به گزارش اکوایران به نقل از سی‌ان‌ان؛ سفر نادر برنز به روسیه، جایی که وی با مقامات ارشد امنیتی کرملین که مستقیماً در فعالیت های نظامی شرکت داشتند گفتگو کرد، در حالی انجام شد که ایالات متحده به طور فزاینده ای از جابجایی نامنظم نیروها و تجهیزات روسیه در نزدیکی مرز شمالی اوکراین نگران شده است. منابع اوکراینی و آمریکایی در مورد این دیدار توضیحاتی ارائه کردند.

دولت بایدن در روزهای اخیر تلاش های خود را برای کاهش تنش های فزاینده بین مسکو و کیف افزایش داده است. این منابع به سی ان ان گفتند که برنز پس از دیدارهای خود در روسیه، با ولادیمیر زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین در تلاش برای کاهش تنش ها صحبت کرد. یک مقام ارشد وزارت خارجه نیز روز پنجشنبه برای حمایت از این تلاش ها به کیف اعزام شد.

هجوم دیپلماسی سطح بالا نشان می‌دهد که دولت بایدن تا چه اندازه آخرین تحرکات نیروهای روسیه را جدی می‌گیرد، حتی پس از آن که تجمع قبلی در بهار در نهایت به تهاجم مجدد منجر نشد.

تنش بین اوکراین و روسیه نیز در هفته‌های اخیر با تشدید بحران انرژی اوکراین که کیف معتقد است مسکو عمداً آن را تحریک کرده، تشدید شده است. یکی از مشاوران زلنسکی به سی‌ان‌ان گفت: «این افزایش تنش، همراه با باج‌گیری انرژی، نشان‌دهنده موضع تهاجمی‌تر روسیه است».

جان کربی، سخنگوی پنتاگون روز جمعه گفت که «مقیاس و اندازه واحدهایی که ما از روسیه می بینیم "غیرعادی" است». وی گفت: «ما به نظارت دقیق بر این موضوع ادامه می‌دهیم و همانطور که قبلاً گفته‌ام، هرگونه اقدام تشدیدکننده یا تهاجمی روسیه برای ایالات متحده نگران کننده خواهد بود.»

ارزیابی‌ها درباره انگیزه‌های روسیه در داخل دولت بسیار متفاوت است، برخی منابع به سی‌ان‌ان می‌گویند که معتقدند روسیه می‌تواند برای تهاجم آماده شود، در حالی که برخی دیگر معتقدند که در حال انجام یک رزمایش یا صرفاً تلاش برای ارعاب اوکراین هستند. و علناً، اوکراین این ایده را که روسیه در حال افزایش حضور نظامی خود در نزدیکی مرز فراتر از سطوح عادی است، کم اهمیت جلوه داده است.

وزارت دفاع اوکراین روز سه‌شنبه اعلام کرد: روسیه شیوه‌ای را برای «انتقال و انباشت واحدهای نظامی به منظور تنش در منطقه و فشار سیاسی بر کشورهای همسایه» ایجاد کرده است. اما در تلاش برای جلوگیری از هر نوع تشدید تنش، بایدن روز سه شنبه برنز را به مسکو اعزام کرد و در آنجا با مقامات کرملین دیدار کرد تا با بیان اینکه ایالات متحده از نزدیک تحرکات نیروها را زیر نظر دارد، از هر گونه طرحی برای حمله جلوگیری کند.

برنز همچنین نگرانی های ایالات متحده را در مورد نزدیک شدن روسیه به استفاده از صادرات گاز خود به عنوان اهرم فشار برانگیخت و اوکراین و سایر کشورهای اروپایی پیش بینی می کنند که از بحران های انرژی در زمستان رنج ببرند. برنز پس از دیدارهای خود در مسکو، روز چهارشنبه با زلنسکی تماس گرفت تا نگرانی های دولت در مورد رفتار روسیه را منتقل کند و به او اطمینان دهد که ایالات متحده از نزدیک فعالیت روسیه را دنبال می کند.

تصاویر ماهواره‌ای که توسط Maxar Technologies در روز دوشنبه گرفته شد، نوع تحرکات نامنظم نیروها و تجهیزات روسیه را نشان می‌دهد که مقامات آمریکایی نگران آن هستند. دو مقام ارشد آمریکایی گفتند که این تصاویر نشان می‌دهد که نیروهای روسیه، تانک‌ها و توپخانه‌ها در نزدیکی شهر یلنیا در روسیه جمع شده‌اند و دولت بایدن بیش از بهار نگران حمله روسیه به این کشور است.

دیمیتری پسکوف، سخنگوی پوتین، در پاسخ به پرسش‌هایی در مورد تصاویر ماهواره‌ای، این هفته به خبرنگاران گفت: «حرکت تجهیزات نظامی یا واحدهای ارتش ما در سراسر قلمرو فدراسیون روسیه منحصراً کار ماست».

وی افزود: «روسیه هرگز کسی را تهدید نکرده است، تهدید نمی کند و برای کسی خطری ایجاد نمی کند. اما در پس زمینه گرایش های توسعه طلبانه نسبتاً تهاجمی، به ویژه از سوی ناتو و سایر کشورها، روسیه همیشه اقداماتی را برای تضمین امنیت آن انجام داده است و به این کار ادامه خواهد داد».

اما یکی از مقامات آمریکایی به سی‌ان‌ان گفت که ایالات متحده «نگرانی‌های جدی» در مورد افزایش نیروهای روسیه دارد و افزود: «احمقانه است که ما احتمال تهاجم را در نظر نگیریم». یکی دیگر از مقامات وزارت امور خارجه و یکی از دستیاران ارشد کنگره خاطرنشان کرد که نگرانی های ایالات متحده عمدتاً از این واقعیت ناشی می شود که به نظر می رسد روسیه در صورتی که بخواهد سریعاً علیه اوکراین اقدامی انجام دهد، می تواند چنین کند.

این دستیار گفت: «این مطمئناً یک افزایش بی سابقه است و اگر روسیه بخواهد به اوکراین حمله کند، این توانایی و ظرفیت را دارد که بر نیروهای اوکراینی غلبه کند. پوتین با چنین تجمع بزرگی می‌تواند دستور تهاجم را در هر زمان بدهد و هشدار بسیار کمی وجود خواهد داشت.