به گزارش اکوایران ،دخل خزانه شهرداری تهران در آبان ماه 1401 فقط کمتر از چهار درصد با پرشدن با آنچه برش ماهانه بودجه است فاصله داشت تا پرشدن را تجربه کند،این شاید اولین ماه از سال 1401 است که شهرداری توانست آنچه را شورای ششم در منابع بودجه مشق کرد را تحصیل کند. گزارش درآمد هزینه آبان ماه شهرداری تهران که خزانه دار شورا قرائت کرد دارای بیشترین میزان تحقق منابع بود اما حاشیه های گزارش رئیس سازمان بازرسی شهرداری تهران مانع از جلب توجه به این گزارش شد.تحقق 96 درصد منابع در آبان ماه 1401 برای خزانه شهرداری تهران قطعا متاثر از مصوبه شورای شهر در اعمال تخفیف تا 40 درصد به پرداخت های نقدی و مطالبات شهرسازی است،تاثیری که احتمالا در گزارش درآمد،هزینه آذرماه اثرات آن آشکارتر خواهد بود،چرا که در آبان ماه تنها ما شاهد فرصت ده روز استفاده از این تخفیف بودیم اما آذرماه سراسر تخفیف بود. گزارش درآمد و هزینه شهرداری تهران، کلید سوالات بسیاری است وبه ما تصویری از چگونگی اداره مالیه شهری ارائه می کند. تصویری که بیش از ژست های شفافیت این روزها مرهون تدبیر قانونگذار در هنگام تصویب قانون شهرداریها در سال1334 و بعدتر تاثیر پذیری از این نگاه در هنگام تصویب قانون شوراهای اسلامی کشور است.

بهروز شیخ رودی، معاون محاسبات و پایش عملکرد شورای پنجم در گفتگو با اکو ایران گفت: شهرداری تهران در آبان ماه سال جاری توانسته است 4 هزار و 33 میلیارد تومان منابع تحصیل کند که این رقم بالاترین میزان عملکرد شهرداری تهران در سال 1401 است و باید گفت شهرداری بالاخره با دوپینگ تخفیف 40 درصدی مصوب شورای ششم توانست سقف 4 هزار میلیارد تومان تامین منابع را بشکند و به تکلیف شورا در برش ماهانه بودجه یعنی 4 هزار و 197 میلیارد تومان نزدیک شود. البته فراموش نمی کنیم این نه نتیجه تدبیر و مدیریت آقایان است و نه کارکرد ویژه ای، بلکه اثر تخفیف تا 40 درصد است و کسی نمی تواند ادعا کند که بله ما توانستیم و دیگران نتوانستند، با تخفیف بی سابقه 40 درصدی اداره کردن شهرداری هنر و افتخار چندانی ندارد! 

معاون محاسبات و پایش عملکرد شورای پنجم با اشاره به اینکه درآمد ناشی از عوارض مازاد بر تراکم پایه مسکونی صدر نشین جدول تامین منابع در آبان ماه بوده است افزود: در این ماه شاهد آن هستیم که شهرداری توانسته است 873 میلیارد تومان از محل عوارض مازاد بر تراکم پایه مسکونی درآمد کسب کند که این رقم هم نسبت به برش ماهانه مصوب بودجه و هم مهر ماه افزایش داشته است. تحقق 124 درصدی درآمد ناشی از عوارض مازاد بر تراکم پایه مسکونی در آبان ماه و نیز افزایش وصول 318 میلیارد تومانی این درآمد نسبت به مهر ماه 1401 بدون شک نشانگر تاثیر تخفیف تا 40 درصد به پرداخت های نقدی و مطالبات شهرسازی است. درآمد ناشی از عوارض مازاد برتراکم پایه آبان ماه فعلا بالاترین رقم درآمد ناشی از تراکم در سال 1401 است و احتمالا ما شاهد شکستن این سقف و کسب درآمد بیشتر از محل مازاد تراکم در آذرماه نیز خواهیم بود.البته خوب است مدیران شهری توضیح بدهند چطور آقای زاکانی می گوید در دوره شهرداری ایشان یک سانت تراکم نفروخته اند ولی شهرداری توانسته فقط در آبان ماه 873 میلیارد تومان پول از مودیان بابت عوارض مازاد بر تراکم پایه بگیرد؟!  

شیخ رودی در ادامه افزود: البته بر خلاف تحقق بالای منابع حاصل از عوارض مازاد تراکم پایه ما شاهد رونق چندانی در بخش عوارض  بر پروانه های ساختمانی مسکونی (زیربنا) نیستیم و شهرداری در آبان ماه 1401 تنها توانسته است 41 میلیارد تومان منابع از این بخش تامین کند.تحقق 47 درصدی منابع ناشی از عوارض بر پروانه های ساختمانی مسکونی (زیربنا) در آبان ماه و افزایش 5 میلیارد تومانی این درآمد نسبت به مهر ماه نشانگر آن است که تخفیف 40 درصدی بیش از آنکه تقاضا برای ساخت و ساز را تحریک کند، فرصتی بوده است تا مودیان از مازاد تراکم با بیشترین تخفیف در پروانه های ساختمانی مورد تقاضای خود بهره مند شوند. گزارش درآمد،هزینه آبان ماه 1401 شهرداری تهران به وضوح نشان می دهد که این مصوبه شورای شهر بیشتر از آنکه جاده صاف کن دریافت پروانه باشد تسهیل گر دسترسی سازندگان به تراکم ارزان تر با بیشترین تخفیف بوده است. در هنگام تصویب تخفیف 40 درصدی به پرداخت های نقدی در صحن شورا گفتند که این کار را با هدف کمک به رونق ساخت و ساز و گشایش کار مردم انجام دادند، اما اعداد گزارش درآمد،هزینه می گویند اگر از این سیاست گذاری شورای ششم چیزی نصیب مردم نشده است، اما تراکم با بیشترین تخفیف و ارزان، گیر بساز و بفروش ها آمده است.البته برخلاف تقاضای پروانه مسکونی ما شاهد آن هستیم که در پروانه املاک تجاری تقاضا نسبت به مهرماه افزایش یافته است. منابع حاصل از عوارض بر پروانه های ساختمانی غیر مسکونی (پذیره) در آبان ماه برابر با 111 میلیارد تومان بوده است که این رقم نسبت به مهرماه 210 درصد افزایش داشته است، یعنی از رقم 35 میلیارد تومان در مهرماه به 111 میلیارد تومان درآمد از محل عوارض بر پروانه های ساختمانی غیر مسکونی (پذیره) رسیده اند که این هم با تقاضاهای ساخت و ساز مردم برای تامین مسکن ارتباطی ندارد. از طرفی تحقق 113 درصدی وصول عوارض ارزش بهینه در آبان ماه  و تحصیل 316 میلیارد تومان از محل این عوارض زنگ خطری است برای استفاده مودیان برای تقاضای تغییر کاربری و استفاده از فرصت تخفیف تا در کنار تراکم با بیشترین تخفیف ما شاهد تغییر کاربری و کاربرد با بیشترین تخفیف نیز باشیم.

این کارشناس اقتصاد و مالیه شهری در ادامه با اشاره به ارقام بودجه مصوب سال 1401 به خبرنگار اکو ایران گفت: در آبان ماه شهرداری تهران از محل عدم تامین پارکینگ مودیان توانسته است 201 میلیارد تومان درآمد کسب کند، درآمدی که بر اساس برش ماهانه بودجه نهایتا باید به 68 میلیارد تومان در ماه می رسید،اما ما شاهد آن هستیم که در آبان شهرداری 194 درصد مازاد درآمد از محل این عارضه و مشکل درآمد کسب کرده است، درآمدی که فقط آبان ماه بیش تر از مصوب نبوده و در غالب ماههای سال 1401 بیش تر از مصوب تحصیل شده است و برابر قانون صرفا باید برای ساخت و تجهیز پارکینگ هزینه شود، اما ما در برابر وصول این درآمد عملکرد جدی در ساخت و تجهیز پارکینگ های جدید در شهر نمی بینیم. همچنین در این ماه مثل ماههای گذشته قطع درخت در شهر درآمد 45 میلیارد تومانی روانه خزانه شهرداری کرده است و ما شاهد مازاد درآمد 17 میلیارد تومانی شهرداری در آبان ماه از محل عوارض قطع اشجار هستیم که این رقم هم بر اساس مصوبه شورا باید صرف خرید و تملک باغات در شهر تهران و ایجاد بوستان با اولویت محلات با سرانه فضای سبز کمتر شود که گزارشات درآمد،هزینه ماهانه خبر از وصول مازاد بر مصوب عوارض قطع اشجار و درآمد عدم تامین پارکینگ می دهند اما تا کنون خبری از عملکرد و نتیجه هزینه این مبالغ در محل مصرف قانونی اش در شهر به چشم دیده نمی شود.

 معاون محاسبات و پایش عملکرد شورای پنجم با اشاره به تحقق 244 درصدی منابع ناشی از جرایم کمیسیون ماده 100 شهرداری درآبان ماه 1401 گفت: تخلفات مودیان در ساخت و ساز و جرایم ناشی از این تخلفات بر اساس مصوبات کمیسیون های ماده 100 برای شهرداری در آبان آورده ای 93 میلیارد تومانی داشته است، همچنین شهرداری توانسته است 8 میلیارد تومان از محل ماده 101 قانون شهرداریها درآمد کسب کند. درآمدهایی همچون جرایم ماده 100، عوارض قطع اشجار،عدم تامین پارکینگ در آبان ماه رقمی بالغ بر 349 میلیارد تومان را نسیب خزانه شهرداری کرده است و به وضوح ما شاهد آن هستیم که شهرداری در حوزه درآمدهای ناشی از تخلفات دارای مازاد عملکرد نسبت به بودجه است. در حالیکه سهم درآمدهایی از جنس جرایم تخلفات برابر با 3 درصد کل بودجه است ما شاهد آن هستیم که سهم درآمدهای وصولی از محل تخلفات در منابع آبان ماه به 9 درصد یعنی 3 برابر سهم پیش بینی شده در بودجه رسیده است که این نشانه ای غیر قابل انکار بر تخلف فروشی در شهرداری و درآمد سازی از محل تخلف به جای برخورد با تخلف و مقابله قانونی با آن دارد و ما شاهد آن هستیم متاسفانه چرخه معیوب مالیه شهری  با ترک فعل که بر مقابله قانونی با تخلف و جلوگیری از آن تاکید دارد به تخلف فروشی و درآمد زایی از محل جریمه رسیده است.

این کارشناس مالیه و اقتصاد شهری با اشاره به اینکه ادعاهای مدیران شهری درباره واگذاری املاک شهرداری در بورس املاک ظاهرا تداوم و پایداری جدی نداشت افزود: در آبان ماه تنها 46 میلیارد تومان از محل فروش اموال منقول شهرداری وصول شده است، حال آنکه مدیران شهری از عرضه املاک شهرداری در بورس و رونق در این حوزه خبر داده بودند ولی در عمل ما شاهد آن هستیم که تنها توانسته اند 7 درصد رقم تکلیفی در برش ماهانه بودجه را در آبان ماه محقق کنند. همچنین فروش سهم شهرداری در پروژه های مشارکتی از ابتدای سال تا پایان آبان ماه تنها آورده ای 8 میلیارد و 500 میلیون تومانی برای خزانه شهرداری داشته است و ما شاهد ناکامی های مدیریت شهری ششم در عمل به وعده ها در حوزه املاک و سرمایه گذاری هستیم.

شیخ رودی با اشاره به سبد تامین مالی خزانه شهرداری در آبان ماه 1401 به خبرنگار اکو ایران گفت: وقتی به منابع وصولی موثر در تامین مالی خزانه شهرداری در آبان ماه نگاه می کنیم می بینیم که 41 درصد وصولی خزانه از محل پنج منبع اصلی عوارض مازاد بر تراکم پایه مسکونی با سهم 21.6 درصد صدر نشین است و در مرتبه بعدی ارزش بهینه یا همان تغییر کاربری و کاربرد با سهم 7.8 درصدی قرار دارد و سکوی سوم از آن درآمد ناشی از عدم تامین پارکینگ با سهم 5 درصدی از تامین منابع وصولی خزانه در آبان ماه است. پس از این ها تسهیلات و وام با سهم 4.3 درصد و جرایم کمیسیون ماده 100 با سهم 2.3 درصدی از منابع وصول شده در این ماه قرار دارند و آینه تمام نمای مالیه شهری تهران هستند که شهرداری چگونه و چطور خزانه اش را پر می کند. این رقم در کنار سهم 28 درصدی عوارض مالیات بر ارزش افزوده چرخ مالیه شهری را در آبان ماه را چرخانده است.