نسترن رفیعی: در وضعیت اقتصادی حال حاضر، اکثریت جامعه قدرت خرید مسکن بزرگ متراژ یا حتی متوسط را ندارند، از این رو برخی به خرید  و یا اجاره خانه‌های ریزمتراژ با زیربنایی در محدوده 30 مترمربع روی می‌آورند.

یک مشاور املاک به اکوایران می‌گوید: خریداران این طیف آپارتمان‌ها دو دسته هستند، دسته اول دلالان خانه که هدف نوسان‌گیری و فروش با سود بیشتر دارند و دسته دوم زوج‌های جوانی هستند که خود، صاحب ملک و یا مستأجر هستند و قصد سکونت در این خانه‌ها ندارند و به جهت سرمایه‌گذاری و اجاره دادن این خانه‌های ریزمتراژ را خریداری می‌کنند.

البته برخی از خریداران به دنبال خرید خانه‌های دارای رهن و یا وام هستند؛ چراکه با بودجه‌ای برای مثال یک میلیارد تومانی می‌توان صاحب خانه شد و 250 میلیون تومان باقیمانده به عنوان رهن پس از یک سال پرداخت کرد.

به گفته این مشاور املاک، کسانی که این خانه‌ها را برای سکونت اجاره می‌کنند اغلب مجرد یا زوج‌های جوان هستند که بودجه بیشتری برای اجاره خانه با متراژ بالاتر ندارند.

به گفته وی، سرعت نقدشوندگی خانه‌های ریزمتراژ و نقلی بالا است و به دلیل رنج قیمتی مناسب‌تر آنها نسبت به خانه‌های با متراژ بالاتر تمایل به خرید این خانه‌ها زیاد است.

این مشاور املاک منطقه  7 و8 تهران همچنین می‌گوید: بیشتر میکرو آپارتمان‌های این منطقه، در محله‌های سبلان و نظام‌آباد قرار دارند.

بر اساس بررسی آگهی‌های فروش خانه در پلتفرم‌های خرید و فروش مسکن، برخی از این خانه‌ها بدون اتاق، زیر هم کف یا بدون آسانسور هستند.

همچنین سن اکثر این آپارتمان‌ها بالاتر از 10 سال است، اما در میان آگهی‌ها، واحدهای نوسازتر و زیر 10 سال هم موجود است.

یک خانه 35 متری زیر هم‌کف با 11 سال قدمت بنا و واقع در شمیران نو و منطقه 4 تهران، 420 میلیون تومان قیمت‌گذاری شده است. 

یک خانه 29 متری و با عمر بنا 3 سال، در محله سبلان شمالی، یک میلیارد و 250 میلیون تومان به فروش می‌رسد.در خیابان طوس یک خانه با متراژ 30 مترمربع و 30 ساله، 890 میلیون تومان پیشنهاد شده است.

 

69