به گزارش اکوایران ،براساس تصاویرماهواری ناسا توده‌ای از گاز متان به طول نزدیک به «پنج کیلومتر» درجنوب تهران مشاهده شده، ناسا می‌گوید این ابر غول‌آسا مربوط به یکی از مکان‌های دفع زباله کلان‌شهر تهران است. براساس این گزارش،ناسا تاکنون ۵۰ نقطه را به عنوان منشا انتشار گاز متان در جهان شناسایی کرده است، جنوب تهران یکی از این نقاط است.

پس از انتشار این گزارش حسین حیدریان،معاون پردازش و دفع سازمان پسماند شهرداری تهران به اکو ایران می گوید: در مرکز آراد کوه 60 سال است که زباله ها پردازش و دفن می شود و اگر به ایجاد ابر متان بود در این مدت نیز باید این ابر دیده می شد .

او ادامه می دهد :‌در گذشته ما در آراد کوه دفن مطلق داشتیم که از دهه 80 میزان دفن مطلق کاهش داشته و در حال حاضر بیشتر زباله هایی که به آراد کوه می رسد پردازش می شود و و بخش آلی زباله نیز را به صورت هوازی تبدیل به  co2 می کنیم و تولید متان به اندازه ای نیست که ابری ایجاد کند .اگر متان به تراکم 15 درصد برسد منفجر می شود و به همین دلیل تراکم این گاز همیشه زیر 5 درصد است که ابری در این میزان تراکم ایجاد نمی شود .

امروز محمدمهدی عزیزی،مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند تهران هم  به این گزارش واکنش نشان داده و گفته است نه می تواند این گزارش را رد کند و نه تایید . او می گوید :‌ این موضوع صرفا در حد یک گزارش خبری منتشر شده و پرسش ما از دانشکده محیط زیست دانشگاه تهران و محیط زیست تهران با این پاسخ مواجه شد که هنوز به صورت مکتوب از دستگاه‌های بالادستی در این خصوص چیزی منتشر نشده و این مسئله تنها در حد یک خبر است که نیاز به بررسی دارد.ما اقدامی که در کهریزک موجب تولید گاز متان شود انجام نداده‌ایم. البته بحث پسماند تر در مجموعه آرادکوه وجود دارد که هوادهی برای آن انجام می‌شود؛ اما اقدامی که گاز متان در این مجموعه تولید کند ما نداشته‌ایم.

مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند تهران ادامه می دهد : محل‌های مختلفی در کهریزک وجود دارد که می‌تواند در این مسئله عامل باشد. البته اگر اصل موضوع تایید شود ولی هنوز گزارشی در این خصوص به صورت مکتوب نداشته‌ایم.

 وحید نوروزی یکی از مدیران سابق شهری و کارشناس حوزه محیط زیست هم در این رابطه می گوید :‌تنها مرکز وسیع دپوی زباله در جنوب تهران با مختصاتی که مورد اشاره گزارش ناساست، سایت آرادکوه و متعلق به شهرداری تهران است که به گفته مسوولان شهری، از ۶۰ سال قبل به دفع و دفن زباله روزانه شهروندان تهرانی اختصاص یافته و به دلیل حجم بالای دفع و دفن، حداکثر تا ۱۰ سال آینده باید این سایت تعطیل شود، چون ظرفیت بسیاری از بخش‌های آن رو به پایان است.

او در واکنش به سخنان مدیران پسماند  درصفحه اینستاگرامش نوشته از سازمان پسماند انتظار می‌رود از روی انتشار نتایج آزمایشات اندازه‌گیری میزان گاز متان در محل دفن قدیمی آرادکوه، تصاویر حرارتی میزان گاز متان در آرادکوه، نتایج بررسی تصاویر ماهواره ای جهت برآورد میزان تراکم گاز متان و نتایج آزمایشات طیف سنجی لندفیل قدیمی، با ناسا صحبت کند.

به گفته نوروزی  کلی گویی ‌و تکذیب مشکلی حل نمی کند. ناسا مجموعه اداری همکار ما نیست که به صورت مکتوب، گزارش برای ما ارسال کند. تشکیلات فضایی است که اتفاقا در کشور متخاصم ماهست. از طرفی،یکی از بزرگ‌ترین میادین نفتی جهان را در خود امریکا به عنوان منبع مهم انتشار متان معرفی کرده است. خبر جدی است.

 داریوش گل علیزاده رئیس مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان حفاظت محیط‌زیست هم   وجود گاز متان در این محدوده در حدمجاز مساله را دور از انتظار نمی داند و به خبرگزاری فارس می گوید :  گازهای گلخانه‌ای نباید وارد محیط شود و سازمان مدیریت پسماند شهرداری تهران وظیفه دارد که این گازها را استحصال کند. این گازها باید تبدیل به بیوگاز شده و به صورت انرژی تولیدی مورد استفاده قرار گیرد.

گل علیزاده با اشاره به حجم تولید روزانه 7 تا 7.500 تن زباله در شهر تهران و انتقال آن به مرکز آراد کوه می گوید:‌ بخش قابل توجهی از این زباله‌ها در آرادکوه دفن می‌شود که تولید متان دارند.

 متان از جمله گازهای گلخانه‌ای است که باید میزان انتشار آن کنترل شود، امادر محدوده ذکر شده، علاوه بر مرکز آرادکوه ، برخی دامداری های آن اطراف نیز در تولید گاز متان  موثر هستند.

رئیس مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان حفاظت محیط ‌زیست ایجاد مراکز میانی مدیریت پسماند (MRF) را یکی از راه‌حل‌های کنترل این گاز می داند و می گوید: در نهایت شهرداری تهران باید به سمت حذف دفن سنتی پسماند برود و با کمک فناوری های جدی به تولید انرژی از آن بپردازد.