دلار متشکل در تعقیب دلار توافقی است دلار متشکل از دهه پایانی آبان تا کنون بیش از۳ هزار و ۶۰۰ تومان رشد کرد و به بالای محدوده ۳۳ هزار و ۲۹۰ تومان رسیده است  شتاب افزایشی بی وقفه دلار متشکل باعث شده تا دلار متشکل به نزدیکی دلار توافقی برسد و حدود ۵۰۰ تومان دلار متشکل و دلار توافقی تفاوت داشته باشد.

 با قرارگیری قیمت دلار توافقی و دلار متشکل در یک کانال این احتمال تقویت شده  است که بازارساز به دنبال یکسان سازی نرخ این دو بازار باشد. دولت از ابتدای تشکیل بارها به لزوم یکسان‌سازی نرخ ارز اشاره کرده بود که نزدیک شدن نرخ دلار توافقی و متشکل احتمال یکسان سازی این دو نرخ را تقویت کرده است.

IMG_20221127_191219_870

IMG_20221127_191211_727

 ارز این روزها بیشتر تحت تأثیر اخبار سیاسی است و معامله گران بیشتر ازآنکه اخبار اقتصادی و تراز تجاری را بررسی کنند روی اخبار سیاسی و اجتماعی تمرکز می کنند.  ناآرامی های اجتماعی ایران و بازداشت چهره های برجسته، بازتاب گسترده ای در رسانه های بین المللی داشت و همین مسئله موجب تصویب قطعنامه حقوق بشری علیه ایران در پایان هفته گذشته شد. برخی از تحلیلگران تصور می کنند تصویب قطعنامه  ها علیه ایران ممکن است به ارجاع پرونده ایران به شورای امنیت و عملیاتی شدن مکانیسم ماشه منجر شود. دلار و سکه هم پس از تصویب قطعنامه حقوق بشری علیه ایران  رشد کرد. در دو روز گذشته تعدادی از افراد بازداشت شده آزاد شده اند که در صورتی که این آزادسازی فضای منفی رسانه های بین المللی علیه ایران را تعدیل کند، و از فشار جوامع بین المللی و فضاسازی علیه ایران کاسته شود، جو روانی افزایشی بر بازار ارز که متاثر از تشدید فشارهای بین‌المللی است تعدیل می‌شود و معامله گران افزایشی در بازار ارز آرام می گیرند.

روز قبل پلیس فراجا  از دستگیری هفت نفر از دلالان ارزی و   کشف ۱۱ میلیون دلار ارز تقلبی خبر داد، غالبا وقتی انتظارات افزایشی در بازار تشدید می شود و انتظار  می رود ورود  خریدار به بازار تشدید شود میزان اسکناس های تقلبی برای سودجویی در بازار افزایش پیدا می کند. با توجه به آنکه شرایط حاکم بر بازار ناشی از فشارهای سیاسی است به نظر می رسد در صورتی که فشارهای سیاسی وارد بر کشور کاهش یابد اثر بیشتری نسبت به انتشار اوراق بر بازار داشته باشد.

روند صعودی حباب سکه

 سکه امامی در معاملات روز قبل،کانال  ۱۷ میلیون تومانی را فتح کرد و ربع سکه هم در کانال شش میلیون تومان پیشروی کرد، در روزی که بازارهای جهانی تعطیل بودند و اونس طلا تغییری نداشت، سکه امامی رشد کرد و حباب آن به ۱۴ و نیم درصد رسد، این میزان حباب بالاترین مقدار حباب  از سیزدهم آبان است،میزان حباب ربع سکه هم به کانال ۴۰ درصد رسید  که از ۱۳ آبان ماه بزرگترین میزان حباب بوده است.سکه رفاه در بورس کالا هم رشد کرد حجم معاملات سکه در بورس کالا به بیشترین مقدار از  چهاردهم آبان رسید.

 آیا شاخص کل و هم‌وزن همگرا می شوند؟

شاخص هم وزن از شاخص کل پیشی گرفته و رشد کرده است، در روز  قبل در حالیکه شاخص کل بازده منفی را ثبت کرد شاخص هم وزن سبز پوش شد، حال باید دید واگرایی میان شاخص کل و شاخص هم‌وزن به کجا ختم  می‌شود آیا شاخص  هم‌وزن می تواند شاخص کل را با خود همراه کند یا شاخص کل نماینده سهام کوچک را به پایین می کشد، شاخص کل در این موج‌ صعودی نشان داده که بدون سهام پالایشگاهی و خودرویی جایی نمیرود، در پایان معاملات روز قبل گروه پالایشگاهی و خودرویی سبزپوش شدند که انتظارات را برای معاملات صبح امروز بهبود می بخشد باید دید شاخص کل  در روز آتی چه نتیجه ای کسب خواهد کرد و موفق به ثبت یک کندل بلند خواهد شد یا خیر؟‌