بررسی روند ارز در بازارهای مختلف نشان میدهد که دلار متشکل غالبا خلاف جهت بازار آزاد حرکت می کند و دوران رکود و رونق این بازار، متفاوت از بازار آزاد است.

بازار ارز رنج شد

بازار ارز در مسیر اصلاح قرار گرفته است، روز قبل دلار آزاد در محدوده قیمتی روز پنجشنبه رنج شد، دلار سلیمانیه کمی رشد کرد ولی قیمت درهم برخلاف دلار سلیمانیه مقدار کمی عقب نشینی را ثبت کرد. قیمت ارز در بازار آزاد روز قبل تغییر زیادی نسبت به روز پنجشنبه نداشت ولی در بازار رسمی شرایط متفاوت بود، خریداران دلار سهمیه ای به خاطر حذف یارانه و اخذ مالیات صرافی ها را ترک کرده اند، فرار خریداران دلار سهمیه ای از بررسی روند نزولی حجم دلار توافقی نیز مشخص می شود. حجم معاملات دلار توافقی در روز قبل حدود ۷ میلیون و ۸۴۰ هزار دلار بود که نسبت به رکورد حجم خود در دو هفته گذشته حدود ۷۰ درصد کاهش پیدا کرده است.

در کنار کاهش حجم دلار توافقی قیمت دلار توافقی روند نزولی گرفته است، قیمت دلار توافقی هم روز قبل به ابتدای کانال ۳۳ هزار تومانی بازگشت.

برخلاف دلار توافقی، دلار متشکل در رکود معاملات دلار آزاد و دلار توافقی روند صعودی به خود گرفته است. دلار متشکل به بالای نیمه کانال ۲۹ هزار تومانی رسیده است. فاصله دلار آزاد و متشکل به حدود ۱۷ درصد کاهش پیدا کرده است. بیشترین فاصله قیمت دلار آزاد و متشکل بالای ۲۴ درصد در شانزدهم آبان بوده است.

تغییر جهت انتظارات در بازار سکه

سکه امامی این روزها تمایل زیادی به نوسان نشان نمی دهد نه رشد میکند و نه کاهش می یابند در محدوده ۱۵ میلیون و ۸۰۰ هزار تومانی تا ۱۶ میلیون و ۱۰۰ هزار تومانی رنج شده است. حباب سکه امامی در این شرایط ولی وارد روند نزولی شده و هر روز کمتر می شود،حباب سکه امامی روز قبل وارد کانال ۸ درصدی شد ولی ربع سکه هم مانند سکه امامی کاهش حباب را تجربه کرد. علیرغم رنج شدن قیمت دلار در روز پنجشنبه و شنبه، اونس طلا در پایان هفته گذشته رشد کرد و به همین دلیل حباب سکه امامی و ربع سکه با عدم تغییر قیمت در بازار کاهش پیدا کرد.

در معاملات سکه رفاه نیز حجم معاملات کاهش پیدا کرده و به کمترین میزان از دوم آبان رسیده است. مقایسه حجم معاملات در سکه رفاه و دلار توافقی نشان می دهد که فعلا انتظارات افزایشی از بازار ارز و سکه رخت بسته است.

روند نزولی نرخ دلار در بازارهای موازی

روند قیمت دلار تهران در روز شنبه کمتر از ابتدای هفته مورد بررسی است که نشان می دهد بازار ارز در هفته مورد بررسی روند نزولی ‌داشته است. علاوه بر نرخ دلاری درهم نرخ دلار سکه امامی و ربع سکه نیز روند نزولی به خود گرفت است، کاهش قیمت دلار و عرضه اوراق سکه باعث شده که قیمت دلار ربع سکه و سکه امامی نیز روند نزولی به خود بگیرد،در شرایطی که فعلا هوای صعودی شدن از سر معامله گران دلار آزاد رخت بسته، معامله گران ربع سکه و سکه امامی نسبت به افزایش قیمت اونس طلا هم واکنش چندانی نشان ندادند و عدم تغییر قیمت ها در این بازارها باعث کاهش نرخ دلار ی سکه امامی و ربع سکه شده است. قرار گیری حباب درهم در کانال ۴۰۰ تومانی نشان می دهد که انتظارات کاهشی از بازار ارز نیز فعلا از بین رفته است و اگر حباب درهم روند نزولی به خود نگیرد اصلاح بازار ارز بیشتر زمانی خواهد بود تا قیمتی.

 افزایش عرضه در لیدرهای سنتی

همانطور که پیش بینی شده بود شاخص کل در این هفته پر عرضه ظاهر شد. در روز شنبه صف های خرید دو لیدر اصلی بازار یعنی شتران و خگستر فرو ریخت و سهام گروه پالایشگاهی و خودرویی هم پر عرضه ظاهر شده است.

با افزایش عرضه در گروه های فوق، انتظار اصلاح شاخص کل در روزهای آتی افزایش پیدا کرده است.روز قبل گفته شد که عدم تغییر نرخ خوراک شرکتهای پتروشیمی بر بازار اثر منفی می گذارد. دبیر کل انجمن صنفی کارفرمایان صنعت پتروشیمی اعلام کرده است که مقرر شده جلساتی با حضور فعالان صنعت برای بررسی و اصلاح فرمول نرخ خوراک تشکیل شود.

علاوه بر خبر فوق برای حل مشکلات متانول ساز ها سه پیشنهاد روز میز دولت قرار گرفته است تا مشکلات واحد های تولید کننده متانول رفع شود.

بهبود انتظارات از نحوه تنظیم نرخ خوراک می تواند انتظارات صعودی در بازار سرمایه را بهبود ببخشد. اما در شرایطی که گروه پالایشگاهی و خودروسازی احتمالا وارد استراحت شوند گروه کانه های های فلزی و معدنی می تواند به عنوان ضربه گیر شاخص عمل کند و در هنگام استراحت لیدرهای قبلی،با افزایش تقاضا مانع از اصلاح تند قیمتی در بازار شود.