بازار ارز یکشنبه در هرات با نرخ ۳۲ هزار و ۴۰۰ تومان باز شد اما زیر مقاومت ۳۲ هزار و ۶۸۰ تومان ماند. همین ماندگاری موجب شد که معامله‌گران از حضور دلار در زیر سقف کانال نزولی سخن بگویند. باوجود اینکه دلار هرات نسبت به قیمت بسته شده شنبه ۳۰۰ تومان بالاتر بود اما در تهران نرخ دلار ثابت بود. قیمت دلار بازار تهران در ۳۲ هزار و ۷۰۰ تومان معامله می‌شود. باتوجه به اینکه دلار هرات طی ۱۸ روز گذشته در محدوده ۳۲ تا ۳۲ هزار و ۷۰۰ تومان در نوسان بوده، معامله‌گران انتظار دارند از هر طرف قیمت بشکند، روند شکل بگیرد. برخی تحلیلگران می‌گویند ماندگاری نرخ در همین سطح می‌تواند تا ۳۲ هم آن را پایین بیاورد.

صف خرید دلار سهمیه و توافقی سنگین بود، معامله‌گران می‌گویند بازارساز برای کنترل قیمت دلار سه تا تاکتیک اجرا می‌کند: بلوکه کردن معاملات سکه و آبشده، تزریق  اسکناس در بازار ارز تهران، دستکاری در نرخ دلار هرات.

پدیده بازار، رفتار دلار نقدی و فردایی هرات در طول روز است. تا زمانیکه بانک‌ها فعال هستند نرخ نقدی و فردایی نزدیک به هم هستند، به محض بسته شدن بانک‌ها، نرخ نقدی از فردایی فاصله می‌گیرد.

بازار سکه و آبشده هم طی 21 روز گذشته بلوکه بود، یعنی قیمت فردایی بالاتر از نقدی است . معامله‌گران اعتقاد دارند بازارساز با این ترفند بدنبال مدیریت قیمت دلار است، چون هرچه این بازار در وضعیت بلوکه باشد، حجم خرید و فروش پایین می‌آید و تقاضا برای دلار را کم می‌کند.

در بازار سکه معامله‌گران می‌گویند صف خرید هر روز برای یک قطع شکل می‌گیرد، مثلا شنبه برای سکه خریدار زیاد بود، یکشنبه قرعه خرید به نام نیم سکه خورد.

تفاوت بازار با روزهای دیگر در انتظارات معامله‌گران بود. در روز یکشنبه برخی معامله‌گران درباره وضعیت بازار مسکن صحبت می‌کردند. آن‌ها با استناد به برخی آمارها معتقد بودند مسکن دچار رکود شده و به زمان خرید نزدیک می‌شود. تحلیل این گروه روی فرصت خرید مسکن دور می‌زد و تصور می‌کردند باتوجه به سلطه بازارساز به بازار دلار، از یک طرف و نداشتن بازدهی بالا در ماه‌های پیش‌رو، از طرف دیگر، شاید بد نباشد شانس سرمایه‌گذاری در بازار مسکن تست شود. طرفداران این نظریه امروز قیمت زمین و خانه در محدوده شمالی را چک می‌کردند.