بانک مرکزی غالبا هدف خود در بازار را مشخص نمی کند که سیاست گذاری هایش برای چند درصد تورم و چه میزان رشد اقتصادی است به همین دلیل معامله گران استراتژی های معاملاتی خود را نمی توانند بر اساس پیش بینی از عملکرد بانک مرکزی برنامه ریزی کند. ولی بررسی های اکوایران نشان می دهد کنترل تورم هدف اصلی سیاست گذار اقتصادی است که بازار ها را تحت تاثیر قرار داده است.

اکوایران در دیدبان هر روز صبح به مرور رویدادهای بازارهای معاملاتی می پردازد، عملکرد گذشته بازار سرمایه و معاملات بازار سکه و ارز را بررسی می کند. در دیده بان اخبار موثر بر بازارها مدنظر قرار می گیرد و هدف توصیف عوامل اثر گذار بر سمت و سوی بازارها است.

بازار ارز روی مقاومت

بازار ارز دیروز در بالای مقاومت های مهم قرار گرفت ، دلار سلیمانیه نیمه کانال ۳۰ هزار تومانی را فتح کرد، دلار هرات به بلکه بالای ۳۰ هزار تومان رسید و دلار تهران نیز توانست خود را بالای مقاومت ۳۰ هزار و ۲۰۰ تومانی نگه دارد.

تحریم های آمریکا در روز پنجشنبه باعث استارت صعودی بازار ارز و سکه در روز شنبه شد ولی در ادامه هیجان بازار فروکش کرد و حتی بیانیه تروییکای اروپایی نتوانست دلار را به سقف روزانه برساند و نرخ ها کاهش یافت. کاهش قیمت ها ولی به اندازه ای نبود که نرخ ها را به روز پنج شنبه برگرداند و قیمت ها بالاتر از قیمت پایانی روز پنج شنبه بسته شدند.

حباب سکه کاهشی شد

بر خلاف بازار ارز، سکه امامی در پایان معاملات شنبه پایین تر از معاملات پنج شنبه قرار گرفت، سکه امامی در روز شنبه تا بالای ۱۴ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان پیشروی کرد ولی در ادامه حمایت ۱۴ میلیون تومانی را ازدست داد و در محدوده ۱۳ میلیون و ۹۵۰ هزار تومان قرار گرفت. حباب سکه دیروز هنگام افزایش قیمت دلار کاهش پیدا کرده بود برخی تحلیلگران می گویند اگر حباب سکه در محدوده های قیمتی فعلی کاهش پیدا کند و دلار کاهشی نشود خریداران بیشتری وارد بازار سکه خواهند شد.

میل صعودی درهم

اکو ایران قیمت دلار در بازارهای مختلف را محاسبه کرده است:

قیمت دلار بر اساس قیمت سکه امامی:

(قیمت سکه امامی÷ ارزش اونس جهانی طلا)× ۴.۱۶۳

(۱۳۹۵۰۰۰۰÷۱۷۱۷)×۴.۱۶۳=۳۳۸۲۲

دلار بر اساس قیمت ربع سکه:

(قیمت ربع سکه ÷ ارزش اونس جهانی طلا)×۴.۱۶۳×۴

(۵۰۰۰۰۰۰÷۱۱۷۱۷)×۴.۱۶۳×۴=۴۸۴۹۱

قیمت دلار بر اساس قیمت درهم:

(قیمت درهم× نرخ برابری درهم به دلار)

۸۳۷۵×۳.۶۷۲۵=۳۰۷۵۷

 قیمت دلار بر اساس طلای گرمی:

( قیمت یک گرم طلا÷ ارزش اونس جهانی طلا)×۴۱.۴۳

(۱۲۸۵۰۰۰÷۱۷۱۷)×۴۱.۴۳=۳۱۰۰۰۶

قیمت درهم به محدوده ۸هزار و ۳۷۵ تومان رسیده است و قیمت دلاری آن در بالاترین سطح از ابتدای شهریور قرار دارد.

درهم به عنوان نماینده تقاضای اصلی واردات در کشور است. دیروز فقط درهم در محدوده سقف قیمتی خودش قرار نداشت بلکه حباب درهم نیز یک پله افزایش یافت و به بالای ۴۰۰ تومان رسید. افزایش حباب درهم در کنار افزایش قیمت ماهانه آن نشان دهنده افزایش تقاضا در معاملات درهم است.

بازار سهام در امید حمایت ها

واگرایی میان شاخص کل و هم وزن ادامه پیدا نکرد و بالاخره شاخص هم وزن با شاخص کل همراه و کاهشی شد.

از نظر تکنیکالی با شکست حمایت الگوی مثلث در محدوده یک‌میلیون و ۴۲۳ هزار واحدی ایستگاه حمایتی پیش روی شاخص کل محدوده یک میلیون و ۳۷۸ هزار واحد می باشد.

شاخص هم وزن نیز حمایت محدوده ۳۹۸ هزار واحدی را در مسیر خود دارد که با حمایت ابر کومو هم پوشانی دارد.

بانک مرکزی نرخ بهره بین بانکی را در هفته گذشته افزایش داده است و همین مسئله انتظار افزایشی در بازار را ضعیف می کند.

عده ای تصور میکنند با توجه به کاهش قیمت ها و ارزندگی بازار زمان مناسبی برای خرید سهام است ولی افراد با احتیاط اعلام می کنند بهتر است تا کف سازی مجدد شاخص کل صبر کرد و پس از آن به افزایش تقاضای خرید فکر کرد.

ردپای سیاست ضد تورمی بانک مرکزی

بانک مرکزی غالبا هدف خود در بازار را مشخص نمی کند که سیاست گذاری هایش برای چند درصد تورم و چه میزان رشد اقتصادی است به همین دلیل معامله گران استراتژی های معاملاتی خود را نمی توانند بر اساس پیش بینی از عملکرد بانک مرکزی برنامه ریزی کند. ولی بررسی های اکوایران نشان می دهد کنترل تورم هدف اصلی سیاست گذار اقتصادی است.

اصرار بانک مرکزی به افزایش نرخ بهره نشان می دهد که دولت با اعمال سیاست‌های پولی انقباضی به دنبال کنترل تورم است حتی اگر منجر به رکود شود، پس از حذف ارز ترجیحی و افزایش تورم این اقدام بانک مرکزی منطقی است ولی آنطور که مشخص است است بانک مرکزی سعی میکند برای کنترل هیجانات حاصل از توافق نیز نرخ بهره بین بانکی را افزایش دهد ماه قبل بانک مرکزی هم زمان با افزایش خوش بینی نسبت به حصول توافق نرخ بهره را کاهش داد ولی در ادامه با کمرنگ شدن این موضوع نرخ بهره بین بانکی افزایش یافت که کار را برای بازار سهام نیز سخت کرده است. بر اساس آمار، شاخص مدیران خرید برای سومین ماه متوالی کاهش پیدا کرده است که نشان دهنده رکود اقتصادی در کشور است که می تواند نتیجه سیاست های انقباضی بانک مرکزی نیز باشد.

البته آنچه که مشخص است رکود و سیاست های انقباضی بانک مرکزی در اصلاحات بازار سهام بی تاثیر نبوده است و به کنترل بازار ارز کمک کرده است.

به نظر می رسد با سیاست های ضد تورمی بانک مرکزی، رکود اقتصادی، بلاتکلیفی برجام و نوسان دلار در محدوده های قیمتی فعلی بازار سهام فعلا نتواند به یک صعود مناسب فکر کند‌.

البته خبر دیگری نیز در روز قبل منتشر شد که طرح عایدی بر سرمایه ارز، طلا و مسکن در مسیر تصویب قرار گرفته است، برخی اعتقاد دارند:این اقدام یک سیاست ضد تورمی است که می تواند تقاضای سرمایه گذاری در بازارهای فوق را کاهش دهد و نقدینگی را به سمت بازار دارایی های مانند سهام متمایل کند،اما گروه دیگر تاکید دارند این طرح باعث خروج سرمایه خواهد شد.