به گزارش اکوایران جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا روز پنجشنبه گفت که ایالات متحده هیچ نشانه‌ای ندارد که سه شیء ساقط شده در فضای هوایی آمریکای شمالی با برنامه بالون جاسوسی چین مرتبط باشد و احتمالاً از سوی نهادهای خصوصی بوده اند.

بنابر گزارش سی‌ان‌ان، بایدن در اولین اظهارات رسمی خود در مورد اشیایی که در طول هفته گذشته در آسمان آمریکا و کانادا سرنگون شدند، گفت: «ما هنوز نمی‌دانیم این سه شی دقیقاً چه بوده‌اند، اما هیچ شواهدی در حال حاضر نشان نمی‌دهد که آنها به برنامه بالون جاسوسی چین مرتبط بوده یا ابزار جاسوسی از هر کشور دیگری بوده باشند. ارزیابی فعلی جامعه اطلاعاتی این است که این سه شی به احتمال زیاد بالون‌هایی بوده اند که به شرکت های خصوصی، مراکز تفریحی یا موسسات تحقیقاتی مطالعه آب و هوا مرتبط بوده اند.»

سخنرانی بایدن در کاخ سفید درباره این موضوع، چهار روز پس از سرنگونی آخرین شی صورت می‌گیرد، پس از آن که رئیس‌جمهور با فشار فزاینده‌ای برای شفاف‌تر کردن وضعیت و روند تصمیم‌گیری خود به عنوان فرمانده کل روبرو شد.

بایدن تاکید کرد که شواهدی مبنی بر افزایش ناگهانی تعداد اجرام در آسمان وجود ندارد. و اگرچه به نظر می‌رسد سه شی اخیر خوش‌خیم بوده‌اند، بایدن هشدار داد: «اگر شی‌ای تهدیدی برای امنیت و ایمنی مردم آمریکا ایجاد کند، آن را پایین می‌آوریم.»

 

13xp-ufo-timeline1-kbhc-videoSixteenByNine3000

 

رئیس‌جمهور گفت که به تیم خود دستور داده است تا «قوانین دقیق‌تری برای نحوه برخورد با این اشیاء ناشناس در آینده تدوین کنند و بین مواردی که احتمال خطرات ایمنی و امنیتی دارند و آن‌هایی که خطری ندارند، تمایز ایجاد شود.»

به طور خاص، دولت فهرستی بهبود یافته از اشیاء هوابرد بدون سرنشین در حریم هوایی آمریکا ایجاد خواهد کرد و راه‌های جدیدی را برای شناسایی اشیاء مشابه در نظر خواهد گرفت. دستور کار دولت همچنین شامل به‌روزرسانی قوانین و مقررات برای رویارویی با این نوع از اشیاء در آسمان آمریکا و ایجاد هنجارهای جهانی مشترک برای این گونه برخوردها خواهد بود.

رئیس جمهور گفت انتظار دارد درباره این مسائل با شی جین پینگ، رئیس جمهور چین صحبت کند و متحدان آمریکا و کنگره را نیز در جریان قرار دهد.

پس از اظهارات بایدن برای ایجاد قوانین جدید برای اشیاء ناشناس، چین روز جمعه گفت که ایالات متحده «در موقعیتی نیست که درباره ایجاد هنجارهای جهانی صحبت کند».

 

GettyImages-1246870327

 

وانگ ونبین، سخنگوی وزارت امور خارجه چین در یک نشست مطبوعاتی روزانه گفت: «رویه بین‌المللی همین حالا هم قوانین و هنجارهای مربوط به هواپیماهای غیرنظامی دارد. طرف آمریکایی واکنش بیش از حد نشان داد و با نادیده گرفتن قوانین و رویه‌های بین‌المللی، کشتی هوایی بدون سرنشین غیرنظامی چینی را ساقط کرد.

وانگ همچنین اتهام پکن را مبنی بر اینکه آمریکا در گذشته به حریم هوایی چین بالن فرستاده است، تکرار کرد - ادعایی که کاخ سفید آن را رد کرده است - و گفت که او در مورد گفتگوی احتمالی بایدن و شی" اطلاعاتی برای ارائه" ندارد.

مقامات فدرال گفته‌اند که بالن نظارتی اولیه چینی که در اوایل ماه جاری در سواحل کارولینای جنوبی ساقط شد، قادر به انجام عملیات جمع آوری اطلاعات و سیگنال‌ها بوده و به اندازه سه اتوبوس بوده است. در مقایسه با آن، اشیاء بعدی، که مبداءشان شناخته شده نیست، بسیار کوچک‌تر بوده اند.

مقامات پنتاگون، وزارت امور خارجه و نهاد‌های اطلاعاتی در روزهای اخیر یافته‌های خود در مورد بالون جاسوسی چینی به نمایندگان کنگره گزارش داده اند.