه سال پایه، سال ۱۳۹۰ در نظر گرفته شده است، توضیح داد: در ۱۰ سال گذشته و به طور میانگین سهم بخش‌های درآمدی تقریبا ثابت بوده است، درواقع بخش معماری و شهرسازی ۵۰ درصد، درآمدهای پایدار ۲۳ درصد، تسهیلات ۱۰ درصد، فروش ملک و مشارکت‌ها ۷ درصد بوده و البته در سال‌هایی تسهیلات، سهم بیشتری داشته است.

فلاح با توضیح اینکه درآمدهای پایدار و اجزای آن باتوجه به نرخ تورم رشد داشته و همسان این نرخ جلو رفته است، به تسهیلات دریافتی اشاره کرد و افزود: در سال ۱۳۹۶ به بعد جرایم از اصل تسهیلات پیشی می‌گیرد، ضمن اینکه شهرداری تهران در سال‌های ۱۳۹۳ تا ۱۳۹۵ تسهیلات زیادی برای کارهای عمرانی گرفته است. به طوری که تا پایان شهریور ۱۴۰۰، ۵۶ هزار میلیارد تومان اصل و فرع بدهی بانکی است که عدد قابل توجهی است.

او ادامه داد: در طرف هزینه اما، هزینه‌های جاری شهرداری تهران در ۱۰ سال گذشته به قیمت ثابت تقریبا با نمودار کندی تغییری زیادی نداشته و این در شرایطی است که درآمدها کاهشی بوده است. هزینه عمرانی هم به قیمت ثابت به خصوص در سال‌های اخیر کاهش زیادی داشته و نشان می‌دهد در بخش عمرانی به خصوص در سال‌های اخیر توقف داشتیم.

معاون شهردار تهران با اشاره به بدهی و دیون شهرداری تهران گفت: شهرداری تا پایان ۱۳۹۹ در مجموع ۶۶ هزار میلیارد تومان از محل مناطق، سازمان‌ها، تسهیلات بانکی و اوراق مشارکت بدهی دارد و این رقم تا پایان شهریور ۱۴۰۰، به ۷۳ هزار میلیارد تومان رسیده که بدون لحاظ بدهی ناشی از دعاوی بیمه، مالیات و توافق‌های داخلی امور نهادها با برخی دستگاه‌ها است.

فلاح بدهی شهرداری تهران به تامین اجتماعی را ۶ هزار میلیارد تومان عنوان کرد و توضیح داد: بدهی شهرداری به تامین اجتماعی شرایط مناسبی نداشت به طوری که این نهاد حساب‌های ما را می‌بست، اما با دستور شهردار تهران کارگروهی برای حل این چالش تشکیل شد. ادعای اولیه تامین اجتماعی درباره رقم بدهی شهرداری، ۶ هزار میلیارد تومان است و در این کارگروه هم طلب از این نهاد و میزان دقیق بدهی به آن در حال بررسی است و تا دو هفته آینده به عدد واقعی نزدیک خواهیم شد. 

معاون شهردار تهران برای برون‌رفت از شرایط موجود دو رویکرد را تشریح کرد و گفت: نخستین رویکرد، برقراری انضباط مالی از طریق قانون‌مداری، شفافیت، نظارت، پاسخگویی مالی و مبارزه با فساد و دومین رویکرد هم تمرکز بر توانمندسازی اقتصاد شهری و مشارکت شهروندان است. برای تحقق این مهم، سه پروژه ارتقای نظام مالی و محاسباتی شهرداری تهران، توسعه و تعمیق تامین نظام مالی و مولدسازی اموال و دارایی‌ها را در دست اجرا داریم که بخشی از آن در حال اجراست و هر کدام از این پروژه‌ها زیر پروژه‌هایی دارد.

ناصر امانی، عضو کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر تهران هم  در واکنش به گزارش معاون مالی و اقتصاد شهری شهرداری تهران گفت: آقای دکتر زاکانی گفتند سه کار مهم کردیم که یکی بحث خزانه مالی است و 1200 حساب را در شهرداری تهران بستند. از همان زمان برخی از نیروهای معاونت مالی شهرداری تهران تماس‌های زیادی با ما گرفتند که این 1200 حساب چیست و ما در جریان نیستیم و کجا بسته شده است.

او ادامه داد:  ممکن است شهرداری پنج هزار شماره حساب از سال 70 مرتبا باز کرده، بسته و گردش مالی و موجودی در آن نبوده است. ما هیچ وقت 1200 حساب فعال در شهرداری نداشتیم. خزانه واحد نیز از  شورای سوم ایجاد شده بود و فقط تفاوت آن این بود که برخی از سازمان‌ها و شرکت‌ها درآمدشان به حساب خزانه نمی‌آمد که دوستان تلاش کردند بیاید که تلاش‌شان قابل تقدیر است و امیدواریم فرایند آن را کامل کنند.

عضو شورای شهر تهران با بیان اینکه ما در شهرداری سیستم فاینانس داریم، اضافه کرد: آیا قرار است این سیستم تغییر پیدا کند و یا کامل شود؟ سیستم مالی شهرداری در حال حاضر دستی نیست و به روز می‌توانید آخرین گزارش هزینه و درآمد شهرداری را از روی سیستم فاینانس که ما تلاش کردیم سازمان‌ها و شرکت‌ها به آن وصل شوند، برداشت کنید. اگر قرار است سیستم توسعه‌ای پیدا کند مبنا باید همین سیستم موجود کنونی باشد و اشکالات آن برطرف شود.

امانی در ادامه گفت: بارها گفتم بدهی به پیمانکاران معمولا 30 درصد کاهش دارد. امروز هم اعلام شد که علی رغم اینکه تلاش کردیم بدهی قبلی به پیمانکاران را در شهرداری تهران قطعی کنیم هنوز به آمار قطعی دست پیدا نکردیم. من می گویم 30 درصد حباب است . علت آن این است که وقتی پیمانکار را به کارگزار معرفی می‌کنید، کارگزار می‌گوید من 30 درصد از  حواله کم کرده و 70 درصد را به شما می‌دهم؛ یعنی مجبورند این کار را با توجه به نوع تسویه حسابی که شهرداری با پیمانکاران خود به ویژه به شکل غیر نقدی و از طریق کارگزاران انجام می‌دهد، بکنند. این نکته‌ای است که باید مدنظرتان باشد و و هنوز روشن نیست.

این عضو شورای شهر تهران درباره ارقام متناقض ارائه شده درباره میزان بدهی‌های شهرداری تهران گفت: یکبار  گفتند 65 هزار میلیارد تومان بدهی، بار دیگر آقای زاکانی عدد 80 هزار میلیارد تومان را اعلام کرد و حالا می‌گویند 72هزار میلیارد تومان. بنا بود سند تحویل و تحول شهرداری که یکی از محورهای اصلی شفاف شدن مطالبات و بدهی‌های شهرداری است، تهیه شود که نشد.

امانی ادامه داد:  رسانه‌ها و ما سردرگم شدیم. من رقم بدهی را شصت و پنج هزار میلیارد تومان اعلام کردم و منظورم اسفند سال 99 بود. آقای شهردار گفتند هشتاد هزار میلیارد تومان با سود و بدهی های بانکی سال 1400 و آقای فلاح می گویند هفتاد و دو هزار میلیارد تومان که در این مبلغ بدهی پیمانکاران هم منظوره شده که معتقدم 30 درصد آن حتما حباب است. باید برای این موضوعات فکری کنیم.

در نوزدهمین جلسه شورا هم بررسی طرح بهبود وضعیت حمل و نقل با بازگشایی مدارس در شرایط کاهش شیوع کرونا  در دستور قرار گرفت.

سید جعفر تشکری هاشمی با اعلام اینکه یک فوریت طرح «بهبود وضعیت حمل و نقل با بازگشایی مدارس در شرایط کاهش شیوع کرونا» در شانزدهمین جلسه شورای اسلامی شهر تهران به تصویب رسیده است، هدف از ارائه این طرح را ایجاد آمادگی‌های لازم برای بازگشتن به شرایط کاهش شیوع کرونا همزمان با بازگشایی مراکز آموزشی دانست و افزود: برابر ابلاغ دولت، دورکاری کارکنان دولت لغو شده و از سوی دیگر، مدارس و دانشگاه‌ها در مسیر بازگشایی قرار دارند که در صورت برگزاری کلاس‌های حضوری، شاهد افزایش تراکم ترافیک در سطح شهر خواهیم بود.

وی با اشاره به اینکه در همین مدت اخیر و با پایان یافتن دورکاری کارکنان دولت، شاهد افزایش آمد و شدهای شهری و تشدید تراکم ترافیک در سطح شهر هستیم که نارضایتی شهروندان را در پی داشته است، گفت: این طرح تهیه شده تا بخشی از مسائل و مشکلات شهروندان به واسطه تراکم ترافیک را مدیریت کرده و کاهش دهیم، گرچه با اجرای این طرح هم به وضعیت آرمانی نخواهیم رسید، چرا که وضعیت امروز حمل و نقل شهر تهران به دلیل عدم تأمین ناوگان مورد نیاز و عدم توسعه حمل و نقل عمومی طی سال‌های اخیر، نامطلوب است.

تشکری هاشمی ابراز امیدواری کرد طی یک ماه آینده اجرای برنامه‌های طرح « بهبود وضعیت حمل و نقل با بازگشایی مدارس در شرایط کاهش شیوع کرونا» که در جلسات کارشناسی تمامی جوانب مورد نظر از جمله ردیف‌های متناظر بودجه‌ای آن لحاظ شده است، بتواند گره‌ای از کلاف سر در گُم ترافیک تهران باز کند.

بررسی این طرح  کمی طولانی شد و در حالی که ۵ دقیقه از وقت قانونی شورای شهر گذشته بود برای آن درخواست رای گیری شد ، اعضای شورا درخواست تمدید وقت شورا را کردند

که چمران پاسخ داد ساعت تان عقب است من ساعت خودم را دارم!!

و رای گیری طرح تقویت ناوگان حمل و نقل عمومی در زمان غیر قانونی به تصویب رسید.

 

عضو

تذکر

جعفر شربیانی عضو هیات رییسه شورا

پرچالش‌ترین و پرمسئله‌ترین مأموریت شورای شهر و شهرداری مسئله شهرسازی است شفاف‌سازی مصوبات مرتبط با حدود و اختیارات کمیسیون‌های داخلی و شوراهای معماری مناطق و رصد و پایش آنها، پیگیری عقد تفاهمنامه با دستگاه قضا برای اخذ حکم قضائی در جلوگیری از ساخت‌وساز غیرمجاز در راستای صیانت از حقوق شهر و شهرداری و به خصوص پرسنل شهرسازی نواحی و همچنین زمان برگزاری افزایش جلسات کمیته‌های نما در مناطق که هر هفته یک بار برگزار شده، از دیگر مواردی است که در این حوزه باید مورد توجه قرار گیرد .

مهدی عباسی رییس کمیسیون معماری و شهرسازی

برای تعیین تکلیف نحوه فعالیت دفاتر خدمات الکترونیک و نحوه برون‌سپاری وظایف، ضرورت دارد تا مبتنی بر آسیب‌شناسی جامع وکامل فعالیت این دفاتر و در چارچوب ساماندهی فرآیند صدور پروانه وگواهی‌های ساختمانی مبتنی بر هوشمندسازی کامل فرآیندها، با نگاه واقع‌بینانه‌ای نسبت به تخصیص نقش مناسب برای این دفاتر در ارایه خدمات شایسته به شهروندان و رضایت مندی آنان اقدام نمود.

ناصر امانی عضو کمیسیون برنامه و بودجه

در محله گلابدره در حالی که انشعاب برق به واحدهای بدون مجوز داده نمی‌شود اما مردم می گویند انشعاب چهار میلیونی را به راحتی به ده برابر قیمت از بازار آزاد تهیه می‌کنیم. تخلف در ساخت و ساز به واحدهای مسکونی منحصر نشده و مسجدی با نامی مقدس بدون مجوز ساخته شده که طبقه همکف و جنب آن واحدهای پذیرایی غیر قانونی را در خود جای داده است و تلاش‌های شهردار منطقه هم برای جلوگیری از ساخت و ساز و حتی توسعه آن هم به جایی نرسیده است این در حالی است که هفت مسجد در این محله با فاصله‌های کم فعال بوده و پذیرای مراجعه کنندگان است.

علی اصغر قائمی عضو شورای شهر تهران

حادثه ای که در هفته گذشته اتفاق افتاد و موضوع آسیبی که به شبکه کارت سوخت رسید هشداری بود برای  همه دستگاه های  کشور که  باید حساسیت کافی داشته باشند.

در این راستا شهرداری تهران نیز می بایست  نسبت به استقرار نظامات پیشگیری  از  نفوذ و خرابکاری در شبکه اطلاعاتی اقدامات لازم را انجام دهند و نیز نسبت به استقرار  سند ISMS ، استاندارد ایزو 27001 و همچنین برنامه ریزی برای استقرار BCP/DRP .باید در این حوزه اقدامات لازم صورت گیرد البته  از سال های پیش اقداماتی شروع شده  اما امروز باید این اقدامات جدی تر از قبل پیگیر شود. چرا که ضرورت توجه به این مسئله بسیار محرز است.

  علیرضا نادعلی، سخنگوی شورای شهر تهران

سازمان آتش نشانی شهرداری تهران روزانه حدود 300 عملیات(حریق و حادثه) در پایتخت انجام می دهد. یکی از مشکلات اساسی سازمان آتش نشانی کمبود نیروی انسانی است. با توجه به اینکه 133 ایستگاه آتش نشانی در تهران وجود دارد و باید به طور متوسط در هر ایستگاه ۴۵ نفر نیروی عملیاتی حضور داشته باشند این در حالی است که هم اکنون  در هر ایستگاه حدود ۳۱ نفر حضور دارند.در حال حاضر سازمان آتش نشانی شهرداری تهران 5253 نفر نیروی عملیاتی دارد این در حالی است که باید این سازمان بیش از 6000  نفر نیرو داشته باشد.

سوده نجفی عضو شورای شهر تهران

در کشور ما تکدی گری یک جرم محسوب می شود، مواد ۷۱۲ و ۷۱۳ قانون مجازات اسلامی موضوع تکدی‌گری را جرم شناخته است و در ماده ۷۱۲ قانونگذار به وضوح ‌اعلام می کند که هر کس اقدام به این عمل نماید از یک‌تا سه ماه محکوم می شود و تمام اموالی را که از این راه به دست اورده مصادره میگردد. همچنین  در ماده ۷۱۳ قانون گذار صراحتا اعلام میکند کسانی که از اطفال کودک و غیررشید به عنوان ابزار و وسیله ای برای مقاصد شخصی استفاده نمایند از سه ماه تا دو سال حبس و اموالی که از این طریق به دست آورده اند مصادره میگردد این کار مصداق بارز کودک ازاری محسوب می گردد . معظل جدی دیگر حضور اتباع بیگانه جهت تکدی گری در شهر تهران است که این موضوع در حال تسریع است که این افراد چگونه وارد کشور شده اند؟ با چه اسناد هویتی در شهر تردد و اشکارا اقدام به تکدی گری مینمایند؟ و دیگر اینکه اکثر این افراد موارد بهداشتی را رعایت نمیکنند و موجب انتقال بیماری ها می شود. 

احمد علوی 

ساخت ساختمان 7 طبقه در مجاور خانه لرزاده و عدم رعایت حریم میراثی این مجموعه گفت: جالب اینجاست که مالکیت ساختمان ساخته شده در اختیار خود شهرداری است.