به گزارش اکوایران،تمام تصمیمات مدیریت شهری پنجم درخصوص ترمینال شهر باطل شد . مسئولیت ترمینال شرق دوباره به معاونت حمل و نقل بازگشت و پروژه ای که می توانست با 50 میلیارد تومان سال ها پیش به اتمام برسد دست کم 200 میلیارد تومان برای شهر هزینه دارد و بسیاری از تجهیزات آن نیز تخریب شده و دیگر در لیست پروژه های 90 درصدی شهر نیست .

در فهرست وعده‌های شهردار تهران در زمان بررسی بودجه 1401 به سرانجام رساندن این پروژه بود. حالا کمتر از سه ماه مانده به پایان سال اعضای شورای شهر تهران به نیاز 200 میلیاردی این پروژه اشاره کرده و خواستار تعیین تکلیف آن شده‌اند.

photo_۲۰۲۳-۰۱-۰۷_۱۷-۳۱-۴۶

مدتی پیش سیدمحمد آقامیری، رئیس کمیته عمران شورای شهر تهران در تذکری به موضوع ترمینال شرق اشاره کرده و گفته بود: ترمینال شرق در مساحت ۳۰ هکتار اجرا شده است. علت راه‌اندازی این پایانه این بود که پایانه سابق باعث کندی حرکت و ایجاد ترافیک شده بود. مزایای راه‌اندازی پایانه شرق این است که در نقطه گرهی خارج از محدوده شهر تهران است و دسترسی بسیار خوبی به بزرگراه‌های یاسینی، زین‌الدین، دماوند، تلو، لشگرک و امکان برنامه‌ریزی سفر برای اقصی نقاط کشور را ایجاد می‌کند. طراحی پایانه هوشمند است و به نوعی اولین پایانه هوشمند به شمار می‌رود که جارزنی و دلالی را در پایانه حذف می‌کند. قرارگرفتن در مجاور پارک جنگلی سرخه‌حصار و پیش‌بینی ایستگاه مترو در کنار آن از مزایای این پروژه است. با وجود تمام امکانات، پایانه بدون استفاده مانده است. این پایانه با کمتر از ۲۰۰ میلیارد تومان راه‌اندازی خواهد شد.این پروژه در سال ۹۶ با ۳۰ تا ۴۰ میلیارد تومان تکمیل می‌شد، اما امروز به ۳۰۰ تا ۴۰۰ میلیارد تومان نیاز دارد؛ هرچند با ۲۰۰ میلیارد تومان می‌توان آن را راه‌اندازی کرد که اگر به بهره‌برداری برسد، در سال آینده ۵۰۰ میلیارد تومان درآمد برای شهرداری خواهد داشت و جزء درآمدهای پایدار است. آقا‌میری پیشنهاد می‌کند: اگر یک کارگروه اقتصادی روی پایانه جدید شرق کار کند، می‌تواند از حداقل‌های این پروژه درآمد کسب کند، شهرداری با اخذ تسهیلات از بانک این پایانه را تکمیل کند و این موضوع را در اولویت قرار دهد؛ چراکه سودآوری خواهد داشت. باید توجه کرد که این هزینه نیست، بلکه سرمایه‌گذاری است. متأسفانه دوره قبلی مدیریت شهری با ترک فعل، این سرمایه ارزشمند را ناکارآمد گذاشتند؛ ضمن اینکه خسارت‌های فراوانی را هم در این سال‌ها به پروژه وارد کردند که باید جبران شود و سرمایه ارزشمندی برای شهر تهران باشد.

photo_۲۰۲۳-۰۱-۰۷_۱۷-۳۲-۰۴

مهدی بابایی عضو دیگر شورای شهر هم یکی از اعضایی است که نسبت به تاخیر تکمیل پایانه جدید شرق انتقاد دارد . او در تذکری درصحن شورا گفته بود :از روز اول که شورای شهر تشکیل شد چند نفر از اعضای شورای شهر نسبت به ضرورت راه‌اندازی ترمینال شرق تذکراتی را ارائه کردند. برای راه‌اندازی ترمینال شرق بودجه مناسبی در نظر گرفته شده و درخواست شورا این است که این ترمینال به‌زودی راه‌اندازی شود. بهره‌برداری و راه‌اندازی ترمینال شرق خواسته جدی همه اعضای شورای شهر از شهرداری تهران است. اصلاحیه خیابان دماوند رعایت شده و تنها نقطه‌ای که اصلاحیه انجام نشده مقابل ترمینال فعلی در خیابان دماوند است. انجام‌ندادن اصلاحیه خیابان دماوند در مقابل ترمینال فعلی، به دلیل عدم انتقال ترمینال بوده است و شهروندان در تمام ساعات روز، همواره در این نقطه شاهد ترافیک هستند.

photo_۲۰۲۳-۰۱-۰۷_۱۷-۳۳-۰۵

پیش از این هم سید‌جعفر تشکری‌هاشمی، رئیس کمیسیون عمران و حمل‌ونقل شورای شهر تهران، درباره اینکه پایانه شرق مدت‌هاست در فهرست پروژه‌های 90درصدی قرار دارد اما به سرانجام نمی‌رسد و در تصاویری که از این پروژه منتشر شده به نظر می‌آید بخش‌های تکمیل‌شده آن نیز دچار فرسودگی شده باشند، توضیح داده بود: زمانی که از یک پروژه، چه پروژه نیمه‌تمام و چه پروژه کامل، نگهداری نشود، حتما در آن تخریب رخ می‌دهد و هزینه‌های اجرائی آن افزایش پیدا می‌کند. متأسفانه در چهار، پنج سال اخیر پروژه ترمینال شرق رها شده و تعداد زیادی از شیشه‌های آن شکسته و عوامل طبیعی باعث تخریب و آسیب بخش داخلی ساختمان هم شده‌اند که این تخریب‌ها هزینه‌ها را افزایش داده اما قابل جبران است و می‌توان به‌سرعت شیشه‌های شکسته را تعویض و دیوارهای تخریب‌شده را بازسازی کرد.

تشکری‌هاشمی با بیان اینکه هزینه اصلی که در پایانه شرق جدید مورد نیاز است تأمین پله‌‌های برقی‌ و آسانسورها و تکمیل و راه‌اندازی تأسیسات است، می‌گوید: به گفته مسئولان این حوزه قسمت‌های اصلی تأسیسات پیش‌ از این خریداری‌ شده و در آنجا موجود بوده است ولی وقتی تجهیزات به مدت طولانی بدون استفاده می‌مانند نیازمند تعمیرات می‌شوند. هر زمان بازسازی شروع شود، پروژه ظرف حداکثر شش ماه قابل‌ تکمیل است. شهردار تهران قول داده تا پایان امسال پایانه را راه‌اندازی کند و ما هم انتظاری غیر از این نداریم. طبق بازدیدی که از آنجا داشتم هنوز هیچ کاری شروع نشده بود و به نظر می‌رسد باید سرعت کار را بالا ببرند؛ زیرا در فصل سرما نمی‌توان بسیاری از کارها را در آنجا انجام داد».

به گفته تشکری‌هاشمی، برآورد سازمان پایانه‌ها برای تجهیزات مورد نیاز به‌منظور تکمیل پروژه ترمینال شرق 200 میلیارد تومان است.

محسن هاشمی رییس شورای شهر پنجم تهران دردوره گذشته  بازدیدی که از این پروژه داشت و آن را به لانه کبوترها تشبیه کرده بود وپیگیر بود هر چه سریعتر این پروژه به بهره برداری برسد . اما شهرداری و برخی از اعضای شورای شهر تهران تصمیم به تغییرکاربری این پروژه گرفتند .

دو کمیسیون عمران و حمل و نقل و فرهنگی و اجتماعی، در جلسه‌ای با مدیران وقت حوزه عمران و حمل و نقل و ترافیک و فرهنگی و اجتماعی شهرداری به  بازمهندسی این پروژه تاکید کردند .

پروژه‌ای که باید کامل می‌شد و به عنوان پایانه جدید شرق مورد بهره‌برداری قرار می‌گرفت. اختلاف نظر بر سر این بود که آیا این پروژه، همان کاربری پایانه را داشته باشد یا یک مجتمع بزرگ فرهنگی اجتماعی در آن احداث شود. در نهایت این پروژه تکمیل نشد و مدیران این دوره شهری  نیز تصمیم بر ادامه روند گذشته گرفتند و تنها 5سال تکمیل این پروژه به تاخیر افتاد .