تورج فرهادی دو هفته پس از آنکه برخی از اعضای شورای شهر تهران نسبت به افزایش سرعت ساخت و سازهای غیر قانونی در این منطقه هشدار داده اند . در نشستی خبری از تخریب های شبانه بخشی از ساخت و سازهای غیر قانونی در این منطقه سخن گفت .او با اشاره به  روند مقابله با ساخت و سازهای غیر مجاز در سطح منطقه ۱۹ به ویژه ناحیه ۳ این منطقه گفت: منطقه ۱۹ در جنوب شرق تهران قرار گرفته و از مناطق لبه‌ای محسوب می‌شود. ناحیه ۳ این منطقه یعنی خلازیر که بخش اعظم آن در حریم بوده است و در سال ۱۳۸۶ قسمتی از حریم وارد منطقه شده است در حقیقت ناحیه ۳ را ایجاد کرده است.

وی افزود: این ناحیه بیشتر زمین‌های کشاورزی است و بر اساس عکس‌های هوایی طی سال‌های گذشته می‌توان متوجه شد در مقاطع مختلف چه اتفاقاتی در ناحیه ۳ منطقه ۱۹ رخ داده و روند تحولات را مورد بررسی قرار داد. منطقه ۱۹ در طرح جامع به عنوان پشتیبان شهر محسوب می‌شود؛ اما در مقاطعی که مهاجرت‌ها به سمت شهر تهران افزایش پیدا کرده است با توجه به لبه‌ای بودن این منطقه مهاجرت پذیری آن نیز بیشتر بوده است. بر همین اساس هموطنان به دلایل خاص مجبور به مهاجرت شده‌اند و در منطقه ۱۹ سکنی گزیده‌اند.

شهردار منطقه ۱۹ با اشاره به اینکه بخش اعظمی از ناحیه ۳ منطقه ۱۹ موقوفه است، ادامه داد: در حقیقت سه موقوفه بزرگ و خاص یعنی مدرسه مروی، مفرح و جراح تهرانی، سه موقوفه بزرگ منطقه هستند به شکلی که از ۷۶۰ هکتار از زمین‌های ناحیه ۳ منطقه ۱۹ حدود ۶۰۰ هکتار موقوفه و مابقی مالکیت حقیقی و حقوقی دارند. با توجه به ورود زمین‌ها از حریم به داخل محدوده طی دوره‌های مختلف ارزش افزوده برای این زمین‌ها ایجاد می‌شود و در معرض تغییر کاربری قرار می‌گیرند و در این حین افرادی سودجو نیز نسبت به ساخت و سازهای غیر مجاز اقدام می‌کنند.

فرهادی گفت: این افراد سودجو بعضا زمین‌ها را بدون اذن موقوفه و مدیریت شهری خرد کرده و با قولنامه به مردم فروخته‌اند و در گذشته در موقوفه و مدیریت شهری، موضوعی برای همکاری در جهت ساماندهی این موضوع وجود نداشته است. در حقیقت عدم هماهنگی و همراهی سایر سازمان‌های خدمات رسان از دلایلی است که در گذشته تا به امروز شرایط فعلی را رقم زده و عده‌ای زمین خوار و سودجو تلاش کرده‌اند مردم را در مقابل حاکمیت، مدیریت شهری و موقوفه قرار دهند.

وی تاکید کرد: بی تردید داستان مردمی که مهاجرت کردند و به دنبال سرپناه هستند با افراد سودجو کاملا متفاوت است. برخی کارها توسط تیم‌هایی هدایت و پشتیبانی می‌شود که از همه ظرفیت‌های خود استفاده می‌کنند تا حقوق عمومی را به نفع خود مورد استفاده قرار دهند.

فرهادی ادامه داد: مقرر شد با این رویه غلط برخورد قانونی صورت گیرد. بخش اعظمی از این زمین‌ها از حالت لکه سفید خارج و این ناحیه دارای طرح خواهد شد و برای آن کاربری مشخص می‌شود. اگر زمین مربوط به موقوفه خاصی باشد باید هماهنگی‌های لازم صورت بگیرد که البته امیدواریم موقوفه‌ها نیز در راستای حل مشکلات مردم گام‌های موثری بردارند. بی تردید با رعایت پهنه و کاربری افراد به راحتی می‌توانند نسبت به اخذ پروانه و ساخت و سازهای قانونی اقدام کنند. کسانی هم که در گذشته تخلفاتی انجام دادند بر اساس پهنه بندی‌های جدید می‌توانند با رعایت حقوق شهر و موقوفه با تثبیت مشکل خود را حل کنند و از بلاتکلیفی خارج شوند.

شهردار منطقه ۱۹ با اشاره به بوستان عمومی به مساحت ۱۸۰ هکتار که با عنوان بوستان ۱۸۰ هکتاری ایرانیان در ناحیه ۳ منطقه ۱۹ شناخته می‌شود و حدود ۴۰ هکتار از این بوستان توسط برخی از افراد حصارکشی شده است، گفت: طی سه مرحله عملیات این محدوده از پارک را پاکسازی کردیم و حصارکشی‌ها تخریب شد؛ اما برخی گاراژها در این محدوده به صورت غیرقانونی و بدون هماهنگی با موقوفه و مدیریت شهری تفکیک شدند و بعضا بدون تعیین تکلیف مالکیت این اقدامات انجام شده که حتما باید برخورد قاطع با آنها انجام شود. البته در این مسیر به مردمی که احیانا تنها برای سرپناه در منطقه ساکن هستند تا جایی که بتوانیم کمک خواهیم کرد. حتما این کار را انجام می‌دهیم؛ اما با زمین خواران مماشات نخواهیم داشت. بوستان عمومی جزو بیت‌المال و حق‌الناس است و کسی حق ندارد به آن دست اندازی کند. بی تردید چنین اقداماتی موجب هرج و مرج می‌شود و شهر را از چارچوب‌های خود خارج می‌کند.

فرهادی با اشاره به اینکه شهر تهران به مساحت ۶۱۷ کیلومتر مربع که دارای ۶۰۰۰ کیلومتر مربع حریم است جمعیت زیادی را در خود جای داده و در حقیقت ۲۵ درصد جمعیت کشور در ۰.۸ وسعت سرزمینی قرار گرفته‌اند، افزود: شهر تهران به عنوان پایتخت جایی است که همه ایرانیان در آن حق دارند. قاعدتا شرایط اجتماعی و اقتصادی گاها مسائلی را رقم می‌زند ولی بروز تخلفاتی همچون ساخت و سازهای غیر مجاز در بیشتر اوقات توسط مردم عادی انجام نمی‌شود. بلکه یک سری گروه‌های سازمان یافته با بهره‌گیری از برخی موقعیت‌ها دست به این اقدامات می‌زند.

وی ادامه داد: از طریق شورای تامین و در حقیقت با تشکیل شورای تامین با حضور فرماندار تهران در محل یک بار دیگر مسائل ناحیه ۳ منطقه ۱۹ را بررسی کردیم و تصمیمات جدیدی اتخاذ شد. برنامه کلان ما برخورد قاطع با این تخلفات است. قطعا هر کس در چارچوب ضوابط اقدام کند ما کمک خواهیم کرد. در چند شبی که عملیات‌های نیروی انتظامی برای مقابله با ساخت و سازهای غیر مجاز انجام شد دستور ویژه فرماندهی انتظامی تهران بزرگ موجب شد نیروی انتظامی پای کار بیاید؛ اما اولویت نیروی انتظامی حوادث اخیر بود و بر همین اساس این موضوع یک شبه و دو شبه تمام نشد.

فرهادی تصریح کرد: شهرداری تهران نیروها و تجهیزات لازم را برای مقابله فراهم کرده بود ولی با توجه به مشغله نیروی انتظامی این کار در چند عملیات دنبال شد. امیدواریم در آینده در زمان کوتاهتری نسبت به برخورد با تخلفات موجود به صورت قاطع و در کوتاهترین زمان ممکن اقدام کنیم. البته در این مسیر نیاز است همه دست به دست هم دهیم و از رسانه‌ها، نیروی انتظامی و شهرداری گرفته تا خود مردم نسبت به ایجاد نظم و امنیت همکاری لازم را داشته باشیم. در این میان با هر ترک فعلی که موجب رقم خوردن این مسائل شده باشد در جای خود پس از بررسی، برخوردهای لازم صورت می‌گیرد.

شهردار منطقه ۱۹ با تاکید بر اینکه با اتفاقاتی که در سطح منطقه برای تهیه طرح‌های ناحیه ۳ صورت گرفته قطعا بزودی می‌توانیم برای ساخت و سازهای قانونی مجوز صادر کنیم، افزود: در حال حاضر در ناحیه ۱ و ۲ منطقه ۱۹ طرح ساخت و ساز و ضوابط آن وجود دارد و مشکلی نداریم. تخلفات کوچکی هم که در چارچوب ضوابط جاری روی می‌دهد برخورد لازم با آن صورت می‌گیرد؛ اما در ناحیه ۳ بیشتر زمین‌ها کشاورزی بوده و به صورت لکه‌های سفید و بدون کاربری بوده است که اخیرا توسط معاونت شهرسازی طرحی آماده شده و بیش از ۵۵۰ هکتار از زمین‌های این محدوده تعیین تکلیف می‌شود. قطعا در هر زمینی که قرار باشد پروانه دهیم سرانه‌های لازم نیز پیش بینی خواهد شد. وقتی زمین‌های کشاورزی وارد محدوده شهری می‌شوند شکل خود را از دست می‌دهند مگر باغ‌هایی که باید به همان شکل باقی بماند. در غیر این صورت دارای کاربری می‌شوند و تغییر شکل می‌دهند.

وی ادامه داد: ۲۵۰ هزار نفر در منطقه ۱۹ ساکن هستند و سقف جمعیتی در طرح جامع برای این منطقه ۳۵۰ هزار نفر در نظر گرفته شده که قابلیت ارتقاء تا ۴۰۰ هزار نفر را نیز دارد و در ناحیه ۳ با توجه به زمین‌های بازی که وجود دارد امکان اسکان جمعیت فراهم می‌شود. در حال حاضر بازارها و راسته‌هایی در منطقه شکل گرفته ولی مدیریت شهری بر اساس طرح جامع دارای عقب افتادگی‌هایی است که مشکلاتی را ایجاد کرده است. کاربری‌هایی که در سطح منطقه پیش بینی شده است بیشتر لکه‌های مسکونی هستند که خود موقوفه‌ها پروژه‌هایی را در راستای ساخت مسکن آغاز کردند. بانک‌ها نیز در این مسیر کار را شروع کردند و در فضای تولید مسکن مشارکت می‌کنند.

شهردار منطقه ۱۹ با تاکید بر اینکه طرح ساخت و سازهای ناحیه ۳ منطقه ۱۹ تا اوایل هفته آینده پروسه اداری خود را طی می‌کند و به شهرداری این منطقه ابلاغ می‌شود، افزود: یکی از دو شهرکی که به عنوان الگو مقرر بود در تهران ساخته شود و وعده آن توسط شهردار تهران اعلام شده بود در منطقه ۱۹ در موقعیت بالاتر از میدان مرکزی ساخته خواهد شد. طرح اولیه این شهرک که شبیه اکباتان است در کمیته فنی به تایید رسیده و سازندگان بین‌المللی و داخلی در آن مشارکت خواهند داشت.

فرهادی در بخش دیگری از صحبت‌های خود بار دیگر با تاکید بر اینکه در مقابله با ساخت و سازهای غیر مجاز مماشاتی وجود نخواهد داشت، گفت: نگاه ما برای تخریب ساخت و سازهای غیر مجاز اجرای کار در یک مرحله بود؛ اما نتوانستیم کار را در یک شب اجرا کنیم. ما در پنج گروه کاری تجهیزات و نیروهای شهرداری را تأمین کردیم که کار یک شبه انجام شود؛ ولی تامین انتظامی انجام نشد و تا کنون در سه مرحله برخورد با ساخت و سازهای غیر مجاز در سطح منطقه انجام شده است.

وی افزود: در شب‌هایی که این عملیات‌ها انجام می‌شد حتی نیروهای روابط عمومی شهرداری منطقه و همه نیروهای شهرداری با لباس های یگان ویژه و ضد گلوله با ما همراه می شوند  یک سری لباس های ضد گلوله و سپرو کلاه خود تهیه شده بود که  50 و 60 نفر با این لباس ها برای عملیات تخریب می رفتند  و دقیقا مثل جنگ های قدیمی و قرون وسطی درگیری می شد و با چوب حمله می کنند و بچه های مقاومت می کنند و چند نفر از همکاران ما مصدوم شدند. در همین عملیات‌ها یکی از همکاران نیروی انتظامی که مشغول تذکر دادن به برخی افراد سودجو برای ترک صحنه و اجرای عملیات بود به ناگهان تیری از اسلحه خود این فرد خارج شد و موجب آسیب دیدن خود این همکار نیروی انتظامی ما شد. ظرف روزهای گذشته افراد سودجو که تیم‌هایی را اجیر کرده‌اند به ساختمان ناحیه ۳ منطقه تعرض کردند و با شکستن شیشه‌های ساختمان و پرتاب نارنجک دستی کوکتل مولوتف به این ساختمان آسیب رساندند.

شهردار منطقه ۱۹ تاکید کرد: برخی از سرکرده‌های این تیم‌های سودجو دستگیر شده‌اند و چند نفر دیگر نیز به زودی بازداشت خواهند شد. البته در مجموعه شهرداری نیز برای سه نفر در مراجع قضایی تشکیل پرونده شده که قطعا به تخلفات احتمالی آنها نیز رسیدگی خواهد شد.

وی اظهار کرد: متأسفانه تخلفات در سطح منطقه ۱۹ از گذشته وجود داشته و در اخیر در هر محله باید نیروی انتظامی قرار می‌گرفت. برخی از روی ناچاری و عده‌ای از روی فشار اقتصادی دست به این کار زدند، اما برخی این تخلفات را به عنوان افراد سودجو و سرکرده با اجیر کردن عده‌ای انجام می‌دهند و هنگام برخورد با تخلفات نیز با استفاده از سنگ و سلاح سرد نیروهای ناحیه را مورد ضرب و شتم قرار می‌دهند.

در یک ماه اخیر این افراد از فرصت سوء استفاده کرده و سرعت تخلفات خود را افزایش دادند. ما به موضوع ورود کردیم. درگیری ایجاد شد و در مقطعی نیروی انتظامی تصمیم گرفت که برای جلوگیری از چالش و درگیری جدید عملیات متوقف شود؛ اما تلاش ما این است که هماهنگی‌های لازم را داشته باشیم تا بدون ایجاد حواشی برای کلیت کشور و شهر برخورد قاطع و بدون مماشات با تخلفات نیز انجام شود.