به گزارش اکوایران، به نقل از سی‌ان‌ان، امانوئل مکرون، رئیس‌جمهور فرانسه، در حاشیه نشست سران کشورهای عضور گروه بیست گفت اسکات موریسون، نخست‌وزیر استرالیا در مورد لغو قرارداد ساخت زیردریایی در ماه سپتامبر به او دروغ گفته و نشان داد که برای بازسازی اعتماد میان این دو متحد سابق اقدامات بیش‌تری باید انجام شود.

اتحادی علیه چین یا خنجری به پشت متحدین

تابستان امسال، هم‌زمان با انعقادپیمان امنیتی سه جانبه موسوم به آکوس، دولت استرالیا اعلام کرد که قرارداد خرید زیردریایی‌های پیشرفته با قابلیت پرتاب موشک‌های هسته‌ای را با ایالات متحده امضا کرده است؛ قراردادی که موجب لغو قرارداد خرید زیردریایی به ارزش 56 میلیارد دلار از فرانسه شد. این عمل بلافاصله با واکنشی تند دولت فرانسه مواجه شد، به گونه‌ای که امانوئل مکرون آن را به صورت خنجری از پشت به متحدین توصیف کرد و شد پاریس سفرایش را از واشینگتن و کانبرا فرابخواند و گفت وگوهای امنیتی با لندن را نیز به تعلیق در آورد. این در حالی بود که دولت‌های عضور این پیمان ادعا می‌کنند که این اتحاد جدید برای مقابله با توسعه‌طلبی دولت چین در اقیانوس آرام طراحی شده است.

عدم صداقت با متحدین

در شرایطی که به نظر می‌رسید دیدار اخیر جو بایدن و امانوئل مکرون در آستانه نشست سران گروه بیست و اظهارات بایدن مبنی بر «کج‌سلیقگی» و «عدم ظرافت» آمریکا در امضای قرداد با استرالیا نوعی دلجویی از فرانسه تلقی شد و تصور بر این بود که تا حد زیادی از شدت تنش‌ها در این زمینه کاسته، اظهارات اخیر مکرون و واکنش مقامات استرالیایی حاکی از ادامه تنش‌ها در این زمینه دارد.

3

مکرون خطاب به خبرنگاران استرالیایی حاضر در این نشست گفته: «من برای کشور شما احترام زیادی قائلم. من برای مردم شما هم احترام و محبت زیادی قائل هستم. اما اعتقاد دارم که وقتی ما برای شما احترام قائل هستیم، شما هم باید صادق باشید و مطابق و منطبق با آن رفتار کنید». او در پاسخ به این سوال که آیا فکر می کند موریسون به او دروغ گفته، پاسخ داد: « من در این زمینه فکر نمی‌کنم، مطمئن هستم». او درباره آ احتمال بازگشت اعتماد از دست رفته نسبت به استرالیا نیز گفت: «فعلا در حال مذاکره و گفتگو هستیم و باید منتظر باشیم تا ببینیم که نخست‌وزیر استرالیا چه گام‌هایی برخواهد داشت».

نه جزیره دزده‌ایم و نه ایفل را خراب کرده‌ایم

با این حال اسکات موریسیون ضمن رد اتهام دروغ‌گویی در این زمینه مدعی شده که پیش از این به مکرون توضیح داده که زیردریایی‌های معمولی دیگر پاسخ‌گوی نیاز استرالیا نیست. او گفته: «در این زمینه کاملا برای من روشن بود که آن‌چه قرار بود از طرف فرانسه در اختیار ما قرار گیرد، منافع استراتژیک ما را برآورده نمی‌کرد، و ما مدت ها درگیر فرآیند تصمیم‌گیری بودیم، و در نهایت با آن‌ها ارتباط برقرار کرده و تصمیم نهایی خود را به اطلاع او (ماکرون) رساندیم».

4

موریسون گفته دولت او با امضای این قراداد توانسته چیزی را تضمین کند که در طول 50 سال اخیر هیچ کدام از دولت‌های قبلی قادر به تضمین آن نبوده‌اند. به اعتقاد او این مسئله استرالیا را برای دفاع از خود در آینده آماده می‌کند و با وجود آن‌که تصمیم‌گیری در این زمینه برای او دشوار بوده، اما از این بابت احساس شرمندگی نمی‌کند.

یا این همه واکنش استرالیا به اظهارات نخست‌وزیر این کشور ختم نشد و بارنابی جویس، معاون موریسون نیز خواهان این شده که از فرانسه  بحران اخیر را به فراموشی بسپرد و ترمیم روابط با کشور متبوعش را در چشم‌انداز آتی سیاست‌های خود قرار دهد. او در گفتگو با خبرنگاران استرالیایی گفته: «ما نه جزیره‌ای دزدیده‌ایم و نه برج ایفل را تخریب کرده‌ایم، این فقط یک قرارداد بود. قراردادها شرایط و ضوابطی دارند و یکی از شروط قردادها این‌است که ممکن است از آن خارج شوید».