به گزارش اکوایران، به نقل از رویترز، گلن یانکین، نامزد حزب جمهوری‌خواه در انتخابات فرمانداری ایالت ویرجینیای آمریکا اعلام پیروزی کرده است. بدین ترتیب او نخستین کاندیدای جمهوری‌خواه است که طی دوازده سال اخیر به مقام فرمانداری این ایالت انتخاب می‌شود.

یانکین در حال رقابت با تری مک آولیف، نامزد دموکرات و فرماندار سابق این ایالت در سال‌های 2014 تا 2018 برای کسب این کرسی بود که در حال حاضر در اختیار رالف نورتهام از حزب دموکرات است. شمارش اولیه آرا حکایت از پیشتازی ۲ درصدی یانکین، سرمایه‌دار ۵۴ ساله‌ای دارد که تاکنون تجربه‌ای در دنیای سیاست نداشته است. یانکین در حالی از حمایت دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور سابق ایالات متحده برخوردار بود که تلاش داشت به نوعی فاصله خود را از او حفظ کند.

یانکین طی کمپین انتخاباتی خود بر مسائلی هم‌چون اوضاع اقتصادی طبقات اجتماعی، آموزش و نحوه مواجهه با همه‌گیری ویروس کرونا تمرکز داشت و بر سر مسئله رفع اجبار از پوشش ماسک مانور زیادی داد. نتیجه انتخابات به گونه‌ای رقم خورده که وینسون سیرز از حزب جمهوری‌خواه هم به عنوان معاون اول فرمانداری ویرجینیا برگزیده شده و بدین ترتیب او نخستین زن رنگین‌پوست که به مقام دولتی بلندپایه در ایالت ویرجینیا رسیده است.

نتایج این انتخابات شرایط دشواری را برای جو بایدن و حزب دموکرات رقم زده، زیرا در شرایطی که دولت او با چالش‌های فراوانی دست به گریبان است، آن‌ها اولین انتخابات مهم آمریکا پس از به قدرت رسیدن بایدن را به رقیب واگذار کرده‌اند. هم‌زمان با این مسائل، نتایج نظرسنجی‌ها نیز حاکی از افت قابل توجه محبوبیت بایدن است. بر اساس یکی از این نظرسنجی‌ها، از نظر تنها ۴۳ درصد از پاسخ دهندگان عملکرد بایدن مورد تاییدشان بوده است.

نتایج برگزاری انتخابات ریاست جمهوری در سال گذشته دلالت بر پیروزی جو بایدن در ایالت ویرجینیا با کسب بیش از ۵۴ درصد آرا داشت که از زمان فرانکلین روزولت تاکنون در ویرجینیا بی‌سابقه بود.  با این حال از زمان پیروزی باراک اوباما در انتخابات سال ۲۰۰۸ تا کنون این ایالات شاهد پیروزی دموکرات‌ها بوده است. در این شرایط، نتایج انتخابات اخیر زنگ خطر را برای حزب دموکرات که انتخابات سال آینده را در پیش دارد، به صدا درآورده است.