به گزارش اکو ایران به نقل ازسی‌ان‌ان، این رای گیری که به طور گسترده توسط گروه های حقوق بشر و ناظران بین المللی محکوم شده است،  و ایالات متحده این رای را ساختگی خواند و کاستاریکا، همسایه جنوبی کشور، حتی قبل از اعلام نتایج اولیه صحت انتخابات را رد کرد. در حالی که صف‌های رای‌دهندگان در ماناگوا، پایتخت نیکاراگوئه، صبح در برخی از محل‌های رای‌گیری تشکیل شد، اما بعداً جمعیت به میزان قابل‌توجهی کاهش یافت که نشان‌دهنده مشارکت کم سابقه‌ای بود.

اورتگا 75 ساله، که حزب جبهه ساندینیستا و متحدانش کنگره و نهادهای دولتی را کنترل می کنند، روز یکشنبه با نامزدهای کمتر شناخته شده ای در رقابت های ریاست جمهوری مواجه شد، چراکه مهمترین چهره‌های مخالف که به چالش کشیدن حاکمیت رهبر انقلاب سابق را نمایندگی می کردند همچنان در زندان هستند.

این انتخابات تعیین خواهد کرد که چه کسی ریاست جمهوری را برای پنج سال آینده به دست خواهد آورد، همچنین 90 کرسی از 92 کرسی کنگره این کشور و نماینده نیکاراگوئه در پارلمان آمریکای مرکزی را تعیین خواهد کرد. او از اوایل سال 2017 در کنار همسرش، معاون رئیس جمهور و سخنگوی رسمی دولت روزاریو موریلو، 70 ساله ، حکومت کرده است. اورتگا در مراسمی که از تلویزیون دولتی پخش می‌شد، با اشاره به مخالفان داخلی خود و حامیان خارجی آنها گفت: «آنها نمی خواستند ما بتوانیم این انتخابات را برگزار کنیم. آنها شیاطینی هستند که صلح را برای مردم ما نمی خواهند و در عوض تهمت و رد صلاحیت را انتخاب می کنند تا نیکاراگوئه درگیر خشونت باشد».

2021-10-23T010625Z_893131020_NICARAGUA_RTRMADP_3_NICARAGUA-POLITICS

اورتگا به عنوان یک انقلابی جوان به سرنگونی آناستازیو سوموزا، مرد قدرتمند ضد کمونیست در سال 1979 کمک کرد. او ابتدا از سال 1985 تا 1990 به عنوان رئیس جمهور خدمت کرد و سپس در سال 2007 به قدرت بازگشت. اما منتقدان می گویند که حکومت اورتگا شبیه دولتی شده است که او در برابر آن مبارزه می کرد. این امر به ویژه در بحبوحه اعتراضات ضد دولتی در سال 2018 که شاهد سرکوب خشونت آمیز توسط نیروهای امنیتی و گروه های مسلح طرفدار دولت بود، نمایان شد.

بیش از 300 نفر در جریان ناآرامی ها کشته شدند و اورتگا تظاهرکنندگان را "تروریست" خواند. در ماه ژوئن، پلیس هفت رقیب بالقوه ریاست جمهوری را به اتهامات واهی از جمله «تضعیف تمامیت ملی، همکاری با دولت های خارجی و پولشویی» دستگیر کرد. آنها در روز انتخابات همچنان در بازداشت به سر می بردند. حدود 20 تن دیگر از رهبران اپوزیسیون نیز پیش از انتخابات بازداشت شدند.

جو بایدن، رئیس جمهور ایالات متحده، در بیانیه ای که قبل از اعلام نتایج منتشر شد، گفت که اورتگا و موریلو "هیچ تفاوتی با خانواده سوموزا" ندارند و "انتخابات پانتومیمی که نه آزاد بود، نه عادلانه، و نه دموکراتیک  را سازماندهی کردند». بایدن از دولت اورتگا- موریلو خواست تا اقدامات فوری برای احیای دموکراسی و آزادی فوری چهره های مخالف بازداشت شده انجام دهند و گفت: تا آن زمان، ایالات متحده، با هماهنگی نزدیک با سایر اعضای جامعه بین‌المللی، از همه ابزارهای دیپلماتیک و اقتصادی در اختیار ما برای حمایت از مردم نیکاراگوئه و پاسخگویی دولت اورتگا- موریلو و کسانی که سوء استفاده‌های آن را تسهیل می‌کنند، استفاده خواهد کرد». هفته گذشته، مقامات ایالات متحده گفتند که تحریم‌های جدیدی علیه دولت این زوج در نظر گرفته شده است.

بر اساس گزارش سی ان ان، حدود 4.5 میلیون از مردم نیکاراگوئه واجد شرایط رای دادن بودند و بر اساس اعلام شورای عالی انتخابات اولین نتایج از نیمه شب اعلام می شود.

 به گفته منتقدان و گروه های حقوق بشر، رئیس جمهور اورتگا، همراه با همسر و معاون رئیس جمهور، روزاریو موریلو، سال ها است که دموکراسی نیکاراگوئه را تضعیف کرده اند. وفاداران به اورتگا و جبهه آزادیبخش ملی ساندینیستا (FSLN) برای ریاست دادگاه عالی، دفتر دادستانی کل و حتی شورای عالی انتخابات انتخاب می‌شوند. نتایج انتخابات شهرداری در سال 2008 توسط مرکز حقوق بشر نیکاراگوئه (CENIDH) مورد تردید قرار گرفت و ناظران بین المللی بر انتخابات ریاست جمهوری سال 2016 نظارت نداشتند.

اما نقطه عطف واقعی در سال 2018 رخ داد، زمانی که دولت اورتگا تغییراتی را در برنامه‌های تامین اجتماعی کشور در تلاش برای جلوگیری از افزایش کسری در برنامه خود تصویب کرد. کمک های کارگران و کارفرمایان افزایش می یافت، اما مبلغی که کارگران بازنشسته در حقوق بازنشستگی خود دریافت می کردند کاهش می یافت. مردم در هر سنی برای تظاهرات گسترده به خیابان ها آمدند. دولت مجبور شد پیشنهاد خود را پس بگیرد، اما برای فرونشاندن خشم نیکاراگوئه‌ای‌ها، به سرکوب روی آورد و اعتراضات به خواسته‌های گسترده‌تری از جمله کناره‌گیری اورتگا تبدیل شد.