یک سال ازعمر مدیریت شهری جدید گذشته است در این یک سال بارها عنوان شده که شهر رها شده و نسبت به گذشته در سطح خدمات به مردم عقب نشینی داشته است . مهدی چمران به تازگی گفته است که تهران را از اصلاح طلبان از زیر صفر تحویل گرفته است .  محمد سالاری در پاسخ به این ادعای مهدی چمران که شهرداری تهران را زیر صفر از اصلاح طلبان تحویل گرفتیم، وی را دعوت به مناظره کرد و در رشته توئیتی نوشت:آقای چمران درست فرموده اند، چرا که اصلاح طلبان شورای پنجم،واگذاری و بذل و بخشش املاک نجومی زمان ایشان و همفکرانشان را به زیر صفر رسانده بودند.شهرفروشی در شهر و برج سازی در باغات را به زیر صفر رسانده بودند.پول پاشی و تاراج داراییهای شهر که حاکم شده بود را به زیر صفر رساندند.استخدام بی رویه و بی قاعده چند ده هزار نفری در دوران ایشان و دوستانش را به صفر نزدیک کردند.امضاهای طلایی و سوداگری را با حاکم کردن شفافیت و انضباط مالی به صفر نزدیک کردند .دادن اضافه طبقه که در برخی مناطق در یکسال ۲۷۰۰ اضافه طبقه مغایر با طرح تفصیلی داده میشد را به صفر رساندند.فساد گسترده هولوگرام ها و کارگزاری های شکل گرفته در دوران ایشان و دوستانشان را به زیر صفر رساندند.‌ضمن احترامی که برای مهندس چمران قائلم. درخواست میکنم تا در خصوص ادعای ایشان مبنی بر اینکه شهرداری تهران را زیر صفر از اصلاح طلبان تحویل گرفتند، برای تنویر بیشتر ‎افکار عمومی ‎مناظره کنیم.

 همچنین اعضای شورای پنجم شهر تهران در واکنش به این سخنان چمران در نامه ای اعلام کردند که  رییس شورای شهر تهران در حاشیه برگزاری نودمین جلسه شورای اسلامی شهر تهران اظهار داشته‌اند:"شهرداری را زیر صفر از اصلاح‌طلبان تحویل گرفت و ماه‌ها تلاش شده تا وضعیت به شرایط امروز رسد."

از آنجا که تلاش می‌کنیم مثبت اندیش باشیم، سعی می‌شود که با برداشت مثبتی از این اظهار نظر در راستای پاسخگویی به افکار عمومی ، به بررسی عملکرد دوره پنجم مدیریت شهری تهران بپردازیم.

واقعیت این است همانگونه که گفتند: در دوره گذشته در برخی ابعاد عملکرد اصلاح طلبان در مدیریت شهری زیر صفر بوده است که به آنها اشاره می شود:

1 - در حوزه نیروی انسانی، اگرچه طی دوره مسئولیت شورای دوم، سوم وچهارم، یعنی 12 سال تعداد استخدام رسمی و قراردادی و شرکتی در شهرداری تهران از 30 هزار نفر به حدود 70 هزار نفر رسید، اما در دوره پنجم، توانستیم برای نخستین بار نه تنها رشد آن را متوقف کنیم بلکه با بازنشستگی، بازبینی و اتمام بعضی از قراردادها، و استعفای بخشی از نیروهای مازاد شهرداری، رشد تعداد نیروی انسانی شهرداری تهران که یکی از عوامل جدی افزایش هزینه اداره شهر و ناکارامدی است، نه تنها به صفر بلکه به زیرصفر و حدود 15 درصد نیز نسبت به گذشته کاهش و به حدود 59 هزار نفر رسید.

ضمناَ در بخش نیروهای پیمانکاران فعال در شهرداری که تعداد آنها بالغ بر 45 هزار نفر در سطح شهر رسیده بود. با بررسی و کنار گذاشتن نورچشمی‌ها، و موجودین بدون حضور و بازبینی قراردادهای نفر نیرو، حداقل حدود 10 هزار نفر کاسته شد.

2 - در حوزه نابودی باغات و فضای سبز شهری، با وجود همه حساسیت و پیگیری‌های جناب آقای چمران در دوره دوم و سوم، چهارم نسبت به صیانت از فضای سبز و باغات تهران، متاسفانه در طول این سال‌ها بخش بزرگی از باغات تهران نزدیک به 200 هکتار نابود و تبدیل به ساختمان و برج های اداری، تجاری ومسکونی گردید به نحوی که رهبری، در تذکرات صریح کتبی محرمانه و شفاهی به شهرداری وشورای شهر، خواستار توقف این روند وصیانت از باغات وحریم تهران شدند، خوشبختانه در دوره شورای پنجم این روند به صفر رسید و با خریداری و احیای تعداد از باغات تهران، روند نابودی باغات توانست به زیر صفر برسد.

3 - شهرفروشی وقانون فروشی نیز یکی دیگر از مشکلات بزرگ مدیریت شهری تهران در گذشته بود که با تصویب مقررات لازم توسط شورا وهمراهی شهرداری، شهرفروشی وقانون فروشی از میلیونها مترمربع به نزدیک صفر کاهش یافت و ملاک عمل در صدور مجوز فقط طرح تفصیلی تهران قرار گرفت.

4 - اقدامات غیرشفاف و عملکرد فراقانونی در مدیریت شهری نیز که در گذشته حجم سنگینی داشت و پرونده‌های آن همچنان در انتظار رسیدگی و بازگرداندن حقوق شهرداری توسط اشخاص حقیقی وحقوقی قرار دارد با سامانه شفافیت و لغو اختیارات فراقانونی شهرداری توسط شورا، به نزدیک صفر رسیده. فقط یک نمونه از آن قرارداد شهرداری با مجموعه یاس و رسا تجارت مبین بیش از 5 هزار میلیارد تومان از منابع نقد شهرداری به یغما رفت و هنوز هم باز نگشته، خوشبختانه اختلاس و ارتشاء در اثر  امضاهای طلایی در شهرداری به پایین‌ترین حد ممکن رسید.

5 – در مورد واگذاری امکانات و املاک شهرداری معروف به املاک نجومی نیز برخلاف دوره‌های قبل موفق به جلوگیری از واگذاری غیر قانونی به مدیران ارشد، حامیان و اطرافیان شدیم و این مهم را نیز در شهرداری به حد معقول آن رساندیم.

6 – با توجه به وجود بدهی‌های 65 هزار میلیارد تومانی شهرداری باقی مانده از دوره‌های دوم و سوم و چهارم، سعی برآن شد که شهرداری را بیشتر بدهکار ننمائیم و از سطح بدهی‌ها کاستیم و از این جهت نیز شورا و شهرداری دوره پنجم زیر صفر قرار گرفت. ولی متأسفانه بهره بدهی‌های بانکی باعث افزایش سطح بدهی‌های شهرداری گردید که هم اکنون شهردار تهران صحبت از 80 هزار میلیارد تومان بدهی می‌نماید.

7- در مورد پروژه عمرانی سعی بر این شد که کلنگ بی مورد نزنیم و پروژه‌های نیمه تمام را به پایان برسانیم.

و البته باید انصاف داشت که در حوزه توسعه حمل ونقل عمومی که الویت یک شهرداری تهران است. همانگونه که بارها بیان کرده ایم، بدلیل تحریمها و همچنین ضعف پیگیری‌های شهرداری و کم لطفی و ضعف دولت وقت، در توسعه ناوگان حمل ونقل عمومی طبق برنامه مصوب و مطابق اهداف و انتظارات شورا صورت نگرفت و فقط در حد 13 قطار و حدود 500 اتوبوس و مینی‌بوس و افتتاح حدود 30  ایستگاه مترو عمل شد که باید فراتر از این می‌بود،  امیدواریم مدیریت شهری فعلی در سه سال باقیمانده از فرصت خود بتواند این نقیصه را جبران کند.

لذا مناسب است شورای اسلامی شهر تهران و ریاست آن ضمن پرهیز از فرافکنی بدنبال بانیان وضع موجود شهرداری تهران باشند و اجازه ندهند آنچه در دوره پنجم به زیر صفر رسیده مجدداَ بالای صفر بیاید.