به گزارش اکوایران، سیداحسان خاندوزی در حاشیه آیین تجلیل از فعالان پیشتاز اقتصاد ایران، درباره نرخ ارز و تورم گفته « چیزی که در واقعیت اقتصاد ایران پشتیبانی می‌شود نرخی است که در دو بازار نیما و متشکل هستند؛ یکی از این نرخ‌ها بالای ۳۰ و دیگری پایین ۳۰ هزار تومان معامله می‌شود. انتظارات روانی وجود دارد که رسانه‌ها باید کمک کنند جامعه اعتماد کند که کالا بر اساس کدام نرخ وارد شده است.»

وزیر امور اقتصاد و دارایی می‌گوید: اقتصاددانان واقعیتی را که در اقتصاد ایران می‌گذرد، می‌دانند. آنها می‌دانند نرخی که شاید سهم آن بالای ۸۵ درصد باشد، چه نرخی است و آن نرخی که در بازار القا می‌شود و بعضی از کالاهای قاچاق با آن نرخ وارد می‌شود، چه نرخی است. این نرخی نیست که بگوییم واقعیت ندارد، زیرا خروج سرمایه از کشور با آن صورت می‌گیرد.

خاندوزی همچنین گفته مانند بسیاری از سال‌ها که در جامعه تنگنای عرضه داشتیم و در تنگنای عرضه به‌جای یک نرخ، دو نرخ در بازار وجود داشته، یک نرخ موثر رسمی وارداتی و یک نرخ کم‌تر موثر وجود دارد که متاسفانه افرادی تلقین می‌کنند که همین هم نرخ اصلی کشور است. جای اصل و فرع را نباید عوض کرد. نرخ اصلی ارز همان نرخ نیما و سامانه متشکل ارزی با قیمت حدود ۳۰ هزار تومان است.

چرا پروژه‌های دولت روی زمین مانده است؟

وی در ادامه درمورد تبصره ۱۸ قانون نیز اظهار کرد: تبصره ۱۸ دو مقدمه لازم داشت؛ یک تعیین تکلیف پروژه‌ها، استان‌ها، دستگاه‌های اجرایی و وزارتخانه‌ها که در آیین‌نامه ابلاغی انجام شد. یک تزریق منابع به پروژه‌هایی که در کمیته‌های استانی تصویب شده است و دستگاه‌های اجرایی هم قبول دارند، اهرم شوند و به نسبت چند برابر در پروژه‌ها بنشیند. تبصره ۱۸ از دل منابع درآمدی تبصره ۱۴ یعنی هدفمندی نشات می گیرد که افزایش یارانه به ۳۱۵ هزار میلیارد تومان را درگیر خود کرده است و سازمان برنامه تاکنون در اختیار نداشته که برای تبصره ۱۸ تخصیص بدهد؛ به همین دلیل پروژه‌ها روی زمین مانده است.

بر اساس گزارش ایسنا، به گفته وزیر اقتصاد، امیدواریم با اجازه‌هایی که اخذ شده در رابطه با افزایش سهم دولت از منابع درآمدی نفت ناشی از کاهش سهم صندوق توسعه ملی، هم به بخش عمرانی و هم تبصره ۱۸ وارد شود.

آنطور که خاندوزی اظهار کرده، همه موتورهای کنترل تورم اعم از کنترل نقدینگی و کسری بودجه مدیریت شده است. باید مساله ارز هم که بیشتر تاثیرات انتطاراتی دارد در اذهان مردم کنترل شود. هر سه موتور تورمی کشور در مسیر کاهش است به شرطی که اجازه ندهیم شایعات خارجی آنقدر زود تاثیرگذار باشند.

آخرین وضعیت واگذاری سهام ایران‌خودرو و سایپا

وزیر اقتصاد درمورد آخرین وضعیت واگذاری سهام ایران خودرو و سایپا گفته که سند بین وزارت اقتصاد و صمت نهایی و رسما منتشر شده است. مقدماتی دارد که وزارت صمت بایدانجام دهد و مسیر تعامل با بخش خصوصی خریدار را مشخص کند تا هر متقاضی بداند چه آینده‌ای در انتظارش است.

خاندوزی در این مراسم اظهار کرده که یکی از مواردی که رئیس‌جمهور تقاضا داشت در تحقق عملی آن بکوشیم، تسهیل تولید و بخش مولد اقتصاد ایران است. در سال‌های گذشته نظام پاداش و جزا به نفع تولیدکنندگان نبود، بلکه بیشتر سمت افرادی بود که در عرصه فعالیت غیررسمی و حتی محل کسب و کار ثبات اقتصادی بوده‌اند.

وزیر اقتصاد تاکید کرده که باید عدم توازن نظام پاداش و جزا تغییر کند، پاداش بیشتر باید متوجه تولیدکنندگان باشد و هر چقدر تولیدکننده قانونمندتر باشد باید بیشتر قدر دانست. باید برای فعالان اقتصادی مانع کمتر ایجاد کنیم و مراجعه حضوری حذف شود.

بیش از ۷۷ درصد اظهارنامه‌های مالیاتی، ندیده پذیرفته شدند

به گفته خاندوزی، در حوزه مالیاتی نه‌تنها برای اولین‌بار، بلکه برای دو سال پیاپی نرخ مالیات کاهش یافت و بیش از ۷۷ درصد اظهارنامه‌ها ندیده پذیرفته شد.

بر اساس اظهارات وزیر اقتصاد، برای شناسایی فعالان پیشتاز اقتصاد ایران ۵۰ میلیون قلم اطلاعاتی ۵۰۰ هزار شرکت به کمک وزارت صنعت در سامانه تراز بررسی شد و از امروز دفتر پیگیری ویژه در وزارت اقتصاد ایجاد می‌شود که همه شرکت‌ها از خدمات دفتر ویژه برخوردار شوند.