دلار توافقی در آخرین روز هفته رشد کرد و فاصله دلار توافقی و دلار آزاد به کمترین سطح هفته رسید. در هفته گذشته حجم معاملات دلار توافقی بالا رفته  و بازار اجاره کارت ملی داغ شده بود آنطور که به نظر می رسد کاهش فاصله بازار آزاد و دلار توافقی عکس العمل دفاعی بازارساز در واکنش به افزایش تقاضا بوده است.  IMG_20221202_180549_206

بررسی حباب قیمت  در بازار ارز روز پنجشنبه نشان می دهد که  بازار دلار از سمت بازار های مرزی تحت فشار نیست و حباب دلار تهران و بازارهای مرزی دلار را تحت فشار برای تغییر قیمت قرار نداده است.

IMG_20221202_180553_966

 رییس پلیس امنیت اقتصادی تهران گفته است  هرگونه خرید و فروش ارز در خارج از شبکه بانکی و صرافی جرم است و عملی مجرمانه محسوب میشود. با توجه به نزدیکی قیمت دلار آزاد با سقف تاریخی قیمت خود به هم نظر می رسد  بازارساز نظارت را افزایش داده و با انتظامی کردن فضای حاکم بر بازار به دنبال کنترل قیمت هاست به همین دلیل انتظار افزایش قیمت دلار  با سیاست سخت بازارساز در ابتدای هفته کم است.

دلار در هفته گذشته رشد بیش از یک درصدی را کسب کرد. در  هفته ای که گذشت دو خبر مهم اقتصادی  منتشر شد؛تراز تجاری منفی ایران افزایش یافت و به ۴ میلیارد و ۷۴۸ میلیون دلار رسید.  گاهی اوقات تراز تجاری منفی ناشی از  کنترل دستوری قیمت ارز است که باعث میشود به خاطر گرانتر شدن کالای داخلی نسبت  به کالای وارداتی، واردات به صرفه شود و صادرات کاهش پیدا کند ولی ریال در سال جاری نسبت به دلار تضعیف شده که نشان میدهد افزایش واردات ناشی از کنترل دستوری قیمت دلار در بازار آزاد نیست.

 تعیین قیمت دستوری برای بسیاری از کالاها سود تولید کننده را کاهش داده این اتفاق در بازارهای مالی نیز خود را به شکل حاشیه رانت نشان می دهد بازار سا گرچه دغدغه انتظارات تورمی از ناحیه نوسان قیمت ارز را دارد اما در مقابل خود  اختلاف ۲۸ درصدی نرخ دلار نیما و دلار آزاد را دارد در این حالت واردات با دلار نیما وسوسه کننده است و حتی می تواند محرکی برای واردات باشد. با توجه به اینکه تقاضای واردات کم دردسر تر و جذاب تر از تولید است این شکاف می تواند اهداف مختلف در حوزه اقتصاد را مخدوش کند.

  تراز تجاری منفی نشان دهنده افزایش مصارف ارزی  نسبت به درآمد های ارزی است و عدم تعادل در  این بخش  را نشان میدهد که استمرار آن بر منابع ارزی فشار وارد می کند و برای قیمت ارز و اقتصاد کشور مطلوب نیست. آنطور که بررسی روند تراز تجاری کشور نشان می دهد  روند تراز تجاری در حالی  منفی شده که فاصله نرخ دلار نیما و آزاد نیز افزایش یافته است.

  گزارش نقدینگی کشور که در هفته گذشته منتشر شده نشان داد  که سهم  پول ازنقدینگی‌ افزایش پیدا کرده است این گزارش یک هشدار تورمی برای بازارهای موازی است که در گزارش های قبل به آن پرداخته شده است.

طلا چشم انتظار دلار

گزارش بازار کار آمریکا در روز جمعه بهتر از انتظار بازار بود به همین خاطر دلار تقویت شد و در قدم اول اونس کاهش پیدا کرد ولی در ادامه چون معامله گران طلا همچنان بر کاهش سرعت افزایش نرخ بهره فدرال رزرو در جلسه این ماه پافشاری می کنند اونس طلا با افزایش تا نزدیکی مرز ۱۸۰۰ دلاری بالا رفت.

بازار داخلی طلا در هفته قبل رکورد زد و توانست یک رکورد قیمتی جدید را ثبت کند ولی ادامه رکورد شکنی طلا در روز یکشنبه و دوشنبه با توجه به تعطیلی بازار جهانی به رفتار دلار در بازار ارز بستگی  دارد.

سیگنال  ارزش معاملات خرد به بازار سرمایه

 بازار سهام در هفته گذشته بازدهی مثبت را کسب کرد و شاخص هم وزن  عملکرد بهتری را نشان داد. همراه با پیشروی آرام بازار سهام در هفته گذشته ،ارزش معاملات خرد کاهش پیدا کرده است. واگرایی میان روند شاخص کل و ارزش معاملات خرد  باعث شده تا نگرانی ها از عدم توانایی شاخص کل در شکست مقاومت پیش رو افزایش پیدا کند.

یک مقام مجلس شورای اسلامی هم‌ اعلام کرده  که احتمالا بررسی بودجه سال ۱۴۰۲ به بهار سال آتی موکول شود که با توجه به اهمیت بودجه در بازار سرمایه، در این حالت بورس به کما خواهد رفت.

گروه خودرو و پالایشگاهی دو لیدر اصلی شاخص کل هستند که رشد همزمان  این دو گروه  به عنوان سیگنال شروع موج صعودی در شاخص کل تلقی شده  است که در هفته گذشته این دو گروه متفاوت از یکدیگر معامله شدند و به نظر نمی رسد  در این هفته نیز بتوانند بازار سرمایه را شگفت زده کنند.