به گزارش اکوایران؛ وزارت دفاع آمریکا -پنتاگون- اعلام کرد که ایالات متحده با فروش 650 میلیون دلاری موشک های هوا به هوا به عربستان سعودی موافقت کرده است که اولین قرارداد مهم تسلیحاتی دولت بایدن با پادشاهی‌های حاشیه خلیج فارس خواهد بود.

 پنتاگون مدعی است این اقدام «امنیت یک کشور دوست را بهبود می‌بخشد».  بر اساس گزارش الجزیره، پنتاگون در بیانیه‌ای در روز پنج‌شنبه اعلام کرد که وزارت امور خارجه آمریکا این فروش را برای کمک به ریاض جهت مقابله با تهدیدات فعلی و آینده تایید کرده است.

FA-18_Hornet_VX-4_with_10_AMRAAM

اولین قرارداد تسلیحاتی بایدن با کشورهای عربی

بر اساس گزارش الجزیره، این فروش ماه‌ها پس از آن صورت می‌گیرد که جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا گفت که به حمایت آمریکا از «عملیات تهاجمی» عربستان سعودی در یمن، از جمله «فروش تسلیحات مربوطه» پایان خواهد داد. بر همین اساس دفتر امور سیاسی-نظامی وزارت امور خارجه در یک سری توییت در روز پنجشنبه خاطرنشان کرد که این موشک ها «برای درگیری با اهداف زمینی استفاده نمی شوند».

The_Netherlands_buy_AIM-120C-8_AMRAAM_Advanced_Medium_Range_Air-to-Air_Missile

در ادامه این بیانیه آمده است: «ما در سال گذشته شاهد افزایش حملات فرامرزی علیه عربستان سعودی بوده‌ایم». این فروش نیازی به تایید کنگره ندارد، اما قانونگذاران می توانند با تصویب یک لایحه مخالفت در سنا و مجلس نمایندگان مانع از این معامله شوند. این امر به دنبال موافقت آمریکا با قرارداد تعمیر و نگهداری بالگرد 500 میلیون دلاری برای پادشاهی در ماه سپتامبر صورت گرفت.

منتقدان عربستان سعودی روز پنجشنبه به سرعت از این توافق انتقاد کردند. ماریان ویلیامسون، نویسنده و کاندیدای سابق ریاست جمهوری در توییتر نوشت: «این ربطی به بهتر کردن جهان و تقویت اقتصاد دفاعی ما ندارد. اقتصاد آمریکا نباید بر پایه مرگ تجاری ساخته شود». خود بایدن نیز به عنوان یک نامزد انتخاباتی، عربستان سعودی را به خاطر جنگ یمن و قتل جمال خاشقجی، روزنامه‌نگار آمریکایی مقیم آمریکا، مورد سرزنش قرار داد و پادشاهی سعودی را «منفور» خواند.

سخنگوی وزارت امور خارجه گفت فروش موشک هوا به هوا «کاملاً با تعهد دولت برای رهبری دیپلماسی جهت پایان دادن به درگیری در یمن و همچنین تضمین اینکه عربستان سعودی ابزاری برای دفاع از خود در برابر حملات هوایی ادعایی حوثی ها دارد، مطابقت دارد».

یمن

مداخله عربستان سعودی در یمن در سال 2015 زمانی آغاز شد که پادشاهی و ائتلافی از متحدان منطقه‌ای‌اش یک کمپین بمباران را علیه شورشیان حوثی این کشور که صنعا پایتخت و بسیاری از مناطق کشور را تصرف کرده بودند، آغاز کردند. عربستان سعودی مدعی است که حوثی ها نمایندگان ایران هستند، اتهاماتی که هم حوثی‌ها و هم تهران آن را رد می کنند. این جنگ باعث یک بحران انسانی گسترده شده است و سازمان ملل سال گذشته اعلام کرد که حدود 233000 نفر در نتیجه درگیری جان خود را از دست داده اند.

در بحبوحه افزایش حملات فرامرزی حوثی‌ها برای تصرف شهر استراتژیک مارب، عربستان سعودی در ماه مارس پیشنهاد آتش‌بس در یمن را داد. اما حوثی‌ها این پیشنهاد را رد کردند و تاکید کردند که محاصره هوایی و دریایی به رهبری عربستان سعودی باید بدون قید و شرط قبل از پایان جنگ برداشته شود.

20200418_MAM944