روز قبل دلار هرات چراغ صعودی بازار را روشن کرد و با شکست مقاومت خود را به محدوده ۳۲ هزار و ۷۰۰ تومان رساند. همین حرکت سیگنال صعودی بازار ارز را در روز قبل روشن کرد و بازار ارز و سکه از حالت تدافعی خارج شد و آرایش صعودی گرفتند. دلار سلیمانیه خود را به نیمه کانال ۳۳ هزار تومانی رساند و دلار تهران بالاخره بعد از ۲۲ روز وارد کانال۳۳ هزار تومانی شد.

روز قبل رابرت مالی نماینده ویژه آمریکا در امور ایران گفت که آمریکا ممکن است روزی به توافق هسته ای با ایران دست پیدا کند ولی ایالات متحده فعلا وقتش را برای دستیابی به توافق تلف نمی کند و در صورت لزوم گزینه نظامی علیه ایران روی میز است. مالی اضافه کرد که دولت کنونی آمریکا بر خلاف دولت قبل درباره موضوع ایران با کشورهای اروپایی به نقطه مشترک رسیده است. همسو شدن آمریکا با اروپا در شرایطی است که وزیر خارجه آلمان در روز قبل اعلام کرد که با همراهی اروپا در حال بررسی معرفی سپاه به عنوان سازمان تروریستی است. اظهار نظر وزیر خارجه آلمان نگرانی را از افزایش فشارهای حداکثری علیه ایران افزایش داد. یکی از دلایلی که در گذشته توسط غرب ادعا می شد که مانع حصول توافق هسته ای شده بود تقاضای ایران مبنی بر خروج سپاه از لیست سازمان های تروریستی توسط آمریکا بوده است که اگر اظهار نظر وزیر خارجه آلمان عملی شود گره دیگری در کار احیای توافق خواهد افتاد و نگرانی ازطولانی شدن احیای برجام را افزایش می دهد.حتی اظهارات سخنگوی اتحادیه اروپا که اعلام کرد بسته تحریمی جدیدی علیه ایران روی میز نیست نیز نتوانست آتش اظهارات وزیر خارجه آلمان و رابرت مالی را آرام کند و قیمت دلار در معاملات پشت خطی افزایش یافت. تحلیلگران سیاسی در گذشته هشدار داده بودند که دولت بایدن این توانایی را دارد که اروپا را با خود علیه ایران همراه کند و اگر چنین اتفاقی بیفتد بایدن از ترامپ برای ایران خطرناک تر خواهد بود. همسویی کشورهایی که می توانند شریان ارزی کشور را با تشدید تحریم محدودتر کنند اثر مطلوبی در بازار ارز ندارد و ممکن است تقاضای احتیاطی را در بازار تشدید کند‌.

شکست الگوی پرچم در سکه رفاه

اونس طلا در حاشیه جلسه فدرال رزرو به کاهش خود ادامه داد زیرا بهبود تولید ناخالص داخلی آمریکا در کنار شتاب تورم مخارج مصرف کننده افزایش ۷۵ صدم درصدی نرخ بهره فدرال رزرو را در این هفته تایید می کند. قیمت سکه امامی ولی بی توجه به اونس با تایید و کانال شکنی دلار مقاومت ۱۵ میلیونی را شکست و تا محدوده ۱۵ میلیون و ۴۰۰هزار تومان رشد کرد.

در روز دوشنبه معاملات سکه رفاه قابل توجه بود‌، سکه رفاه مقاومت ۱۵ میلیون و ۲۰۰ هزار تومانی را با حجم قابل توجه شکست. سکه رفاه تشکیل یک الگوی پرچم داده بود که درصورتیکه در بالای مقاومت تثبیت شود می تواند تا محدوده ۱۵ میلیون و ۶۰۰هزار تومان رشد کند.

روند معکوس حباب درهم با بازار ارز

اکوایران قیمت پایانی دلار در بازارهای مختلف را در هر روز محاسبه میکند و در نموداری اولین، کمترین،بالاترین و آخرین قیمت هفته منتهی به آن روز را قرار می دهد.

نرخ دلار در هفته مورد بررسی روند صعودی داشته است، پس از سکون چند هفته ای بازار ارز، قیمت دلار در هفته مورد بررسی رشد ۴۰۰ تومانی را ثبت کرد. با وجود روند صعودی دلار در بازار های موازی حباب درهم کاهش یافت و وارد کانال ۴۰۰ تومانی شد کاهش حباب درهم در شرایطی که یکی ازسکانداران اصلی حرکت بازار ارز است می تواند در ادامه انتظارات افزایشی در بازار ارز را برای فردا تعدیل کند.

چرخش یا توقف در بازار سرمایه

 شاخص کل بالاخره توانست شاخص هم وزن را با خود همراه کند و هر دو در روز قبل مثبت شدند، البته بزرگترین معامله تاریخ خصوصی سازی کشور در این شرایط بی تاثیر نبود و فروش بالاتر از قیمت پایه در سبز شدن شاخص کل و هم وزن اهمیت داشت. در ادامه با توجه به بهبود ارزش معاملات خرد و گروه پالایشگاهی باید بررسی کرد که آیا چرخش منفی به مثبت در بازار سهام روی می دهد و یا محدوده فعلی یک توقف گاه برای ادامه مسیر نزولی شاخص کل است. رویدادی که بررسی ارزش معاملات خرد و نحوه معاملات گروه پالایشی کمک زیادی در پیش بینی صحیح خواهد کرد.