«علی صالح آبادی» رییس کل بانک مرکزی روز دوشنبه از معرفی ابزار جدید بانک مرکزی در حوزه بازار ارز خبر داد و گفته بود: افرادی که نگران نوسان در بازار ارز هستند و به این دلیل خرید ارز انجام می‌دهند باید بدانند که از روزهای آینده ابزار جدید را در این حوزه معرفی می‌کنیم تا بتوانند اوراقی را که منتشر می‌شود خریداری کنند و دیگر نگرانی از این جهت نداشته باشند.

دیروز بانک مرکزی از انتشار اوراق گواهی ارزی با عاملیت بانک ملی برای جلوگیری از ورود پول به بازار ارز خبر داد. بررسی های اکوایران نشان می دهد که طرحی شبیه به این طرح قبلا در ترکیه انجام شده است.

در تاریخ بیستم دسامبر سال گذشته که لیر ترکیه با سقوط در برابر دلار به کف تاریخی ارزش خود در برابر دلار آمریکا رسید رجب طیب اردوغان طرح بیمه سپرده گزاری لیر را معرفی کرد این طرح در ابتدا برای سپرده گذاران خرد در نظر گرفته شده بود و هدف آن تشویق کسانی بود که پول خود را با ارز ثابت مانند دلار نگهداری میکنند تا به لیر تبدیل کنند و همچنین این طرح به دنبال آن بود که از خروج پول برای تبدیل به دلار جلوگیری کند. بر اساس این طرح دولت تضمین می کرد که برخی سپرده ها را در برابر کاهش ارزش لیر در برابر دلار بیمه کند. میزان استقبال از این طرح کم تر از انتظار بود به همین دلیل بانک مرکزی حوزه حساب های مشمول بیمه سپرده گذاری را افزایش داد. طرح فوق نتوانست مانع از افزایش قیمت دلار شود و افزایش ارزش دلار باعث ایجاد بدهی برای دولت و بانک مرکزی شد. بازپرداخت بخشی از بدهی ها مالیات دهندگان ترکیه ای را خشمگین کرد زیرا مالیات شان افزایش پیدا کرد و مردم تصور می کردند که خزانه داری برای پرداخت مابه‌التفاوت این سپرده ها مالیات را افزایش داده است، بدهی که به خاطر بیمه سپرده گزاری لیر به وجود آمده بود بعدها توسط تحلیلگران اقتصادی خودش به عنوان اهرم فشار بر بازار ارز و تورم شناخته شد.

  حال با فرض افزایش قیمت دلار در ایران، اثر این سیاست بررسی میشود. اگر عرضه این اوراق با استقبال خریداران مواجه شود و دلار هم رشد کند، یک بدهی برای بانک مرکزی به وجود می آید که دو راه برای تسویه آن وجود دارد این بدهی یا باید توسط خزانه دولت با افزایش مالیات مردم تامین شود که این روش مطلوب جامعه نیست یا بانک مرکزی باید برای بازپرداخت بدهی پول چاپ کند که خودش تشدید کننده تورم و دلیل ادامه تورم در آینده خواهد بود.

البته  پیش بینی می شود به خاطر سررسید کوتاه مدت اوراق، عدم امکان معامله اوراق در بازار ثانویه و تسویه اوراق با دلار توافقی تقاضا برای اوراق چشمگیر نباشد. با افزایش قیمت دلار در بازار ارز فاصله قیمت دلار توافقی با دلار آزاد افزایش پیدا کرده است که با توجه به سر رسید کوتاه مدت اوراق، توانایی دولت در کنترل بازار توافقی بالا خواهد بود و همین مسئله انتظار سود دهی این اوراق نسبت به بازار آزاد ارز را کاهش می دهد ، به نظر می رسد دارندگان احتمالی اوراق ترجیح دهند که در هنگام تسویه اوراق، دلار تحویل بگیرند که خودش می تواند باعث فشار بر ذخایر ارزی بانک مرکزی بشود.

حباب طلای آب شده صفر شد

قیمت اونس طلا همچنان در بالاترین محدوده بازه سه ماهه قرار دارد، احتمال کاهش میزان افزایش نرخ بهره در جلسه آتی فدرال رزرو، تضعیف شاخص دلار و سقوط بازار رمز ارزها باعث پایداری طلا در بالاترین سطح سه ماهه شده است. با افزایش ارزش اونس، حباب سکه امامی کاهش پیدا کرده است. البته انتشار اوراق سکه توسط بانک مرکزی هم در کاهش حباب سکه بی تاثیر نبوده و قیمت سکه امامی در حالی در مقاومت قیمتی قرار گرفته که حباب ربع سکه در محدوده حداقلی چندماه گذشته قرار گرفته است، افزایش قیمت دلار و یا رشد قیمت اونس به خاطر پایین بودن حباب سکه می تواند باعث شکست مقاومت سکه امامی در نیمه کانال ۱۶ میلیون تومان شود‌. معامله گران طلای آب شده هم روز قبل حاضر به افزایش قیمت شدند و حباب منفی طلای آب شده روز قبل پس از سه روز تقریبا صفر شد‌.

رفتار متناقض در بازارهای مرزی

اکوایران قیمت پایانی دلار در بازارهای مختلف را در هر روز محاسبه میکند و در نموداری اولین، کمترین،بالاترین و آخرین قیمت هفته منتهی به آن روز را قرار می دهد.

دلار تهران روز قبل رشد محدودی را ثبت کرد زیرا دلار بازارهای همسایه با آن همکاری نکردند‌ قیمت دلار و درهم از روز یکشنبه صعودی شده است ولی حباب درهم در همین بازه در مسیر نزولی قرار گرفته است، آنطور که بررسی قیمت ها در چندهفته گذشته نشان می دهد دلار تهران این روزها لیدر بازار ارز شده است و بی محابا تر از گذشته در بازار می تازد. با شروع افزایش قیمت دلار از روز یکشنبه احتیاط در بازار های همسایه افزایش پیدا کرده است.

رشد محدود شاخص کل

بازار سرمایه با وجودی که روز قبل رشد ۲ هزار و ۲۵۰ واحدی را ثبت کرد ولی پایان بازار به نسبت ابتدای بازار تقاضای خرید در مثبت های قیمتی کاهش پیدا کرد و انتظارات نسبت به شروع سبز پر قدرت بازار در روز چهارشنبه را تعدیل کرد. در پایان معاملات روز قبل گروه خودرو بدون همراهی گروه پالایشگاهی در محدوده مثبت معامله شد. با توجه به آنکه سهام گروه خودرو در نزدیکی سقف قیمتی قرار دارد در صورتی که موفق به شکست مقاومت و تثبیت بالای آن شود انتظارات افزایشی و تقاضای خرید در بازار تقویت خواهد شد.