به گزارش اکوایران،  جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا روز جمعه با انتشار یادداشتی خطاب به وزارت خارجه آمریکا گفته که منابع نفتی کافی وجود دارد تا سایر کشورها بتوانند خرید خود از ایران را کاهش دهند.

بنا بر به گزارش خبرگزاری رویترز، کاخ سفید موظف است هر شش ماه یکبار تأیید کند که عرضه نفت کافی در سطح جهان وجود دارد، تا بتواند تحریم‌های اعمال شده علیه ایران را که از سال 2012 در دوران دولت باراک اوباما اعمال شده، حفظ کند.

این بیانیه در آستانه دیدار مجازی بایدن با شی جین پینگ، رئیس جمهور چین در روز دوشنبه منشر شده است؛ دیداری که انتظار می رود جدی‌ترین دیدار رهبران این دو کشور از زمان روی کار آمدن بایدن باشد.

در حال حاضر چین با میانگین خرید بیش از 500 هزار بشکه در روز در سه ماه گذشته بزرگ‌ترین خریدار نفت ایران است.

خرید نفت خام چین از ایران در سال جاری میلادی علی‌رغم تحریم‌هایی ادامه پیدا کرده که در صورت اعمال آن، به واشنگتن اجازه می‌دهد تا کسانی را که به نقض آن می‌پردازند را از مبادلات اقتصادی و تجاری با ایالات متحده محروم کند. با این حال دولت بایدن در حال حاضر چنین تحریم‌هایی را در آستانه شروع مذاکرات آتی با ایران برای احیای توافق هسته ای 2015  به طور کامل برای شرکت‌های چینی اعمال نمی‌کند و نسبت به خرید مقادیری نفت از ایران توسط آن‌ها چشم‌پوشی می‌کند.

بایدن در این یادداشت نوشته: مطابق با تصمیمات قبلی، عرضه کافی نفت و فرآورده‌های نفتی از کشورهایی غیر از ایران وجود دارد تا امکان کاهش قابل توجه حجم نفت و فرآورده های نفتی خریداری شده از ایران توسط موسسات مالی خارجی یا از طریق آنها فراهم شود.