در تعطیلات پایان هفته بازار ارز، اخبار موثر بر بازار سنگین تر از روزهای هفته بود.اخباری که به بازار ارز مخابره شده اخبار مثبتی نیست که به نفع دلار باشد، ولی توان بازارساز در کنترل بازار ارز نیز در مهرماه نشان داده که بازارساز اجازه خروج از خط قرمز بازار را به راحتی نمی دهد.

تقابل بازارساز و تقاضا در بازار ارز

دلار در محدوده سرسختی قرار دارد مقاومت ها و حمایت های سرسخت در نزدیکی یکدیگرقرار گرفته است و سنگینی دست بازارساز و ترس از برخورد امنیتی کار را برای دلار سخت تر کرده است، در این شرایط  دلار تهران به سختی خود را در هفته گذشته به محدوده ۳۲ هزار و ۹۰۰ تومان رساند و برای هفته پیش رو مقاومت روانی ۳۳ هزار تومان و حمایت سرسخت ۳۲ هزار و ۷۰۰ تومان را پیش رو دارد.

در تعطیلات پایان هفته بازار ارز، اخبار موثر بر بازار سنگین تر از روزهای هفته بود.

جان کربی مقام ارشد کاخ سفید و رابرت مالی نماینده ویژه آمریکا در امور ایران با اظهارات مشابه اعلام کردند که مذاکرات هسته‌ای در برنامه آمریکا نیست و ایالات متحده به دنبال وضع تحریم های بیشتر علیه ایران است.

رافائل گروسی مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گفت که ایران موظف به ارائه توضیحات درباره برخی از سایت های اعلام نشده است.

 لیام فاکس وزیر دفاع پیشین انگلیس و متحد ریشی سوناک نخست وزیر نورسیده بریتانیا درباره موضع نخست وزیر انگلستان توضیح داد که موضع او در قبال ایران سرسخت تر از جانسون خواهد بود. سوناک خواهان اعمال حداکثر تحریم ها علیه ایران است تا ایران را از طریق تحریم متقاعد به توافق گسترده تر از برجام کند.

اخباری که به بازار ارز مخابره شده اخبار مثبتی نیست که به نفع دلار باشد و تقاضا را کاهش دهد زیرا نشان میدهد که ریسک های سیاسی بر اقتصاد در حال افزایش است، برجام که جهت حرکت دلار را در دو سال گذشته تعیین می کرده فعلا منتفی شده و تشدید تحریم ها اخبار آشنای این روزهای بازار است که بازار ارز نسبت به آن نیز در گذشته واکنش مثبتی نشان نداده است، ولی توان بازارساز در کنترل بازار ارز نیز در مهرماه نشان داده که بازارساز اجازه خروج از خط قرمز بازار را به راحتی نمی دهد.

کار سکه سخت شد

اونس طلا در میان ترس از تشدید سیاستهای انقباضی فدرال رزرو و امید به تعدیل سختگیری بانک مرکزی نوسانات مثبت و منفی را تجربه می کند.

اونس طلا در معاملات روز جمعه پس از اظهار نظر کریستالینا گروگیوا مدیر عامل صندوق بین المللی پول ضعیف شد. او از بانک های مرکزی جهان خواسته تا اقدامات انقباضی خود را برای خنثی سازی تورم تا زمانی که تورم در محدوده خنثی قرار بگیرد انجام دهند. همین مسئله طلا را تضعیف کرد و اونس طلا کاهش یافت. با توجه به قرارگیری حباب سکه در محدوده ۱۵ درصدی در معاملات روز پنج شنبه به نظر می رسد اگر دلار تهران در روز شنبه رشد نکند کار برای سکه امامی سخت شود زیرا با کاهش اونس طلا حباب سکه در روز شنبه رشد می کند که احتیاط خریداران در بازار ارز را بالا می برد.

سیگنال درهم به دلار تهران

اکوایران قیمت پایانی دلار در بازارهای مختلف را در هر روز محاسبه میکند و در نموداری اولین، کمترین،بالاترین و آخرین قیمت هفته منتهی به آن روز را قرار می دهد.

بازار ارز هفته گذشته رشد کرد و اسکناس آمریکای افزایش دویست تومانی را ثبت کرد. رشد آرام شاخص دلار در حالی بود که میانگین حباب درهم در هفته گذشته افزایش یافت و حباب بالای درهم باعث حرکت آرام دلار تهران شد.

نرخ دلاری درهم تمام هفته قبل را در کانال ۳۳ هزار تومانی معامله شد و از این کانال عقب نشینی نکرد تا در انتهای هفته دلار تهران مجبور به افزایش شد‌.

فروش ممنوع در بازار سرمایه

بازار سهام حال مساعدی ندارد و شاخص کل حمایت ها را یکی پس از دیگری از دست می دهد. بسیاری بازار را ارزنده تلقی می کنند ولی با حمایت شکنی های متوالی شاخص به نظر می رسد بازار سرمایه ارزندگی را مدنظر قرار نداده و فرار از بازار ادامه دارد. بازار سرمایه هفته قبل بازدهی منفی پنج درصدی کسب کرده است، در چنین شرایطی تحلیلگران برای توجیه رفتار بازار ناآرامی های جامعه را دلیل سقوط بازار معرفی می کنند و مشکلات بازار سرمایه را سیاسی تلقی می کنند.

بازار سرمایه در مثلث ناآرامی های اجتماعی، قیمت گذاری دستوری و نگرانی از تامین آب و انرژی مورد نیاز صنایع در پاییز گرفتار شده و مثلث برمودای این نگرانی ها بازار را به پایین می کشد. البته تاریخ بازار سرمایه قبلا هم چنین روزهایی به خود دیده است، سال ۹۷ پس از خروج ترامپ از برجام، بازار سرمایه با یک سقوط مواجه شد و سهام و شاخص ها یکی پس از دیگری حمایت ها را از دست دادند تحلیلگران مستأصل شدند و حمایت های تکنیکی نتوانستند پایان سقوط شاخص را پیش بینی کنند تا زمانیکه اسکناس آمریکایی رهبری تورم را در دست گرفت و به مقداری رشد کرد که بازار سرمایه از عدم عقب گرد بازار ارز مطمئن شد.

حال باید دید که جلسه فوق العاده رییس سازمان بورس جواب میدهد زیرا گفته میشود که قرار است فروش بازار گردان ها ممنوع شود و چنین تصمیمی بازار سرمایه را از غرق شدن نجات خواهد یافت و یا باید منتظر تعیین تکلیف بازار از سمت دیگری بود؟