بازار دوشنبه مصداق این شعر مولوی بود: از قضا سرکنگبین صفرا فزود/ روغن بادام خشکی می‌نمود.

ابراهیم رییسی در روز یکشنبه در جلسه هیات دولت، بانک مرکزی و دیگر دستگاههای مربوطه را مکلف کرد برای حفظ ثبات در بازار ارز تلاش مضاعف کنند. از طرف دیگر هم قوه قضاییه پیامکی فرستاده است که  اطلاعات هویتی خریداران سهمیه‌ای برای سازمان هدفمندی یارانه‌ها و سازمان امور مالیاتی کشور ارسال خواهد شد. تحلیلگران انتظار داشتند دستور ابراهیم رئیسی موج‌شکن نوسان دلار شود، پیامک قوه قضاییه هم تقاضا را کم کند اما هر دو دارو درد را بیشتر کرد.

قیمت دلار که در روز یکشنبه به کانال پایین برگشته بود مجددا و برای دومین بار وارد کانال 36 شد. هرات هم برای اولین بار وارد کانال 35 شد. از آن طرف پیامک قوه‌قضاییه موجب شد دپوکنندهای ارز برداشت کنند چون تامین نیازهای سهمیه‌ای سخت شده است، علاوه بر نیروی انتظامی، برخورد قضایی هم در دستور کار قرار بگیرد، از این‌رو از بازار عقب نشستند. متقاضیانی هم که تا یکشنبه مشکلی با تامین نیاز خودشان از طریق سهمیه‌ای نداشتند، بعد از این خط و نشان عقب کشیدند. آن‌ها ترجیح دادند از بازار آزاد و با قیمت بالاتری دلار را بخرند، اما پیامدهای خرید دلار سهمیه‌ای را به جان نخرند.

این عدم موازنه موجب شد دلار از فاز استراحت خارج شود. نشانه خروج دلار از فاز استراحت قیمت درهم بود. پایین ترین قیمت درهم بازار دوشنبه، دلار را در مرز 36 نشان می‌داد.

معامله‌گران می‌گفتند بازار خیلی زود رابطه معکوس با سیاستمداران را شروع کرده است. معمولا در زمان تغییر دولت‌ها بازار زمان بیشتری به سیاستمداران برای تنظیم رابطه می‌دهد، اما با وجود دستور یکشنبه شب رئیس دولت سیزدهم، بازار دوشنبه معکوس عمل کرد. اتفاقی که از منظر برخی معامله‌گران کم سابقه است.

سکه در 16 میلیون و 450 هزار تومان در معامله بود و طی این دو روز گذشته حباب سکه از دو میلیون تومان پایین آمد. یک شایعه در بازار وجود دارد که بازارساز از بازار، طلای آبشده جمع کرده و در عوضش سکه به بازار داده است و معامله‌گران دلیل کاهش حباب را این موضوع می‌دانند. تا الان این شایعه راستی آزمایی نشده است.

از سه‌شنبه قرار است اوراق سکه در معاملات بورس کالا عرضه شود. معامله‌گران می‌گویند باتوجه به اینکه تحویل آن 6 ماه دیگر است، حداقل قیمتش باید 10 درصد زیر بازار باشد تا خریدش به صرفه باشد. قیمت سکه 16 میلیون و 450 هزار بود که اگر 10 درصد از آن کم کنیم حول و حوش 14 میلیون و 800 هزار تومان می‌شود.