یک سال و یک ماه و 22 روز از حضور علیرضا زاکانی در شهرداری تهران می گذرد و او دور دوم قرارهای خدمت را آغاز کرده است .او در نخستین ماه های فعالیت اش به عنوان شهردار تهران هر 5 شنبه همراه تمام معاونانش به یکی از مناطق تهران می رفت و با اهالی محل در مسجد محل دیدار می کرد و وعده هایی هم برای سامان دادن وضعیت محله می داد .اهالی در این دیدارها نامه هایشان را به شهردار می دادند و شهردار هم گاهی وعده هایی می داد که مشخص نیست پس از یک سال کدام یک از آنها اجرایی شده است یکی از این وعده ها  راه اندازی صندوق قرض‌الحسنه در هر محله تهران و اهدای وام قرض‌الحسنه به شهروندان تهرانی بود .

او در دور نخست قرار خدمت به مناطق  ۲۲، ۲، ۱۷، ۱۶، ۳، ۱۴، ۲۰، ۱۰، ۱، ۱۳ و ۸  رفته بود و امروز به منطقه 9 رفت . یکی ازنقاط بازدید زاکانی پادگان جی بود که پس از طولانی شدن دیدار با کارکنان شهرداری این منطقه از برنامه حذف شد و شهردار تهران در همان ساختمان شهرداری منطقه سخنرانی کرد . او با اشاره به مدت حضورش در شهرداری تهران گفت :‌ در   این مدت با سه حقیقت مواجه شدیم. یکی از آنها تحت عنوان شهر و موضوعات مرتبط با آن است. بخش دوم مردم و بخش سوم مدیریت شهری است که هر یک مسائلی را با خود به همراه دارند.

وی افزود: شهر ما به واسطه فرسودگی و مشکلاتی که از قبل در جهت رشد و توسعه آن ایجاد شده، مواجه است با شرایطی که مناسب نیست، هنگامی که توسعه شهر از شمال به جنوب و پس از آن غرب به شرق انجام شده و نهایتا امروز شاهد مشکلات بسیاری همچون وجود ۱۲ هکتار بافت ناپایدار به عنوان یک میراث هستیم. زیرساخت‌های شهری تحلیل رفته به شکلی که ۵۳۰ کیلومتر شبکه جمع‌آوری آب‌های سطحی امروز ناکافی و فرسوده است و نهایتا از مشکلات متعددی رنج می‌برد. مردم از ترافیک و آلودگی هوا به شدت ناراضی هستند. از موضوع بدمسکنی و بی مسکنی ناراضی هستند. لذا وقتی در بین آنها حرکت می‌کنیم آنچه که نجوا می‌کنند با صبوری دلنگرانی نسبت به آینده است.

زاکانی ادامه داد: وقتی از درون مدیریت شهری واقعیت‌ها را مشاهده می‌کنیم متوجه می‌شویم که ما به عنوان یک نهاد خدماتی تا پیش از اینکه مسئولیت را قبول کنیم طبق گزارشات گذشته دو سال و نیم شهرداری تهران در تنش مالی قرار داشته به شکلی که در سال ۱۳۹۹ سه ماه برای پرداخت حقوق مجبور به دریافت وام شده است. بی تردید باید توجه ویژه‌ای به جایگاه شغلی، سلسله مراتب، ارتقاء پرسنل و پیوستگی مسئولیت‌ها و جایگاه‌ها در بعد خدماتی داشته باشیم. هیچ نهادی به اندازه شهرداری پیوستگی با مردم و امور شهر ندارد به شکلی که قبل از تولد تا پایان حیات دنیوی با مردم در ارتباط هستیم. بی تردید مهم است چه مسیری را انتخاب کنیم و باید به شکلی عمل کنیم که آینده تضمین شود و آینده امیدبخش رقم بخورد.

شهردار تهران تاکید کرد: سال گذشته که مشغول فعالیت شدیم اولین توجه ما این بود که مشکل مالی شهرداری را حل کنیم که این کار با ایجاد خزانه واحد باعث شد که از فشار مالی خارج شویم. این در شرایطی اتفاق افتاد که از پروانه صادر شده برای ساخت و ساز در سال ۹۱ که ۳۵ میلیون متر مربع بود به پنج میلیون متر مربع در سال گذشته رسیده بودیم؛ اما خوشبختانه در شرایطی قرار گرفتیم که امروز نه محتاج قرض شده‌ایم و هم حقوق را ۲۸ هر ماه پرداخت می‌کنیم و سعی کردیم به سمتی حرکت کنیم که عدالت برقرار شود. همچنین در بحث مسکن پرسنل در مورد تعاونی‌ها ، منعی که وجود داشت برداشته شد و تلاش خواهیم کرد از قدرالسهم خود در ایجاد ۱۳۰ هزار واحد مسکونی سالانه که شهرداری در آنها مشارکت دارد علاوه بر به دست گرفتن بازار مسکن ، برای پرسنل خود نیز مسکن را فراهم کنیم و این امر به صورت شفاف برای پرسنلی که بیشترین امتیاز را بیاورند مورد استفاده خواهد بود.

وی ادامه داد: ما چهار تحول درون زا ناظر بر شهرداری تهران که از نهادی خدماتی به نهادی خدمتگزار اجتماعی تبدیل شود را دنبال می‌کنیم. بی تردید مدیریت شهری باید مدیریت شهری الگو باشد تا تهران را بتوانیم الگو کنیم. این مسیر تحول باید ما را به الگو تبدیل کند و درآمدهای پایدار برای شهر به همراه داشته باشد. در این مسیر امیدواریم منابع درآمدی و بودجه خود را افزایش دهیم و در این حوزه افق‌های روشنی را پیش روی خود داریم.

شهردار تهران در بخش دیگری از صحبت‌های خود با اشاره به برخورد با موضوع فساد در حوزه مدیریت شهری، گفت: خطاهایی در گذشته انجام شده بود ، تلاش کردیم که حق مدیریت شهری را استیفا کنیم. در این مسیر بیش از ۸۰۰۰ میلیارد تومان امکانات شهرداری را بدون سر و صدا و هیاهو بازگردانیم. در این مسیر برند شهروند که ۶۰۰ میلیارد تومان ارزش داشته و در دوره‌ای سه میلیاد تومان فروخته شده بود، توانستیم این برند را بازگردانیم. قراردادها و پیمانکاری‌ها را شفاف کردیم .

زاکانی با بیان اینکه کسی حق ندارد در مجموعه مدیریت شهری برای کسی تله گذاری کند، گفت: موضوع عزل یکی از مدیران شهرداری به دلیل تله گذاری برای پرسنل برای اولین بار در این جلسه مطرح می‌شود، مسئولی را عوض کردم چرا که برای کسی تله گذاشته بودند. کسی دو سکه می‌گیرد تا برود از وی فیلم تهیه کنند. هنگامی که این موضوع را شنیدم تا صبح نخوابیدم و پنج صبح این فرد را که از نزدیکترین افراد به من بود عزل کردم. بی تردید اصل و فرع این موضوع خلاف شرع است. اگر بتوانیم با پرسنل یکرنگ باشیم قطعا می‌توانیم با فساد نیز مقابله کنیم. برای عزل این فرد شش ماه است که هزینه می‌دهم و لب هم باز نکردم ولی برای اینکه از حریم شهرداری و پرسنل حمایت کنم و همه بدانند اگر برای کسی بخواهند تله بگذارند اول خودشان دچار مشکل می‌شوند این کار را انجام دادم.

وی ادامه داد: سطحی از خطا با هوشمندسازی و تذکر قابل بازگشت است. البته اگر کسی خطا کرد مسیر قانونی وجود دارد اما قرار نیست کسی خطاکار را به سمت خطای بیشتر سوق دهد و در حقیقت برای او تله بگذارد. بی تردید با موضوعات شعاری برخورد نخواهم کرد.

وی تاکید کرد: تحول درونزا را که موجب ارتقای مدیریت شهری شود دنبال خواهیم کرد. امیدواریم با رونمایی از بسته خرسندسازی گوشه‌ای از زحمات پرسنل را جبران کنیم. تحول دیگری که روی خواهد داد مربوط به درون شهر است. تا بتوانیم معماری نوینی را شکل دهیم و از سوی دیگر تکمیل خطوط مترو را دنبال کنیم. قطعا شهر و مردم آن دارا هستند و می‌توان طرحی را پیاده کرد که مردم، پیمانکاران و مدیریت شهری سود ببرند. در این راستا پروژه‌های بزرگ شهر را فعال کردیم. امیدواریم بزرگراه یادگار امام به صورت قطعه قطعه تکمیل و افتتاح شود و پروژه شهید بروجردی نیز امسال افتتاح خواهد شد. پروژه‌های شهید شوشتری و متوصلیان نیز به صورت جدی پیگیری خواهد شد.

احداث دو خط تراموا در تهران 

علیرضا زاکانی در حاشیه پویش «قرار خدمت» در منطقه ۹ با بیان اینکه پروژه یادگار امام(ره) سه بخش دارد، گفت: بخش اول مربوط به وزارت دفاع است که عملیات اجرایی آن در حال انجام است، بخش دوم با ارتش جمهوری اسلامی است که هماهنگی ها و تفاهمات انجام شده و در این مرحله وارد زمین های ارتش می شویم و بخش سوم نیز در حال رایزنی و تفاهم با وزارت آموزش و پرورش هستیم. در مجموع اقدامات مرحله اول و دوم انجام شده و بخش سوم در حال پیگیری است.

شهردار تهران همچنین تصریح کرد: علاوه بر ایجاد ارزش افزوده برای شهر، آزاد شدن بال غربی و ایجاد تنفس برای مردم منطقه ۹، پروژه شهید بروجردی را نیز خاتمه می‌دهیم و منطقه ۱۸ نیز وقتی به این بخش متصل شود گشایش هایی برای منطقه ایجاد خواهد شد.

وی با بیان اینکه منطقه ۹ ویژگی ممتازی دارد، یادآور شد: فرودگاه در این منطقه واقع شده که هم گشایش و هم محدودیت را برای منطقه ایجاد کرده است. در منطقه ۹ علاوه بر طرح های محلی و پیگیری طرح یادگار امام (ره)، افق بلندتری را ناظر بر فرودگاه داریم که این افق، ایجاد امکان و شرایط برای گشایش بزرگتر و شکل گیری قطب جدیدی از خدمات رسانی است.

زاکانی با اشاره به انجام مسیر مطالعاتی در ایجاد قطب خدمات رسانی در منطقه ۹، خاطرنشان کرد: عمده مواردی که پیش از این مورد مطالعه قرار گرفته، عملیاتی شده و امیدواریم گشایش های خوبی در منطقه ۹ ایجاد شود.

شهردار تهران با بیان اینکه توسعه جدی امسال در حوزه حمل و نقل به اتوبوسرانی اختصاص دارد، گفت: وقت مکفی اختصاص می دهیم که این بخش توسعه یابد. سال گذشته دو هزار و ۲۵۰ دستگاه اتوبوس را با فرسودگی عمده تحویل گرفتیم و سعی کردیم که این اتوبوس ها را فعال نگه داریم و امسال ۵۹۱ دستگاه بازسازی شده است، سال قبل ۱۱۰ دستگاه، امسال ۲۰۰ دستگاه و در مجموع ۳۱۰ دستگاه به ناوگان وارد شده و به دنبال این هستیم که به بیش از سه هزار دستگاه اتوبوس برسیم.

وی همچنین تصریح کرد: این وعده بزرگی است اما می خواهیم خود را متعهد کنیم که تعداد اتوبوس ها را به بیش از پنج هزار و ۵۰۰ دستگاه برسانیم، بتوانیم ۲۱۰ خط اتوبوس را اصلاح کنیم و خدمت ویژه ای را در حوزه اتوبوسرانی و سپس تاکسیرانی ارائه دهیم.

زاکانی با بیان اینکه اقدامات جدی در حوزه مترو نیز در حال انجام است، یادآور شد: خطوط ۸،۹، ۱۰ و ۱۱ را در شورای عالی ترافیک دنبال کردیم که به طور خاص تصویب شود. مقدمات خط ۱۰ که قرارداد آن با قرارگاه منعقد شده را در جلسات پیگیری کردیم که روند اقدامات تسریع شود. در خط ۱۱ نیز وارد مذاکره با شرکت مپنا شده ایم تا بتوانیم کار را از طریق این شرکت پیش ببریم. دو خط دیگر را نیز از طریق بخش خصوصی پیگیری می کنیم.

وی تأکید کرد: بخشی که می توان به آن تکیه کرد، مترو است که هزینه بالایی دارد؛ به طوریکه هر کیلومتر هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان هزینه دارد. بودجه ای که امسال برای مترو در نظر گرفته شده ۶ هزار میلیارد تومان بود و ۶ هزار میلیارد تومان نیز از محل تسهیلات اختصاص یافته بود و با این ۱۲ هزار میلیارد تومان در مجموع ۱۰ کیلومتر بیشتر نمی توانستیم اجرا کنیم. قدر السهم ما کم بود و بر منابع داخلی و مشارکت و مولدسازی تکیه می کنیم. در بخش مترو، در خصوص واگن و توسعه خطوط کار جدی انجام می دهیم و امیدواریم بار را در میان مدت در مترو قرار دهیم.

شهردار تهران از آغاز مطالعات تراموا خبر داد و افزود: دو یا سه خط تهران امکان بارگذاری تراموا را دارد که مطالعات و بازدید خارج از کشور در این راستا انجام و دو جلسه برگزار شده است. اگر این امکان مهیا شود در دسترس‌تر و آسان تر خواهد بود.

زاکانی با بیان اینکه در اجرای تراموا تکیه بر محور دماوند- انقلاب- آزادی به عنوان محور رکن شهر است، تصریح کرد: برآورد ما این است که شرایط را به گونه ای تنظیم کنیم که هر پنج دقیقه امکان جابجایی مسافر وجود داشته باشد که به توسعه و تغییر چهره شهر کمک خواهد کرد. در این زمینه وارد مذاکره شده و موارد را دنبال می کنیم.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به برخورد با ساخت و سازهای غیرمجاز، خاطرنشان کرد: جریانات اخیر شرایطی را ایجاد کرد که تشدید خلاف صورت بگیرد؛ پنج شنبه صبح عملیات گسترده ای در تخریب ساخت و ساز غیر مجاز در مرادآباد انجام شد. در منطقه ۱۸ و ۱۹ ساخت و ساز غیرمجاز وجود دارد و ما در این زمینه تعارف نداریم چراکه این ساخت و ساز بلای جان مردم است و وقتی با سستی ساخته می شود با یک باد، سازه ها بر سر مردم آوار می شود و ما را دچار مشکل می کند. آنچه مهم است رفع و رجوع این ساخت و سازهاست که در این زمینه خود را تقویت می کنیم و برخورد لازم را داریم.

شهردار تهران با تأکید بر اینکه مسئله آب و هوا یک آماده باش برای ما به شمار می رود، اظهار کرد: خدمات شهری و مناطق شهرداری که در معرض آسیب هستند، آمادگی در شرایط آب و هوایی نامناسب را دارند. زمانی که در تهران باران بارید و همه انتظار سیل داشتند، ۱۰ هزار نیروی شهرداری در خیابان ها و معابر حضور داشتند و برآوردی از قبل صورت گرفت. تنها یک ناحیه ما قرمز و بلافاصله مشکل برطرف و وضعیت زرد شد. شب گذشته و امروز نیز در آماده باش هستیم.

وی موضوع آلودگی هوا را فراتر از شهرداری عنوان کرد و افزود: وزیر کشور جلسه ای را با وزرا و ریاست سازمان حفاظت محیط زیست در خصوص آلودگی هوا داشت که در این زمینه تصمیم گیری شود.