به گزارش اکوایران، خبرنگار مستقر نیویورک‌تایمز در گلاسکو، محل نشست کاپ۲۶ گزارش داد انتظار می رود که ایالات متحده برنامه هایی را برای تنظیم مصرف متان، یک انتشار دهنده گاز گلخانه ای قوی اعلام کند و توافق بین المللی برای مقابله با جنگل زدایی وجود دارد. رهبران دو تن از بزرگ‌ترین آلاینده‌های جهان، چین و روسیه، شخصاً در آن شرکت نکردند.

پرزیدنت بایدن با یک هیئت بزرگ و وعده ای بزرگ برای کاهش انتشار گازهای گلخانه ای ایالات متحده به اجلاس آمد، اما نتوانست به جهان نشان دهد که می تواند قوانین مشخصی برای دستیابی به این کاهش ها ارائه کند. روز سه‌شنبه، دولت بایدن فهرست بلندبالایی از ابتکارات اقلیمی را با هدف نشان دادن این موضوع به جهانیان منتشر خواهد کرد که حتی در صورت عدم توافق کلی در کنگره می‌تواند اقداماتی را انجام دهد.

دومین روز نشست اقلیمی کاپ۲۶

روز سه‌شنبه، بیش از 100 کشور که بیشتر جنگل‌های جهان را در خود جای داده‌اند، قول دادند که جنگل‌زدایی را تا سال 2030 متوقف کنند. با وجود تمام وعده‌ها و برنامه‌هایی که تاکنون داده شده است، هیچ یک از رهبران حاضر جرأت نکردند ادعا کنند که تقریباً کافی است.

در این بیانیه آمده است که این تعهد مستلزم «اقدامات متحول‌کننده بیشتر» برای حفظ جنگل‌هایی است که برای جذب دی‌اکسید کربن و کاهش سرعت گرمایش جهانی حیاتی هستند. اما در عین حال این توافق با اقدامات متعددی برای کمک به اجرای آن همراه بود.

به نوشته این روزنامه، میلیاردها دلاری که در گلاسکو برای نجات جنگل ها کنار گذاشته شده اند نشان دهنده کسری از هزینه های حمایت از سوخت های فسیلی است. بوریس جانسون، نخست وزیر بریتانیا روز سه شنبه در مراسمی با حضور پرزیدنت بایدن و جوکو ویدودو، رئیس جمهور اندونزی، در تشریح این پیمان گفت: «این اکوسیستم های پر از آب و هوا - این کلیساهای طبیعی - ریه های سیاره ما هستند».

دومین روز نشست اقلیمی کاپ۲۶

از سوی دیگر، جف بزوس، بنیانگذار میلیاردر آمازون که اخیراً به فضا پرواز کرده است، قول داده است ۲ میلیارد دلار برای بازسازی زیستگاه های طبیعی و تغییر سیستم های غذایی سرمایه گذاری کند. او همچنین گفت که آمازون قصد دارد تا سال 2025 فعالیت های خود را با انرژی های تجدیدپذیر تقویت کند.

همچنین جان کری، فرستاده ویژه پرزیدنت بایدن در امور تغییرات آب و هوایی، گفت که انتظار دارد تعهدات مالی جدید برای تحقق وعده‌ای که مدت‌ها به تعویق افتاده برای کمک سالانه 100 میلیارد دلار به کشورهای در حال توسعه برای مبارزه و سازگاری با گرمایش جهانی انجام شود. آخرین تلاش دیپلماتیک، به رهبری آلمان و کانادا، با هدف جمع آوری این مقدار از کشورهای کمک کننده ثروتمندتر تا سال 2023 است (سه سال عقب تر از جدول زمانی تعیین شده در سال 2015 تحت توافقنامه پاریس).

دومین روز نشست اقلیمی کاپ۲۶

کاپ ۲۶ زنگ خطر را به صدا درآورد که جهان با هدف محدود کردن افزایش متوسط دمای جهانی به 1.5 درجه سانتیگراد یا 2.7 درجه فارنهایت تا پایان این قرن در مقایسه با آغاز قرن جدید فاصله زیادی دارد. این آستانه دمایی است که فراتر از آن شدیدترین تأثیرات آب و هوایی به طور قابل توجهی محتمل تر می شود. در حال حاضر، حتی اگر همه کشورها به برنامه‌های اقلیمی داوطلبانه خود دست یابند، میانگین دمای کره زمین به مراتب از افزایش 1.5 درجه‌ای فراتر می‌رود و چشم‌انداز موج‌های گرما، آتش‌سوزی و سیل‌های شدیدتر و بزرگتر را افزایش می‌دهد.

بیانیه کشورهای عضو «ائتلاف بلندپروازی»، از کشورها می‌خواهد اهداف اقلیمی جاه‌طلبانه‌تری را ارائه کنند تا به طور جمعی به هدف برسند و آنچه را که یارانه‌های سوخت‌های فسیلی «ناکارآمد» می‌خوانند، «در اسرع وقت» متوقف کنند و نیاز به «افزایش منابع» برای رسیدگی به ضرر و زیان ناش از تاثیرات اقلیمی را نشان دهد. آقای کری گفت که خوشبین است که بانک های خصوصی پول های بسیار بیشتری را برای کشورهایی که تلاش می کنند سیستم های انرژی خود را از سوخت های فسیلی دور کنند، بسیج کنند.

دومین روز نشست اقلیمی کاپ۲۶

نیویورک‌تایمز در گزارشی دیگر نوشت که جو بایدن، تلاش می کند تا جایگاه رهبری آمریکا و نیز رهبری خود را مجدداً بازیابی کند و امیدوار بود که سبک شخصی وی در سیاست ورزی بتواند به او در ایجاد اجماع جهانی در مورد مبارزه با تغییرات اقلیمی کمک کند. اما همانطور که او در واشنگتن آموخته است، گام تهاجمی محدودیت های خود را دارد.

دومین روز نشست اقلیمی کاپ۲۶

هدف اصلی پرزیدنت بایدن برای دومین سفر خارجی خود از زمان روی کار آمدن، تاکید مجدد بر توانایی آمریکا برای رهبری جهان در زمینه تغییرات آب و هوایی قبل از اینکه خیلی دیر شود، بود. او همچنین می خواست جو بایدن را بار دیگر در جایگاه رهبر باتجربه آمریکا مطرح کند.

ریچارد هاس، یک مقام ارشد سابق وزارت خارجه و امنیت ملی که اکنون رئیس شورای روابط خارجی است، گفت: «بایدن از جنبه شخصی دیپلماسی لذت می برد. نظر من این است که او درباره تأثیر آن اغراق می کند. تمام جذابیت‌های دنیا را اعم از جنگل‌های بارانی برزیل تا استرالیا احیانمی‌کند، یا چین و روسیه را در بسیاری از چیزها همراه نمی‌کند».

در یک کنفرانس خبری پایانی، آقای بایدن، که دوباره به دنبال اثبات رهبری آمریکا بود، گفت که به نظر او عدم حضور چین در کنفرانس "اشتباهی بزرگ" است. بایدن پیشنهاد کرد که آماده انجام یک بازی طولانی برای متقاعد کردن چین به حضور در میز مذاکره است.

دومین روز نشست اقلیمی کاپ۲۶