به گزارش اکو ایران،  علی باقری کنی، مسئول پرونده هسته‌ای در وزارت خارجه ایران در توییتر خود نوشت: در تماس تلفنی با آقای انریکه مورا، آغاز مذاکرات با هدف لغو تحریم‌های غیرقانونی و غیرانسانی، در روز ۸ آذرماه در وین مورد موافقت قرار گرفت.

پس از این خبر، پایگاه اطلاع‌رسانی دفتر سیاست‌خارجیاتحادیه اروپا، در بیانیه‌ای با تأیید این تاریخ نوشت: کمیسیون مشترک برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) در قالب فیزیکی در 29 نوامبر در وین تشکیل جلسه خواهد داد.

این بیانیه می‌افزاید: ریاست کمیسیون مشترک به نمایندگی از جوزپ بورل، نماینده عالی اتحادیه اروپا، بر عهده معاون دبیرکل (مدیر سیاسی سرویس اقدام خارجی اروپا)، انریکه مورا، انجام خواهد شد. در این نشست نمایندگانی از چین، فرانسه، آلمان، روسیه، بریتانیا و ایران حضور خواهند داشت.

در ادامه این بیانیه آمده است: شرکت کنندگان به بحث در مورد چشم انداز بازگشت احتمالی ایالات متحده به برجام و چگونگی اطمینان از اجرای کامل و موثر توافق از سوی همه طرف ها ادامه خواهند داد.

همچنین  سخنگوی وزارت خارجه آمریکا می‌گوید واشنگتن نیز در دور هفتم مذاکرات وین که از 29 نوامبر از سر گرفته خواهد شد شرکت خواهد کرد. اشاره وی احتمالاً به تداوم دیپلماسی غیرمستقیم میان ایران و آمریکا از طریق سایر شرکای توافق است. ریاست هیئت آمریکایی را نیز همچون گذشته رابرت مالی نماینده آمریکا در امور ایران به عهده خواهد داشت. 

LBH;VHJ ,DK

نکته جالب توجه در تاریخ اعلام شده که از سوی ناظران نیز برجسته شد این است که زمان آغاز مذاکرات جدید درست پس از نشست شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی -22 تا 26 نوامبر- برگزار می‌شود. این امر می‌تواند از صدور قطعنامه احتمالی علیه ایران در این نشست جلوگیری کند.

همچنین ۲۹ نوامبر ۲ماه و ۲۸ روز پس از آن است که حسین امیرعبداللهیان در اول سپتامبر گفت 2 تا 3 ماه برای بازگشت ایران به مذاکرات زمان لازم است؛ و البته آنچه در ابتدای سپتامبر برای اروپایی ها غیرقابل قبول بود، اکنون مورد قبول واقع شد. 

میخائیل اولیانوف، دیپلمات روس و مذاکره کننده ارشد روسیه در رایزنی های وین با استقبال از این خبر نوشت: «این تصمیم جمعی که مدت ها مورد انتظار بود راه را برای لغو تحریم های آمریکا و بازگشت ایران به اجرای کامل مفاد هسته‌ای توافق 2015 باز می کند».

جلوی ضرر را از هرجا که بگیریم سود است

علی واعظ، مسئول برنامه ایران در گروه بین‌المللی بحران و از چهره‌های نزدیک به راب مالی، در توییتر نوشت: «دیپلماسی بهترین مسیر برای حل یا بهبود هر بحران بین‌المللی است. وقفه ای که در ابتدای شکل گیری دولت بایدن و دولت رئیسی در مذاکرات هسته‌ای افتاد، رسیدن به مقصد را سخت تر کرد. اما جلوی ضرر را هر کجا که بگیریم منفعت است و تصمیم ایران برای ادامه گفت و گوها را باید به فال نیک گرفت».

مذاکره از نقطه صفر؟

بر اساس گزارش العربیه ند پرایس، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا مدعی است که اگر ایرانی‌ها جدی باشند، مذاکرات می‌تواند به سرعت نهایی شود. پرایس طی یک نشست توجیهی به خبرنگاران گفت: «ما معتقدیم که اگر ایرانی‌ها جدی باشند، می‌توانیم در یک زمان نسبتاً کوتاه این کار را انجام دهیم».

وی مدعی شد که «برای موفقیت آمیز بودن گفتگوها، مذاکرات باید دقیقاً از همان جایی که در دور ششم متوقف شد، از سر گرفته شود».

با این حال به نوشته العربیه حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه ایران هفته گذشته سخنانی گفت که تلویحاً نشان می‌داد که تهران می خواهد مذاکرات را از صفر شروع کند نه از جایی که متوقف شد.

امیرعبداللهیان گفت: «ما نمی‌خواهیم از نقطه بن بست مذاکرات وین وارد مذاکره شویم، اما فرمت شکل گرفته در مذاکرات وین را می‌پذیریم»

نکته مهمی که در توییت علی باقری میتوان یافت این است وی تاریخ ۲۹ نوامبر را زمان «آغاز (Start) -و نه از سرگیری (Resume)- مذاکرات» و «با هدف لغو تحریم‌های غیرقانونی و غیرانسانی آمریکا- و نه احیای برجام» اعلام کرده است.