در هفته گذشته دلار خود را به سقف ۳۳ هزار و ۵۰۰ تومان رساند ولی موفق به شکست این محدوده قیمتی نشد. مقاومت قیمتی فوق سد محکمی است که دلار تهران پس از برخورد با آن غالبا با خبر آزادسازی منابع بلوکه شده ایران در کره جنوبی به عقب باز میگردد.

این بار آزادی دو زندانی سیاسی این احتمال را تقویت کرده که ایران و آمریکا گام های جدی تری در مسیر حصول توافق برمی دارند. مقامات آمریکایی نیز تا کنون اعلام کرده اند که توافق هسته ای ایران را همچنان در اولویت های  برنامه خود درباره ایران قرار داده اند‌. 

دلار در آخرین روز کاری تا محدوده ۳۲ هزار و ۶۰۰ تومان عقب نشست ولی در ادامه به بالابرگشت و در معاملات پشت خطی تا محدوده ۳۲ هزار و ۹۰۰ تومان رشد کرد.  بررسی های اکوایران نشان می دهد که فاصله های زمانی  قرار گیری دلار در محدوده مقاومتی کوتاه تر شده است. آخرین بار دلار تهران در دهه آخر خرداد در نزدیکی نیمه کانال ۳۳ هزار تومانی معامله شد.

photo_2022-10-07_12-54-04

قیمت سکه امامی در آخرین روز هفته با عقب نشینی از سقف قیمتی خود در این هفته در محدوده ۱۵ میلیون و ۴۰ هزار تومان معامله شد.

بررسی های اکو ایران نشان میدهد که با وجود اصلاح قیمتی دلار در پایان هفته، دلار تهران در بازه هفتگی بازدهی مثبت داشته و رشد ۲.۱ درصدی را کسب کرده است.

 در چند هفته گذشته دلار نسبت به سکه امامی و ربع سکه بازدهی بیشتری کسب کرده بود ولی در این هفته بالاخره ورق برگشت و بازدهی سکه امامی و ربع سکه بیشتر از بازدهی دلار شد. یکی از دلایل اصلی این رویداد تقویت ارزش اونس در هفته گذشته بوده است، در هفته گذشته شاخص دلار کمی اصلاح کرد و به همین دلیل اونس طلا  فرصت رشد پیدا کرد، از طرفی در هفته قبل انتظارات افزایشی بر بازار نفت چیره شد. قیمت های بالای نفت چون نشان دهنده نارسایی و مشکل در بخشی از اقتصاد است  و برای تولید و سرمایه گذاری ایجاد مشکل می کند در ایجاد انتظارات افزایشی در بازار طلا موثر است. در شرایطی که نااطمینانی در بازارها افزایش پیدا کند تقاضا برای اونس رشد میکند، اونس طلا در هنگام رشد نفت غالبا به دنبال  آن حرکت می کند. بهبود انتظارات نسبت به اونس طلا و رشد آن در هفته گذشته باعث افزایش ارزش ذاتی سکه شد و به پیشتازی بازدهی سکه امامی و ربع سکه  در هفته جاری کمک کرد.

در بازه ماهانه ولی همچنان دلار بیشترین بازدهی را کسب کرده و با کسب ۹ درصد بازدهی عملکرد بهتری نسبت به سکه امامی و ربع سکه داشته است.

در فروردین سال جاری خوش بینی نسبت به حصول توافق بالا رفته بود و قیمت دلار اصلاح بیشتری را تجربه کرده بود،   دلار تهران  از ابتدای سال جاری تا کنون بازدهی  بهتری را نسبت به مدت مشابه سال قبل کسب کرده است.

 ربع سکه نماینده تقاضای خرد خانوار برای سرمایه گذاری است. ربع سکه در بازه یکساله با ۴۶ درصد بیشترین بازدهی را کسب کرده است  و دلار تهران نیز توانسته در این باره زمانی هزینه فرصت نرخ بهره بانکی را پوشش دهد و بازدهی بیشتری کسب کند.

آمریکا به خاطر مسائل داخلی ایران در هفته گذشته تحریم های جدیدی را علیه کشور وضع کرد تحلیلگران معتقدند که زمان مهم ترین مسئله برای بازار ارز و سکه است و توافق زودهنگام می تواند مانع از پیشروی دلار شود در غیر اینصورت اگر فشار و تحریم ها افزایش پیدا کند کار بازارساز برای محدود کردن دلار زیر سقف سالانه خود سخت خواهد شد. اندرو پاسیلیتی تحلیلگر المانیتور اقدامات اخیر ایران را در راستای دستیابی سریع تر به توافق هسته ای دانسته است که امیدها را نسبت به حصول توافق در ماه اکتبر افزایش می دهد.