به گزارش اکو ایران ،شهرداری تهران دوباردرخصوص شفاف سازی سفرهای خارجی تذکر گرفته است .هنوز این سفرها در سامانه شفافیت شهرداری تهران بارگذاری نشده است .لطف الله فروزنده معاون شهردار تهران که مدتی پیش همراه با معاون اول رییس جمهور به روسیه سفر کرده بود در خصوص سفرهای خارجی گفته بود که مدیران شهری ولع رفتن به سفر خارجی ندارند .

عبدالمطهر محمدخانی، سخنگوی شهردار تهران در خصوص اولویت های سفرهای خارجی مدیران و کارکنان شهرداری به اکوایران می گوید :‌ماه هاست دو عضو شورای شهر تهران به عنوان عضو ناظر در کمیته های سفرهای خارجی حضور فعالانه دارند وهیچ جلسه ای نبوده که بدون حضور یکی از این دو عضو برگزار شده باشد در این کمیته دلایل سفرها و انتظارات سفر و بعد از سفر گزارش سفر داده می شود .

او ادامه می دهد:‌نخست اولویت ما بر نرفتن سفر خارجی است یعنی اگر امکان حضور به صورت مجازی فراهم بوده اولویت ما استفاده از این فضا است ،همچنین تاکید ما برسفرهایی است  که برای مدیریت شهری آورده اقتصادی دارد .

محمد خانی اضافه می کند :‌براساس انتظاری که مجموعه های بالا دستی از ما دارند مبنی بر استفاده ازهمه ظرفیت ها برای کسب کرسی در نهادها بین المللی  و این که صدای ملت ایران به گوش دنیا برسد و حرفمان  زده شود شهرداری تهران در یک سال اخیر در رویکرد جدید خود یکی از اولویت هایش را حضور در سازمان ها و نهادهای بین المللی مرتبط با حوزه شهری گذاشته است .   همه سازمان ها و نهادهای بین المللی حوزه شهری را چه منطقه ای و چه جهانی را احصا و تلاش کردیم در آنها حضور پیدا کنیم و کسب کرسی داشته باشیم و زحمات مجموعه شهری را در آنجا ارائه بدهیم که منجر به نتایج خوبی هم شده گزارشی از این اقدامات را هم برای شورا ارسال کردیم .

سخنگوی شهردار تهران تاکید می کند :اگر سال 99 که سال آغاز کرونا است وامکان سفر خارجی وجود نداشت و بسیاری از فرودگاه های دنیا تعطیل بودند و هیچ گونه مراسم ها بین الملی برگزار نمی شد و اجلاس های جهانی به تعویق افتاد از آمار خارج کنیم در یک سال اخیر کم ترین میزان سفر خارجی در تمام حدود 15 و 16 سال اخیر اتفاق افتاده یعنی تعداد سفرهای خارج  و تعداد ماموران در مقایسه با قبل کاهش داشته و در مقایسه با برخی از سال ها که 20 تا 30 درصد کاهش داشته است ما در برخی از دوره های مدیریت شهری تا 4 تا 5 برابر این یک سال سفر داشته ایم . این درحالی است که ما با افزایش دعوت مواجه بودیم بسیاری از مراسم های بین المللی بعد از فروکش کردن کرونا در حال برگزاری است مانند اجلاس متروپلیس و اجلاس  UCLG  که بعد از دو سال  کمیته های زیر مجموعه آن  و اجلاس جهانی شان را امسال برگزار کردند اما میزان سفرها و تعداد مامورین به شدت کاهش پیدا کرد با این وجود در دوره جدید  تاکید کمیته سفر این است که این میزان باز هم کاهش داشته باشد .

 محمد خانی یادآورمی شود :‌در کمیته سفرهای خارجی 25 درصد سفرهای خارجی رد شده و این غیر از پیشنهاد سفرهایی است که مرکز ارتباطات در مذاکرات با بخش های مختلف شهرداری به آنها پیشنهاد مشارکت مجازی داده  وآنها هم  پذیرفتند. در یک تفاهم در کمیته سفرها قرار براین شد که در حوزهای فرهنگی میزبانی طرف دعوت کننده پذیرفته شود اما سفرهایی که به قرار داد و انتخاب پیمانکاران خارجی ختم می شود هزینه سفر حتما از سوی شهرداری پرداخت شود .