گروه ویژه اقدام مالی( FATF) ناظر بین المللی جرایم مالی روز جمعه آفریقای جنوبی و نیجریه را به فهرست خاکستری کشورهای تحت نظارت ویژه برای اجرای استانداردهای جهت جلوگیری از پولشویی و تامین مالی تروریسم اضافه کرد و همزمان عضویت روسیه در این نهاد را به حالت تعلیق دراورد.

به نوشته خبرگزاری رویترز، اضافه شدن آفریقای جنوبی به این فهرست نوعی عقب گرد برای پیشرفته ترین اقتصاد قاره سیاه است که تلاش می کند تا کاستی های شناسایی شده توسط FATF را برطرف کند.

پس از اعلام تصمیم سازمان دیده بان، ارزش رند در برابر دلار افزایش یافت.تحلیلگران می گویند که افزایش نظارت FATFمی تواند بدین معنا باشد که مشتری های افریقای جنوبی در موسسه های مالی بین المللی تحت بررسی های دقیق تری قرار خواهند گرفت. این تصمیم همچنین می تواند تلاش های آفریقای جنوبی برای دسترسی به بودجه و حمایت از سوی موسسه های توسعه چندجانبه و وام دهندگان رسمی را پیچیده کند.

 بانک مرکزی آفریقای جنوبی و وزارت خزانه داری ملی این کشور با انتشار بیانیه های جداگانه ای اعلام کردند که به تصمیم سازمان دیده بان توجه کرده و برای رفع نگرانی ها تلاش خواهند کرد. وزارت خزانه داری آفریقای جنوبی تاکید کرد که انتظار دارد تا قرار گرفتن در فهرست خاکستری تاثیر محدودی بر ثبات مالی و هزینه های تجارت با آفریقای جنوبی داشته باشد. در این بیانیه آمده است، هزینه های افزایش نظارت به شکل قابل توجهی کم تر از هزینه های دراز مدت الوده شدن اقتصاد آفریقای جنوبی در جریان درآمدهای حاصل از جرم و فساد خواهد بود.

 FATF، نهادی مستقر در پاریس نیجریه، بزرگ ترین اقتصاد آفریقا را نیز در فهرست خاکستری قرار داد. در این بیانیه آمده که آفریقای جنوبی و نیجریه هر دو باید تعهدات سیاسی در سطوح بالایی را برای رفع نواقص باید اجرایی کنند.

همزمان رویترز نوشت که این گروه ویژه اقدام مالی عضویت روسیه را به حالت تعلیق درآورد و گفت که مسکو در جریان جنگ در اوکراین اصول این نهاد را نقض کرده است. این گروه مستقر در پاریس که با پولشویی و پیشگیری از تامین مالی تروریسم سرو کار دارد در بیانیه خود آورده که FATF تصمیم گرفته است که عضویت فدراسیون روسیه را تعلیق کند. این نهاد گفته اقدامات روسیه به شکل غیر قابل قبولی با اصول این نهاد ناظر مالی که هدفش ارتقای امنیت، ایمنی و یکپارچگی سیستم مالی جهانی است، مغایرت دارد.

همزمان یکی از اعضای این نهاد ناظر به رویترز گفت که قطر به لحاظ انطباق فعالیت های فنی اش با استانداردها قوی عمل می کند اما این کشور خلیج فارس باید در مبارزه با پولشویی، تامین مالی تروریسم و سایر زمینه ها پیشرفت هایی را از آن خود کند. قطر فعلا به این اظهار نظر پاسخی نداده است. با این همه نهاد ناظر تاکید کرد که قطر باید کسب اطلاعات در باب مالکیت نهایی شرکت ها را تسهیل کرده و همچنین می بایست اقدام هایی را برای توقف هرگونه تامین مالی سلاح های کشتار جمعی تقویت کند.