به گزارش اکوایران، اظهارات یکی از اعضای بلندپایه حزب راست‌گرای افراطی فرانسه پیرامون درگیری میان پناهجویان در بلاروس و پلیس مرزی لهستان جنجال برانگیز شده است.

به هر قیمتی از مرزهای اروپا دور نگشه‌شان دارید

به گزارش یورونیوز، جولیان ادول، سخنگوی حزب اتحاد ملی فرانسه که به نمایندگی از راستگرایان افراطی فرانسه در یک برنامه تلویزیونی شرکت کرده بود در پاسخ به خبرنگار شبکه «ب اف ام تی وی» دو بار تکرار کرد که « باید این پناهجویان گرفتار در مرز از سرما بمیرند».

12

او در حالی که تاکید داشت در میان بیش از دو هزار پناهجوی گرفتار در مرز بلاروس و لهستان «صدها فرد خطرناک برای اروپا» وجود دارند، دو بار در پاسخ به سوال مجری که پرسید «آیا با این وجود باید بگذاریم این انسان ها در سرما جان بدهند؟ پاسخ داد: «بله. بله». او تنها پس از تاکید مجری در بار سوم بود که گفت: «نمی گویم بمیرند ولی می گویم باید آنها را از مرز اتحادیه اروپا به هر قیمتی دور نگاه داشت. چرا که بسیار خطرناک هستند».

هم‌زبانی مشترک اروپایی

طی هفته اخیر تجمع شمار زیادی از پناهجویان در جنگلی در امتداد مرز بلاروس با لهستان موجب تشدید بحران مهاجرت در اروپا شده است. رهبران اروپایی دولت بلاروس را متهم کرده‌اند که برای ایجاد بحران برای اروپا اقدام به سازماندهی مهاجران برای تجمع در این محل شده‌اند.

11

کشورهای اتحادیه اروپا با اتخاذ سیاست مشترکی در قبال بحران پناهجویان در مرز بلاروس و لهستان، بلاروس و الکساندر لوکاشنکو را به «تروریسم دولتی» متهم می کنند و می گویند دولت مینسک می خواهد از پناهجویان به عنوان ابزار فشار برای کاهش تحریم های اتحادیه اروپا علیه بلاروس بهره ببرد.

تهدید به قطع گاز اروپا

در این شرایط دولت بلاروس این اتهامات را رد کرده و اروپا به خاطر تحریم‌های اعمال شده علیه این کشور مورد انتقاد قرار داده است. هم‌چنین در روز پنج شنبه الکساندر لوکاشنکو، رئیس جمهور بلاروس تهدید کرد که اگر اتحادیه اروپا تحریم‌های جدیدی علیه بلاروس وضع کند، مینسک حتما پاسخی جدی به آن خواهد داد که قطع امکان ترانزیت کالا و گاز طبیعی از مسیر بلاروس یکی از آنهاست.

با این حال و در شرایطی که دولت روسیه متهم به حمایت از دولت بلاروس طی مناقشات اخیر است، سخنگوی کرملین در جریان یک کنفرانس تلفنی به خبرنگاران گفت که لوکاشنکو درحالی سخن از قطع جریان گاز زده که در این باره با مسکو مشورت نکرده است و تاکید کرده که روسیه صادرکننده قابل اعتمادی است و به تعهدات خود عمل می‌کند. کرملین به عنوان اصلی‌ترین صادرکننده گاز طبیعی به اروپا به صراحت اعلام کرد که نمی‌خواهد شاهد هیچ گونه اختلالی در عرضه گاز باشد.

تمایلات مازوخیستی اروپایی‌ها

دولت روسیه در شرایطی قطع جریان انتقال گاز به اروپا رد کرده که نماینده روسیه در سازمان ملل در واکنش به مطرح شدن بحران مرزی بلاروس و لهستان در نشست غیرعلنی شورای امنیت، کشورهای غربی را متهم کرد که دارای «تمایلات مازوخیستی» هستند.

13

در جریان نشست روز پنج‌شنبه این شورا که با حضور ۱۵ عضو آن پشت درهای بسته تشکیل شد، نمایندگان استونی، فرانسه، ایرلند، نروژ، ایالات متحده و بریتانیا در بیانیه‌ای مشترک اعلام کردند: «ما ابزارسازی سازمان‌یافتۀ انسان‌ها توسط بلاروس را محکوم می‌کنیم. انسان‌هایی که زندگی‌شان برای اهداف سیاسی بلاروس به خطر افتاده است؛ آنهم با هدف بی‌ثبات کردن کشورهای همسایه و مرزهای خارجی اتحادیه اروپا و منحرف کردن توجه‌ها از نقض فزاینده حقوق بشر در این کشور».

طرح این مسئله در شورای امنیت، دیمیتری پولیانسکی، معاون سفیر روسیه در سازمان ملل متحد را بر آن داشت تا پیش از نشست شورا در جمع خبرنگاران اعلام کند که به باور او همکاران غربی‌اش در شورای امنیت «به نوعی تمایلات مازوخیستی دارند، زیرا طرح این موضوع که مایه شرمساری اتحادیه اروپا است، در مقابل ما اقدامی شجاعانه محسوب می‌شود». پولیانسکی در پاسخ به این سوال که آیا روسیه یا بلاروس در ورود غیرقانونی مهاجران به خاک لهستان نقش دارند، گفت: «نه، مطلقاً خیر». او افزود که لازم نیست همه مشکلات توسط شورای امنیت حل شود. روسیه دارای حق وتو است و می‌تواند بلاروس را در برابر هرگونه تلاش احتمالی برای اعمال تحریم‌های سازمان ملل محافظت کند

ممانعت از پرواز به بلاروس

در این میان، با قوت گرفتن اخباری مبنی بر هجوم مسافران از خاورمیانه به بلاروس برای پیوستن به این مهاجران، خطوط هواپیمایی دولتی بلاروس اعلام کرده، به درخواست آنکارا از ورود اتباع عراق، سوریه و یمن که از طریق ترکیه به مینسک پرواز می‌کنند جلوگیری می‌کند. بلاویا در بیانیه‌ای که بر روی سایتش خطاب به اتباع این کشورها منتشر کرده، نوشته  «براساس تصمیم مقامات ذیصلاح در ترکیه» این مسافران از روز جمعه اجازه ندارند از طریق پروازهای ترکیه وارد بلاروس شوند.

از سوی دیگر اداره هوانوردی ترکیه نیز روز جمعه اعلام کرد که اتباع عراق، سوریه و یمن از خرید بلیط هواپیما و پرواز از مبدا این کشور به سوی بلاروس منع شده‌اند. در پیام توییتری اداره هوانوردی ترکیه تصریح شده است که این اقدام به دلیل «مشکلات عبور غیرقانونی از مرز بلاروس و اتحادیه اروپا» اتخاذ شده و تا «اطلاع ثانوی» به قوت خود باقی است.