دلار تهران در هفته گذشته پامپ شد و با یک جهش ۵.۷ درصدی در هفته قبل تا قیمت ۳۴ هزار و۸۰۰ تومان رشد کرد.

هدف تکنیکالی قیمت دلار چند است؟

تقاضای احتیاطی ناشی از تشدید تحریم ها و توقف مذاکرات برجام وارد بازار ارز شده ، رکود ناشی از ناآرامی های اجتماعی ، فیلترینگ، رشد نقدینگی و افزایش حقوق ها بر میزان تقاضا دامن زده است.

در هفته گذشته معاملات دلار در بازار توافقی از نظر قیمت و حجم رکورد زد و قیمت دلار توافقی از سهمیه ای پیشی گرفت. در بازار توافقی دلار توسط صادرکنندگان به فروش می رسد و توسط صرافی ها برای عرضه در بازار در قالب دلار سهمیه برای پاسخگویی به تقاضای خرد خریداری می شود.

صرافی ها با خرید دلار در بازار توافقی از عرضه کنندگان آن را در قالب دلار سهمیه ای به متقاضیان خرد به فروش می رسانند، در آخرین روز کاری هفته قبل نرخ توافقی دلار رشد کرد برخی سقف شکنی دلار توافقی را همزمان با سخنرانی رئیس بانک مرکزی سیگنالی به دلار سهمیه ای تلقی میکنند چون صرافی وقتی دلار را در قیمت بالا می خرد باید آن را با مقداری حاشیه سود به بازار عرضه کند در نتیجه احتمالا قیمت دلار سهمیه ای به بازار آزاد نزدیک تر خواهد شد، هرچه اختلاف دلار سهمیه ای و آزاد کمتر شود میزان تقاضای سفته بازی که به خاطر اختلاف قیمت دو بازار به وجود می آید کاهش می یابد.

ولی از طرفی افزایش نرخ دلار سهمیه ای با چراغ سبز بازارساز حضور دلار آزاد در کانال های ۳۴ هزار تومانی را تایید میکند. همچنین رکورد شکنی حجم معاملات بازار توافقی نشان میدهد میزان نیازی که صرافی ها برای آینده تصور می کنند خیلی بالاست.

بر اساس دید تکنیکالی دلارتهران در هفته گذشته سقف یک مثلث افزایشی را شکسته و همین مسئله موجب افزایش تقاضا در این بازار شده است. بر اساس همین الگو، هدف قیمت دلار آزاد کانال ۳۶ هزارتومان است.

 شرایط سکه بهتر شد

سکه امامی هفته قبل در یک قدمی کانال ۱۶ میلیونی در آخرین روز هفته متوقف شد با وجود وعده رییس کل بانک مرکزی در روز پنج‌شنبه که اعلام کرد اوراق سکه بهار آزادی منتشر خواهد شد، بازار سکه واکنش کمی به این خبر نشان داد و در پایان روز به مسیر صعودی بازگشت. اما برای روز شنبه بازار سکه احتمالا وضعیت بهتری را تجربه می کند.

قیمت اونس طلا پس از آنکه نرخ بیکاری آمریکا بیشتر از انتظار بود رشد کرد و به محدوده ۱۶۸۰ دلاری وارد شد.در معاملات پشت خطی هم دلار تا کانال ۳۵ هزار تومانی رشد کرده که در صورتی در روز شنبه دلار بالاتر از محدوده ۳۴ هزار و ۸۰۰ تومان مبادله شود شرایط سکه بهبود پیدا خواهد کرد .

حباب درهم کاهش یافت

اکوایران قیمت پایانی دلار در بازارهای مختلف را در هر روز محاسبه میکند و در نموداری اولین، کمترین،بالاترین و آخرین قیمت هفته منتهی به آن روز را قرار می دهد.

دلار تهران در هفته قبل روند صعودی مطلق داشته است زیرا قیمت دلار در اولین روز بر کمترین قیمت دلار منطبق بوده و بیشترین قیمت دلار بر آخرین قیمت تهران منطبق شده بود . در هفته قبل بر عکس روال معمول حباب درهم کاهش پیدا کرده که نشان میدهد دارندگان آن حاضر به معامله در قیمت های بالاتر نیستند و افزایش تقاضا در بازار تهران موتور محرک قیمت دلار است است.

چرخش بازار به سمت سهام دلاری

بازار سرمایه در هفته گذشته بازدهی مثبت کسب کرد. در پایان هفته با ادعای حمله ایران به وال استریت ژورنال تقاضا عقب نشست ولی در ادامه رکورد شکنی دلار باعث بازگشت شاخص با اهرم سهام دلاری شد. بازار ارز بزرگترین رکورد خود را جا به جا کرده به همین دلیل این انتظار وجود دارد که بازار تحت تأثیر افزایش تقاضا در سهام دلاری قرار بگیرد و این هفته تقاضای بیشتری در بازار سرمایه برای تصاحب سهام دلاری سعی بیشتری کند.