مهدی عباسی، رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای تهران، در نود و هشتمین جلسه شورا در خصوص ساخت و ساز غیر مجاز در تهران متذکر شد و گفت: بارها با مدیران و مسئولان شهرداری در این رابطه تماس گرفته‌ و گفتگو کرده‌ایم، نه تنها این مشکل حل نشده بلکه شرایط به مراتب وخیم‌تر شده است.

عباسی افزود: با استفاده از وضعیت حاکم بر تهران  عده‌ای سودجو از فرصت پیش آمده سوءاستفاده کرده و با تصرف، اقدام به ساخت و ساز می‌کنند؛ آن‌ها با این کار برای مدیریت شهری میراثی را از جنس تخریب، ناکارآمدی و آسیب اجتماعی به جای می‌گذارند. در دراز مدت نمی‌توان با اینها مواجه شد و آن‌ها را رد کرد. در حال حاضر پیشگیری به مراتب آسان‌تر است.

رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورا با اشاره به اتفاقات گذشته و مدیریت مناسب شهرداری تاکید کرد: در گذشته شهرداری طوفان‌های بسیاری را به خود دیده اما اجازه ساخت و ساز نداده است، حالا چه شده که با بادی همه چیز بهم ریخته و ساخت و ساز آزاد شده است.

وی ادامه داد: تقاضای ما این ست شهرداری با بدنه‌ای که در خود دارد، از گسترش این مسئله پیشگیری کرده و اقدامات لازم را در این زمینه انجام دهد. شهرداری در مناطقی که ساخت و ساز غیرمجاز صورت گرفته به سرعت نسبت به رفع تصرف از اراضی که متعلق به همه شهروندان تهرانی است و نیز برخورد با مدیران ناکارآمد اقدام کند.

مهدی چمران، رئیس شورا در تایید تذکر مهدی عباسی، رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شهر تهران مبنی بر ساخت و سازهای غیرمجاز در تهران گفت: تشکر می‌کنم از یادآوری این موضوع و نیز تلاش‌های شهردار منطقه 19 تهران به ویژه در این ایام با همکاری نیروی انتظامی و دادستانی سخت ایستادگی کردند.

چمران افزود: امیدواریم در مناطق دیگر تهران نیز اقدامات و تلاش‌های اینچنینی صورت بپذیرد تا شاهد مناطقی مانند «مرتضی گرد» نباشیم که ساخت و سازها انجام شود و در نهایت بگوییم کاری است که انجام شده و دیگر نمی‌توان اقدامی کرد. این تنها یک نمونه است. در سایر نقاط نیز شاهد این اقدامات متخلفانه بوده‌ایم.

رئیس شورای شهر تهران  گفت: درخواست ما از شهردار تهران و شهرداران دیگر این است که به جد و قاطعانه مقابل ساخت و سازهای غیرمجاز بایستند. همانطور که ذکر شد اینها مردم عادی نیستند بلکه مافیا هستند که از این اقدام سودهای فراوانی عایدشان می‌شود، عده‌ای هم از شهرستان‌ها آمده وناآگاهانه در تله این افراد قرار می‌گیرند و اموال خود را به دلیل کلاهبرداری آن‌ها از دست می‌دهند؛ در نهایت چیزی که نصیبشان می‌شود ساختمان‌های ناایمن و بسیار فرسوده است.

ناصر امانی، عضو شورای شهر تهران هم  طی تذکری گفت: دیروز برخی از مسئولین استان با ما تماس گرفتند و گفتند در منطقه 19 هستیم و چرا شورا و شهرداری در رابطه با موضوع ساخت و ساز غیرمجاز در این منطقه کار جدی و تعیین‌کننده ای انجام نداده است؟ توقع دوستان این بود قبل از این که استانداری و فرمانداری وارد این موضوع شوند، شهرداری تهران ورود کند و مانع ساخت و سازهای غیر قانونی شود. بنده توضیحاتی خدمتشان دادم و گفتم شهردار منطقه جدیدا به آنجا آمده و با توجه به این که در حوزه شهرسازی صاحب نظرند و از پیشکسوتان حوزه شهرسازی شهرداری تهران هستند حتما برنامه خواهد داشت و مانع این کار می‌شود.

او ادامه داد: نظر آنان این بود که شهرداری منطقه به تنهایی توان برخورد با این موضوع را ندارد و جریانات اخیر باعث شده عده‌ای در پناه و تحت تاثیر توجه نهادهای نظارتی به آن موضوع، اندکی نظارتشان در این حوزه کمتر گردد. روز جمعه از منطقه 19 تماس داشتیم و مردم به ما آدرس دادند که پشت فلان مجموعه در روز جمعه در حال ساخت و ساز هستند و همان موقع به آقای فرهادی اطلاع دادم و گفتند در جریان بوده و در حال پیگیری هستیم. به نظر می‌آید باید یک ساز و کار قوی‌تری در شهرداری تهران برای این موضوع طراحی شود و خیلی خوب بود قبل از این که فرماندار تهران یا معاونین استانداری به آنجا بروند، شهردار تهران و معاونان‌شان حضور پیدا می‌کردند و این سیگنال و علامت را به جامعه می دادند که هوشیار و در جریانند و پای کار هستند و مانع این کار می‌شوند تا نیازی نباشد که شورای تامین شهرستان بخواهد برای این موضوع تصمیم‌گیری کند. خواهش من این است که هم کمیسیون شهرسازی و هم شهردار تهران و معاونان‌ که در این زمینه مسئولیت دارند قدری بیشتر در این زمینه جدیت به خرج دهند.