شنبه 30مهرماه بود که شهردار تهران در نهمین شنبه امید و افتخار پارکینگ طبقاتی امیر کبیر را بهره برداری کرد . پارکینگی که گفته می شد اولین پارکینگ طبقاتی هوشمند و صددرصد زیرسطحی که دارای تاییدیه آتش نشانی است.در مراسم بهره برداری این پارکینگ طبقاتی ،سید مجتبی شفیعی، مدیرعامل سازمان حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران به رسانه گفته بود از مهمترین تاثیراتی که ایجاد پارکینگ های طبقاتی و حاشیه ای بر جریان ترافیک می‌گذارد، آزادسازی ظرفیت معابر اطراف آن است  و به جای اینکه مردم از معابر اطراف برای پارکینگ استفاده‌ کنند، به راحتی می توانند از پارکینگ ایجاد شده برای این کار استفاده کنند و معابر روان‌تر شود؛ به ویژه اینکه این پارکینگ در مجاورت محدوده طرح ترافیک قرار دارد و افرادی که می خواهند وارد محدوده شوند به راحتی می توانند از این پارکینگ استفاده کنند.

untitled

علیرضا زاکانی هم در مراسم بهره برداری از این پارکینگ گفته بود می خواهد  نهضت پارکینگ سازی در شهر تهران ایجاد کند تا فضاهای شهری از وجود خودروهای پارک شده رها شوند.اودرباره پارکینگ طبقاتی امیرکبیر هم گفته بود: عملیات ساخت این پارکینگ از ۱۳ سال پیش شروع شده بود و با یک پیشرفت کمتر از ۷۰ درصد تحویل ما شد. طی ۸ ماه کار جدی ۳۰ درصد باقیمانده نیز به اتمام رسید تا امروز شاهد افتتاح آن در این نقطه پر نیاز شهر باشیم. این پارکینگ حدود ۲۰ هزار مترمربع زیر بنا دارد و اولین پارکینگ هوشمندی است که تاییدیه آتش نشانی را دارد. حتی پارکینگ های خصوصی نیز چنین قابلیتی ندارند. به طوری که هر بخشی از آن دچار حادثه شود بتوان آن را به صورت صد در صد مهار کرد و از سرایت آن به سایر بخش ها جلوگیری کرد.

untitled

شهردار تهران یادآور شد: حدود ۵۵۰ جای فضای پارک دارد و اولین پارکینگ زیر سطحی است که روی آن یک محیط عمومی شهری است و در بالای آن ساخت و سازی صورت نگرفته است.

میوه تره بار میدان شکوفه امیرکبیر

8 آبان ؛پارکینگ طبقاتی امیر کبیر

8 روز ازمراسم بهره برداری پارکینگ طبقاتی امیر کبیر گذشته، کمی جلوتر از ایستگاه متروی امیرکبیر چندنفر از اهالی محله شکوفه نشسته اند دور میدانگاه کوچک آجری . سراغ پارکینگ جدید را می گیرم می گویند این سمت بخش خروجی پارگینگ است ولی هنوز پارکینگ هم  بهره برداری نشده ،چند قدم جلوتر مردی در خلوتی خروجی پارکینگ امیر کبیر در حال ورزش است . می پرسد دنبال پارکینگ هستید ؟ می گویم مگر هفته گذشته این پارکینگ افتتاح نشده بود . می گوید از همان روز درهای پارکینگ بسته است یکی دو ماه دیگر کار دارد . انتهای شیب تند تابلوی پارکینگ امیر کبیر است که کنارش نوشته خروجی . زمین پر از زباله حکایت از این دارد که هنوز این مسیر محل تردد خودرویی نیست .

99

تا به ورودی پارکینگ برسیم از چند عابر دیگر سراغ پارکینگ را می گیریم . یکی از اهالی می گوید اگر پارکینگ افتتاح شده بود که هنوز این تعداد پارکینگ در حاشیه خیابان نبود .اشاره او به کوچه هاو حاشیه پلازای امیر کبیر است . اهالی امیدوار بودند با بهره برداری این پارکینگ بخشی از این خودروها به جای پارک در حاشیه خیابان به پارکینگ بروند .

یکی از اهالی می گوید هنوز کارگران در پارکینگ مشغول کارهستند به نظر نمی آید به زودی این پارکینگ بهره برداری شود . می گویم مگر هفته پیش این مراسم نگرفته اند که جمعی که دور نشسته اند لبخند می زنند و می گویند روبان اش را بریدن و عکس هایش را گرفتند و رفتند . حالا شاید دهه فجر بهره برداری کنند .

98

به درورودی که می رسیم کارگران مشغول کارند.اتاقک نگهبانی هنوز رنگ نشده و محل خواب و استراحت کارگران است . از مردی که ابتدای در ورودی نشسته می پرسم می توانیم داخل پارکینگ شویم می گوید تا 3 ماه دیگر پارکینگ به بهره برداری نمی رسد . می گویم مگر هفته پیش بهره برداری نشد می گوید هنوز کلی کار مانده   شاید زودتر هم آماده شود اما هر چقدر هم سریع کارها انجام شود  زودتر از یک ماه  تمام نمی شود هنوز بخش هایی از پارکینگ برق ندارد . می گویم روز اول که طبقات برق داشت که جواب می دهد همان روز از طبقه اول به طبقات دیگر برق دادند و بعدش هم جمع کردند . حالا چند ماه دیگر آماده می شود عجله نداشته باشید ...

اهالی محل برخی از بهره برداری این پروژه آگاهی ندارند ، می گویند مگر تمام شده است .آنها که از بهره برداری آن اطلاع دارند کنایه می زنند که بیشتر پروژه هایی که مسئولان بهره برداری می کنند همین عاقبت را دارد . اما چرا شهردار تهران چند هفته ای صبوری نکرد که پروژه ای کامل را به صورت واقعی بهره برداری کند ؟

101

شورای شهر تهران که در همان روزهای نخست نسبت به شنبه های امید و افتخار حساسیت نشان داد بعد از 10 هفته کلنگ زنی و پاره کردن روبان بر این پروژه ها نظارت می کند ؟

ناصر امانی عضو شورای شهر تهران  در این رابطه به اکوایران می گوید :‌تا آنجا که اطلاع دارم برخی از کمیسیون ها در این حوزه  فعال شدند و کارشناسان آنها در حال بازدید از این پروژه ها هستند ، پروژه های بهره برداری شده در حوزه کاری کمیسیون برنامه و بودجه نیست  و بیشتر در حوزه کمیسیون های عمران و حمل و نقل و سلامت و معماری و شهرسازی است . قرار شد از نزدیک از پروژه ها  بازدید کنند و در شورا گزارشی از این پروژه های بهره برداری یا کلنگ زنی شده بدهند .  

حال باید منتظر ماند و دید که شهروندان تهرانی چه زمانی می‌توانند خودروهای خود را در پارکینگ افتتاح شده زاکانی پارک کنند؟ آنچه که از شواهد آشکار است این مساله به سالگرد مرگ امیرکبیر که قدر نمی‌دهد، شاید 22 بهمن؟