به گزارش اکوایران؛ در حالیکه بار سنگین بحران‌های جهانی  بر اجلاس G20 سایه انداخته است،  در یک پیروزی دیپلماتیک برای پرزیدنت جوبایدن، نشست سران گروه ۲۰ در پایتخت ایتالیا با تایید یک توافق مهم برای حداقل مالیات جهانی آغاز شد.

رهبران ثروتمندترین کشورهای جهان روز شنبه در اولین اجلاس حضوری گروه 20 از زمان شیوع ویروس کرونا در سراسر کره زمین در رُم گرد هم آمدند، در حالیکه با ۲ بحران جهانی که تأثیر زیادی بر فقرا دارند، مواجه هستند: خطر ناشی از تغییرات آب و هوایی و تداوم شکست در ارائه دسترسی عادلانه به واکسن های نجات دهنده.

توافق مالیاتی

بر اساس گزارش روزنامه نیویورک‌تایمز؛ روز شنبه، پرزیدنت بایدن در این اجلاس یک پیروزی دیپلماتیک به دست آورد و رهبران توافقنامه جهانی را تأیید کردند که به دنبال جلوگیری از انتقال سود و مشاغل بزرگ شرکت‌های بزرگ به خارج از مرزها برای اجتناب از مالیات است. توافق جهانی برای تعیین حداقل سطوح مالیات شرکت ها با هدف جلوگیری از پناه گرفتن درآمد شرکت ها در بهشت‌های مالیاتی مانند برمودا است.

نشست گروه ۲۰

 
اعلامیه در جلسه افتتاحیه اجلاس سران گروه 20 نشان دهنده تهاجمی ترین تلاش جهان برای جلوگیری از شرکت های فرصت طلب مانند اپل و بریستول مایرز اسکوئیب از پناه گرفتن سودشان در به اصطلاح بهشت‌های مالیاتی است، جایی که نرخ های مالیات پایین است و شرکت ها اغلب حضور فیزیکی کمی دارند.

این قراردادی است که سال‌هاست در حال ساخت است و با تلاش‌های مستمر وزارت خزانه‌داری آقای بایدن در حالی تأیید شد که برنامه‌های رئیس‌جمهور برای افزایش مالیات در ایالات متحده در راستای سیاست‌های اجتماعی جدید و برنامه‌های تغییرات آب و هوایی، کوتاه‌مدت بوده است. 

خروجی مورد انتظار از پیمان بین‌المللی اکنون برای برنامه داخلی آقای بایدن حیاتی است، یک نتیجه غیرمنتظره برای رئیس‌جمهوری که خود را بیشتر به‌عنوان یک معامله‌گر خوب در داخل کشور معرفی کرده است تا خارج از کشور.

رهبران از توافقی که توسط سازمان همکاری اقتصادی و توسعه با نزدیک به 140 کشور مذاکره شد، استقبال کردند. جانت یلن، وزیر خزانه داری که به آقای بایدن پیوست، گفت: «امروز، همه رؤسای دولت‌های G20 یک توافق تاریخی در مورد قوانین مالیاتی بین المللی جدید را امضا کردند که از جمله یک حداقل مالیات جهانی را تصویب می‌کند که به رقابت مخرب مالیات شرکت ها پایان می دهد».

نشست گروه ۲۰

رم در بیانیه ای اعلام کرد. این یک لحظه حیاتی برای ایالات متحده و اقتصاد جهانی است. ماریو دراگی، نخست وزیر ایتالیا در سخنان افتتاحیه نشست سران گفت: «ما به یک توافق تاریخی برای سیستم مالیاتی عادلانه‌تر و منصفانه‌تر دست یافتیم»

این توافق حداقل 15 درصد نرخ مالیات بر شرکت ها را تقریباً در همه کشورهای جهان اعمال می کند و معدود افرادی را که از ادامه همکاری امتناع می ورزند مجازات می کند. O.E.C.D. تخمین می زند که این توافق سالانه 150 میلیارد دلار در سطح جهانی از طریق مقابله با شرکت های فرار مالیاتی جمع آوری کند.

چنین توافقی مهمترین وعده مالیاتی در برنامه انتخاباتی آقای بایدن در زمان پیروزی او در کاخ سفید نبود. اما این به محور تلاش‌های آقای بایدن برای افزایش مالیات شرکت‌ها در کشور تبدیل شده است تا بودجه یک دستور کار داخلی گسترده که شامل سرمایه‌گذاری در مراقبت از کودکان و مبارزه با تغییرات اقلیمی است، فراهم شود.

اما تا کنون، آقای بایدن به وعده خود مبنی بر افزایش نرخ مالیات بر درآمد شرکت ها از ۲۱ درصد به ۲۸ درصد عمل نکرده است و تا حدی کاهش نرخ را که توسط رئیس جمهور دونالد ترامپ امضا شده بود، (که نرخ را از ۳۵ درصد کاهش داد)، لغو نکرد. آقای بایدن روز پنجشنبه، اندکی پیش از عزیمت به رم، طرح جدیدی را برای متحد کردن دموکرات‌ها حول آن دستور کار اعلام کرد، اما این طرح شامل افزایش نرخ شرکت‌ها نشد.

در عوض، چارچوب او شامل دو حداقل مالیات جدید 15 درصدی بود: یکی بر درآمد شرکت‌های آمریکایی در خارج از کشور و دیگری در مورد سودهایی که شرکت‌های بزرگ به سهامداران خود گزارش می‌دهند.

از آنجایی که گروه 20 حداقل مالیات جهانی جدیدی را برای شرکت ها تعیین می کند، رئیس جمهور برنامه های خود برای مالیات بیشتر بر شرکت های آمریکایی را کاهش داده است.

merlin_197026590_89c2ed3a-e34c-465a-858c-65909a8e39ed-master1050

سایه سنگین تغییر اقلیم و کووید۱۹ بر نشست جی۲۰

بر اساس گزارش روزنامه نیویورک‌تایمز، بایدن و دیگر رهبران با مجموعه ای دلهره آور از بحران ها روبرو هستند. آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد در سخنرانی پیش از این نشست گفت: «ما اکنون در دومین سال از یک بیماری همه گیر جهانی هستیم که چهار میلیون نفر را کشته است. رویدادهای شدید آب و هوایی به طور منظم جوامع آسیب پذیر را ویران می کند. شما گرد هم آمده‌اید تا مسیر برخی از مبرم‌ترین مسائلی که با آن مواجه هستیم را تعیین کنید: دسترسی به واکسن، گسترش حیات اقتصادی به کشورهای در حال توسعه، و بودجه عمومی بیشتر و بهتر برای اقدام جاه طلبانه اقلیمی».

همچنین اعتراضاتی که خواستار اقدام فوری در مورد تغییرات آب و هوایی بود، در طول روز ادامه یافت.

merlin_197036328_867aa6f4-25ad-4232-8b4f-05b244f80141-master1050

در همین روز، آقای بایدن با رهبران بریتانیا، فرانسه و آلمان دیدار کرد تا درباره راه‌های بازگرداندن توافق هسته‌ای 2015 با ایران به مسیر اصلی که یکی از گریزناپذیرترین اهداف دیپلماتیک آقای بایدن از زمان تصدی ریاست‌جمهوری است، گفتگو کند. آنها همچنین با راه هایی برای اتحاد بهتر برای مقابله با همه گیری بحث کردند.

قبل از نشست روز شنبه، وزرای بهداشت و دارایی کشورها خواستار واکسینه شدن 70 درصد از جمعیت جهان در برابر ویروس کرونا در طول هشت ماه آینده شدند؛ هدفی بلندپروازانه که مستلزم افزایش شدید میزان واکسن‌های در دسترس برای کشورهای در حال توسعه جهان است. به گفته شرکت تحلیل علمی Airfinity، این به معنای پرداختن به نابرابری شدید است که منجر به دریافت ۱۵برابری سرانه کشورهای G20  نسبت به کشورهای جنوب صحرای آفریقا شده است.

نشست گروه ۲۰

ایالات متحده متعهد شده است که بیش از یک میلیارد دوز اهدا کند که بیشترین میزان در جهان است. و بایدن، که اغلب به مهارت های خود به عنوان یک مذاکره کننده و تجربه دهه ها سیاست خارجی شهره است ، به دنبال تعهدات رهبران خارجی در راستای سایر تلاش ها جهت مبارزه با همه گیری است. اما وعده های کشورهای ثروتمند در طول پاندمی بارها نادیده گرفته شده است.

لحظه‌ای حساس برای نجات زمین

کشورهای ثروتمند برای مقابله با تغییرات اقلیمی نیز تعهد دارند. اضطرار این لحظه بارها و بارها به خانه بازگشته است، زیرا کشورها با سیل، آتش‌سوزی و سایر رویدادهای شدید آب و هوایی دست و پنجه نرم می‌کنند. نشست G20 درست قبل از COP26 برگزار شد و اجلاس جهانی در مورد تغییرات آب و هوایی در گلاسکو می تواند لحظه ای حساس برای نجات سیاره ای در حال گرم شدن باشد. 

نشست گروه ۲۰

در حالی که گردهمایی در رم انحرافی از دیپلماسی عمدتا مجازی سال‌های اخیر است، دو رهبر به دلیل غیبت خود قابل توجه هستند: رئیس جمهور ولادیمیر پوتین از روسیه و رئیس جمهور شی جین پینگ از چین که به دلیل نگرانی‌های ناشی از کووید، از خانه با کنفرانس همراه شدند.

جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی آقای بایدن، به خبرنگارانی که به رم سفر می کردند، گفت که رئیس جمهور غیبت این رهبران را نه به عنوان مانعی برای هماهنگی، بلکه فرصتی برای نشان دادن اینکه دموکراسی های غربی می توانند با یکدیگر برای مقابله با تهدیدات فعلی و آینده همکاری کنند، می بیند.

گیتا گوپینات، اقتصاددان ارشد صندوق بین‌المللی پول، گفت که فوری‌ترین وظیفه اقتصادی رهبران در این اجلاس، کند کردن همه‌گیری است که تا حد زیادی، با عمل به وعده‌های ارسال دوز واکسن به کشورهای کمتر ثروتمند، محقق می‌شود. خانم گوپینات گفت: «برای پایان دادن به این بحران بهداشتی و تبعات اقتصادی همراه با آن، ما باید به واکسیناسیون های گسترده در همه جای دنیا برسیم».

پس از اجلاس سران در رم، آقای بایدن و دیگر رهبران برای کنفرانس آب و هوای سازمان ملل به گلاسکو سفر خواهند کرد، جایی که با درخواست‌های کارشناسان علمی و بسیاری از کشورهای در حال توسعه برای کاهش سریع انتشار دی‌اکسید کربن و سایر گازهای گلخانه‌ای که عامل گرمایش هوای زمین هستند مقابله خواهند کرد.

YDOa3sihNIKm