به گزارش اکوایران، پیمان بغدادی، کارشناس بازار مسکن معتقد است که اگر رفع خلأ چندین ساله در سامانه کد رهگیری با همکاری سازمان اسناد کشور به جای حذف اسناد عادی جهت شفافیت در معاملات و اسناد عادی انجام می‌گرفت (که متأسفانه صورت نگرفته) می‌توانست دست کم از تراکم تعداد پرونده‌های قضایی بکاهد.    

او با طرح این پرسش که «چرا سازمان ثبت اسناد و املاک به جهت شفافیت در ثبت معاملات املاک به سامانه کد رهگیری متصل نشده است؟»، به اکوایران گفت: ‌گرفتن کد رهگیری بر معاملات در اسناد عادی به جهت در دسترس بودن اطلاعات همانند سازمان پست و ثبت احوال و شهرداری و.... توانسته در روند شفافیت در معاملات خرید و فروش و اجاره از سال 1387 تأثیر زیادی بر شفافیت بر معاملات بگذارد که ثبت آن توسط مشاورین املاک انجام گرفته و همکاری لازم را هم  با توجه به اینکه این ابزار به جهت شفافیت و به جهت آماری کمک زیادی به دولت و مردم داشته انجام داده است.

این فعال بازار مسکن معتقد است: ای کاش سازمان ثبت اسناد و املاک نیز در جهت این شفافیت قدمی بر می‌داشت و با این ساز و کار دقیق همراه می‌شد. کد رهگیری باید به سایت استعلام بر پلاک ثبتی اسناد و مدارک اداره ثبت اسناد در زمان ثبت قرار داد اسناد عادی متصل شود تا طرفین معامله در زمان انعقاد قرار داد و با توجه به استعلاماتی که از ادارات دیگر گرفته می‌شود و با توجه به استعلام مالکیت و بازداشت نبودن مورد معامله، ثبت معامله انجام پذیرد تا دیگر شاهد این حجم از دعوی در اسناد عادی نباشیم و باید کد رهگیری همان شکل که بابت معاملات استیجاری طبق مصوبه دولت اجباری شد به همان شکل نیز در معاملات خرید و فروش الزامی شود.

بغدادی با اشاره به اینکه چرا تا به حال اداره ثبت اسناد این همکاری را جهت شفافیت در جهت اسناد عادی انجام نداده است و چرا در اسناد کاداستری بر مبنی تاییدیه کد پستی و درج کد پستی صحیح در اسناد رسمی اقدامی شایسته انجام نشده است، گفت: بعضا در اسناد رسمی مشاهده شده که آدرس و شماره واحد و کد پستی اشتباه است و از آنجا که معاون سازمان اسناد و املاک در جهت حذف اسناد عادی، پیگیر هستند چرا ساز وکاری که امروز بر آن مسلط هستیم (کد رهگیری ) را فقط به خاطر متصل نبودن به  ابزار استعلام  ثبتی می‌خواهیم حذف کنیم. مگر قصد بر شفافیت اسناد نیست؟

به گفته این مشاور املاک اکنون سامانه کد رهگیری در مرحله نخست معاملات درجهت ساماندهی و تشریفات اولیه بین مردم کاملا شناخته شده و هر قدر این سامانه از جهت اطلاعات تقویت شود قطعا می تواند کمک بسزایی در معاملات حوزه مسکن داشته باشد که این مهم مستلزم همکاری سازمان ثبت اسناد و املاک کشور در این خصوص است.

وی ادامه داد: ‌این نکته قابل تامل است حال که در رابطه با تنظیم اسناد منقول و کم شدن حجم درآمدی، نباید آن را بر سر صنف مشاورین املاک در رابطه با حذف اسناد رسمی بریزند اگر بحث حجم پرونده‌های قضایی در رابطه با اسناد عادی مورد دلواپسی است، باید با همکاری سازمان ثبت اسناد رسمی گامی مثبت در رابطه با استعلامات ثبتی برداشته شود و هر چه سریع‌تر به سامانه کد رهگیری برای تضمین در معاملات و کم شدن حجم پرونده‌های قضایی سازمان ثبت اسناد و املاک متصل شود.