دلار تهران پس از دو بار حمله ناکام به سقف قیمتی خود در محدوده نیمه کانال ۳۶ هزار تومانی مجبور به عقب نشینی شد.

آنطور که مشخص است بازارساز با استفاده از ابزار خود دست به محدود کردن بازار ارز و افزایش عرضه زده است. این اتفاق در حالی است که نبود عرضه جدید برای ربع سکه و انتقال بخشی از تقاضای دلار و سکه امامی به معاملات ربع سکه، قیمت تعادلی ربع سکه را در مسیر صعودی قرار داده است.

الگوی سقف دوقلو در بازار ارز

دلار آزاد نتوانست در کانال ۳۶هزار تومانی پیشروی کند و در روز قبل به کانال۳۵ هزار تومان برگشت، دلار تهران پس از شکستن سقف قیمتی در محدوده نیمه کانال ۳۳ هزار تومانی یک سقف جدید در محدوده ۳۶ هزار و ۴۰۰ تومان را ثبت کرد. اما در ادامه ورود نیروهای امنیتی در بازار ارز، ارسال پیامک برای خریداران ارز سهمیه ای و افزایش عرضه ارز و سکه در بازار توسط بازارساز باعث کاهش نرخ ارز در بازار شد.

 علی صالح آبادی رییس بانک مرکزی روز قبل در حاشیه جلسه دولت اعلام کرد که عرضه ارز به اندازه ای هست که بتواند تقاضای جامعه را تامین کند و بانک مرکزی برای جلوگیری از تشکیل صف های خرید امکان ثبت آنلاین سفارش خرید ارز توسط تعدادی از صرافی ها فراهم کرده است او هم چنین از امکان عرضه ارز در تعدادی از شعب بانک خبر داد.

آنطور که مشخص است بازارساز با استفاده از محدود کردن تقاضا با استفاده از ابزارهایی مانند حضور نیروهای امنیتی و پیامک قوه قضاییه سعی کرده تا تقاضا را محدودتر کند و با افزایش امکان عرضه می خواهد تعادل را به بازار ارز برگرداند.

دلار آزاد پس از برخورد با مقاومت ۳۶ هزار و ۴۰۰ تومان و ناکامی از شکست مقاومت جدید به عقب برگشته است. دلار تهران دوبار با مقاومت نیمه کانال ۳۶ هزار تومانی را برخورد کرده و پس از آنکه موفق به شکست مقاومت نشده است تشکیل یک الگوی نزولی سقف دو قلو را داده است. دلار تهران از نظر تکنیکی می تواند تا محدوده قیمت ۳۵ هزار و ۴۰۰ تومان عقب نشینی کند.

 روند نزولی حباب سکه

اونس طلا روز قبل به بالای محدوده ۱۷۰۰ دلاری رسید و همین مسئله باعث شد سکه امامی نسبت به روز قبل بدون تغییر در محدوده ۱۶ میلیون تومان باقی ماند. حباب سکه امامی روز قبل در محدوده ۱۰ درصد بود که نشان میدهد اوراق سکه اثر خود را بر بازار گذاشته و افزایش عرضه سکه موجب نزولی شدن حباب سکه شده است.

اختلاف نرخ دلاری ربع سکه و دلار آزاد به ۲۱ هزار تومان رسید

اکوایران قیمت پایانی دلار در بازارهای مختلف را در هر روز محاسبه میکند و در نموداری اولین، کمترین،بالاترین و آخرین قیمت هفته منتهی به آن روز را قرار می دهد. روزها از مقایسه نرخ دلار تهران انتخاب می شود.

در شرایطی که درهم روز قبل کاهش پیدا کرد حباب درهم برای اولین بار در روز قبل مثبت شد.

سکه امامی و ربع سکه در برابر کاهش قیمت مقاومت کردند. در شرایطی که عرضه تمام سکه توسط بانک مرکزی فضای بازار سکه را آرام کرده مقاومت ربع سکه در برابر کاهش قیمت باعث شده فاصله نرخ دلار تهران و نرخ دلاری ربع سکه به بالای ۲۱ هزار تومان برسد.

مقاومت تکنیکی شاخص کل

بازار سهام آخرین روز کاری هفته را با افزایش عرضه رو به رو‌ شد ولی اصرار خریداران در دو لیدر سنتی بازار که قبلاً به آن ها اشاره شده باعث شد قیمت شاخص کل پایان سبزی را رقم بزند.دو‌نماد شتران و خگستر در روز قبل دو سهامی بودند که بازگشت بازار از منفی به مثبت را رهبری می کردند، میزان تقاضا برای سهم خگستر به قدری زیاد بود که حتی با عرضه چندباره صف خرید این صف ، این سهام پایان بازار را در صف خرید به پایان رساند.

شاخص کل در میانه کانال یک میلیون و ۴۰۰ هزار واحدی با مقاومت مهمی برخورد خواهد کرد که باید دید آیا حاضر است در این توقف گاه تکنیکی استراحت کند یا همچنان به صعود بی وقفه خود ادامه خواهد داد؟