بر اساس اعلام بانک مرکزی، امکان تخصیص به روز یوان برای بازرگانان در سیستم نیما فراهم شده و طی ۲۴ ساعت تاییدیه تخصیص ارز صادر خواهد شد.

گرایش به سمت یوان در حالی برای ایران رقم می خورد که دلار بیشترین سهم را در ذخایر ارزی جهان و تراکنش های مالی کشورها دارد و پس از آن با اختلاف یورو دومین پول محبوب جهان است.

از همین رو بسیاری از کارشناسان چرخش به سمت ارزهای همانند یوان را با توجه به محدودیت ها موثر نمی دانستند. اما اخیرا برخی از مدافعان چرخش به سمت یوان تاکید دارند اگر قبل از حمله روسیه به اوکراین شانس این طرح ها کم عنوان می شد با این جنگ و پیامدهای تحریمی آن، انتظار موفقیت این طرح ها بالا رفته است.

به تازگی برخی تحت تاثیر این فضا  به بانک مرکزی پیشنهاد می کنند روابط مالی با برخی کشورها را دو طرفه کند یا با کمک یوان، از سهم درهم در بازار ارز ایران بکاهد.

هرچند معاملات روبل ریال هم برای ایران پس از سفر ولادیمیر پوتین به کشور اجرایی شد ولی سهم ناچیز روبل از تراکنش های مالی جهان نیز نتوانست ایران را امیدوار به تاثیر این طرح کند.

با توجه به سهم بالای دلار از ذخایر مالی جهان و تراکنش های مالی، بسیاری از شرکت ها حاضر به معاملات ارزی دو طرفه نیستند زیرا دلار در همه کشورها بیشتر از سایر ارز ها پذیرش شده و محبوبیت دارد ولی جنگ اوکراین معادله را بهم ریخت.

اما مدافعان همکاری ارزی با چین تاکید دارند:پس از آنکه آمریکا، روسیه را از مبادله با دلار منع کرد. عزم روسیه برای دلارزدایی جدی تر شد و سهم یوان چین از تراکنش های مالی روسیه افزایش یافت. یوان چین توانست در تراکنش های مالی روسیه، یورو را پشت سر بگذارد و پس از آن با اختلاف سه درصدی از دلار،دومین ارز پر طرفدار روسیه شود‌.

از این دید، چین اولین شریک تجاری ایران در صادرات و واردات کشور است‌ و با توجه به آنکه این کشور دومین اقتصاد بزرگ جهان هم هست مبادلات با یوان میان دو کشور می تواند سهم بالایی از نیازهای ارزی کشور به دلار را برای واردات و صادرات پوشش دهد.

در حال حاضر چراغ های امیدواری برای یوان روشن است،این کشور به دنبال افزایش سهم مبادلات یوان در بازارهای جهانی است و گفته می شود یکی از دلایل سفر شی جین پینگ به عربستان، مجاب کردن دولت های عربی برای فروش قیمت نفت به یوان بود، عربستان هم پس از مدتی نسبت به این درخواست چراغ سبز نشان داده که امیدوارکننده است و افزایش دامنه تجاری معاملات با یوان می تواند ایران را در دلار زدایی موفق تر کند‌.

از نظر موافقان موفقیت چشم‌گیر روسیه در دلار زدایی با استفاده از یوان غافلگیرکننده است و پیروی ایران از این الگو می تواند شرایط را برای ایران بهتر کند.

در گزارشی که در ۲۷ دسامبر منتشر شد سهم دلار در تراکنش های مالی روسیه به ۳۴ درصد رسید و پس از آن یوان با ۳۱ درصد و یورو با ۲۸ درصد قرار گرفت. این گزارش موفقیت روسیه در دلار زدایی را ثابت می کند و یکی ارز راه های کم کردن اثر تحریم های پولی و بانکی را نشان میدهد.

اگرچه با توجه به سطح بالای مقبولیت دلار در معاملات جهانی، نمی توان اثر تحریم ها بر روی بانک ها و استفاده از دلار را به طور کامل از بین برد ولی برخی از ارزها اثر این تحریم ها را کاهش می دهد.

علاوه بر یوان چین، درهم امارات هم ارز دیگری است که درصورتی که دسترسی و توانایی استفاده ایران از آن افزایش پیدا کند می تواند جایگزین مناسبی برای دلار در صادرات و واردات ایران شود.

سکه فرو ریخت

اونس طلا روز قبل در همان محدوده ۱۹۲۵ دلاری با قی ماند ولی بازار سکه و طلا با اهرم کاهش قیمت دلار فروریخت.

پس از رونمایی بانک مرکزی از سامانه ناخدا در روز قبل و عقب نشینی اتحادیه اروپا از قرار دادن سپاه در لیست سازمان های تروریستی قیمت دلار در روز قبل عقب نشینی کرد و سکه امامی از نیمه کانال بیست میلیونی به عقب برگشت. ربع سکه ولی در آستانه حراج جدد در بورس کالا ریزش بیشتری را تجربه کرد

کام سهامداران شیرین می شود؟

بازار سرمایه روز قبل با نامه شورای رقابت و سرخپوشی سهام خودرویی کمتر از انتظار ظاهر شد ولی در پایان معاملات پاسخ سازمان بورس و زیر اقتصاد نگرانی ها را کم کرد. ارزش معاملات خرد فعلا در محدوده ده هزار میلیارد تومانی در نوسان است و به نظر می رسد با توجه به رشد پر شتاب دلار، در نهایت بازار سرمایه هم بتواند کام سهامداران را شیرین کند‌.