بر اساس گزارش‌های مرکز پژوهش‌های مجلس در نیمه اول سال جاری تنها ۵۶ درصد از درآمدهای نفتی تامین شد و ۲۷ درصد از منابع بودجه تامین نشد. در شرایطی که منابع بودجه به طور کامل محقق نشود، اولین قربانی، مصارف عمرانی است که درآمدهای آتی را محدود می‌کند. پیش‌بینی شده دولت تا پایان سال جاری ۳۰۰ هزار میلیارد تومان کسری داشته باشد. کسری بودجه، تورم‌زاست و این کسری احتمالا در تورم منعکس شود.

به‌تازگی ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهور، از تعیین فرمول جدید برای افزایش حقوق‌ها در سال آتی سخن گفت. پرداخت حقوق و دستمزد بار زیادی بر بودجه دولت دارد و افزایش دستمزد موجب افزایش تورم می‌شود. از طرفی مسأله دیگری که وجود دارد این است که پیش‌بینی می‌شود بازارهای جهانی در سال آتی درگیر رکود باشند و در رکود‌های اقتصادی درآمدهای دولت‌ها تحت فشار قرار می‌گیرد. نفت، تمامِ افزایشی را که از ابتدای سال جاری کسب کرده بود از دست داده و انتظارات برای نفت و گاز و اکثر محصولات صادراتی ایران برای سال آتی، صعودی نیست. در شرایطی که درآمدهای دولت تحت تأثیر رکود اقتصاد جهانی و تشدید تحریم‌ها برای سال آتی تحت فشار قرار خواهد گرفت، افزایش حقوق‌ها بر مشکلات بودجه‌ای دولت می‌افزاید و در صورتی که نرخ ارز در محدوده‌های فعلی باقی بماند، افزایش حقوق موجب افزایش کسری بودجه خواهد شد.

کسری بودجه، متهم ردیف اول تورم است و تورم چون با ارزش پول رابطه معکوس دارد، منجر به کاهش ارزش پول می‌شود.

IMG_20221213_193325_046

IMG_20221213_193321_689

بازار ارز و سکه همچنان اسیر هیجانات است. حباب درهم به بالاترین سطح از ابتدای فصل پاییز رسیده و خریداران دلار سلیمانیه نیز فاصله خود را با دلار تهران افزایش دادند و در فاصله سه‌پله‌ای با دلار تهران قرار گرفته‌اند.

دلار نیما روز قبل خود را تا نزدیکی کانال ۲۹ هزار تومانی رساند ولی افزایش نرخ دلار نیما به اندازه رشد دلار آزاد نبود و به همین دلیل گپ قیمت دلار نیما و دلار آزاد رشد کرد و به کانال ۳۱ درصدی وارد شد.

شرایط پرریسک بازار طلا

کاهش دامنه نوسان گواهی سکه مانع از رشد بازار سکه نشد، چون بازار طلا این روزها به دلار چشم دوخته و از آن خط می‌گیرد. سکه امامی یک‌ کالاست که در دو بازار ایران، قیمت و درگیریِ متفاوتی دارد. فروش گواهی سکه که همان سکه امامی در بورس است با فشار عرضه بی‌امان بازارگردان کاهش پیدا کرد، ولی سکه امامی در بازار طلا افزایش داشت و حباب ربع سکه در کنار افزایش قیمت دلار، پرواز کرد. حباب ربع سکه این روزها محدوده‌های جدیدی را فتح می‌کند و همین مسأله ترس از افزایش را به بازار مخابره کرد و موجب افزایش تقاضای خرید شد. تحلیلگران شرایط کنونی بازار طلا را پرریسک ارزیابی می‌کنند و به‌هیچ‌وجه موافق ورود سرمایه به بازار در مقطع کنونی نیستند.

سیگنال ارزش معاملات خرد و دلار نیما به بازار سرمایه

قیمت دلار در سامانه نیما افزایش پیدا کرد و افزایش قیمت اسکناس آمریکایی در این سامانه انتظارات از روند صعودی دلار در این بازار را تشدید کرد. به همین دلیل بازار سرمایه با افزایش استقبال از سهام دلاری سبزپوش شد. گروه محصولات شیمیایی، صنایع فولادی و کانی‌های فلزی پس از مدت‌ها رنگ سبز را به خود دید و با استقبال خریداران روبه‌رو شد. از طرفی فاصله زیاد دلار نیما و بازار آزاد موجب شده تا برخی تحلیلگران بازار سرمایه به این نتیجه برسند که دولت مجبور به افزایش نرخ دلاری نیما خواهد شد و به همین دلیل به سراغ سهام دلاری رفتند. ارزش معاملات خرد در بازار سرمایه این روزها در محدوده‌های بسیار خوبی قرار گرفته و سیگنال یک حرکت صعودی دلچسب را می‌دهد.