به گزارش اکوایران، غلامحسین محسنی اژه‌ای روز دوشنبه (3 بهمن) در  جلسه شورای عالی قوه قضائیه، اظهار کرد: قوه قضائیه و زیرمجموعه‌های آن از جمله سازمان بازرسی کل کشور تلاش دارند با اقدامات عالمانه و مجدانه، هرجا زمینه و بستر بروز و ظهور فساد و تخلف بوجود آمد، بلافاصله ورود کنند و اقدامات پیشگیرانه لازم را به عمل آورند.

او ادامه داد: چند ماه قبل سازمان بازرسی گزارش داد که در یکی از وزارتخانه‌ها اقدامی در دست اجراست که اگر جلوی آن گرفته نشود، ممکن است بیش از ۹۰۰ میلیون یورو، بدون ضوابط و اخذ تضامین لازم در اختیار افرادی قرار گیرد. پرداخت این میزان پول بابت دریافت کالایی مورد نیاز بود که اصلاً وارد کشور نشده بود. در واقع، وانمود شده بود که آن کالای مورد نیاز وارد کشور شده و پرداخت این پول در ازای دریافت آن کالاست.

رئیس دستگاه قضا ادامه داد: به عنوان اینکه کالایی وارد کشور شده، در درگاه مربوطه منعکس شده و افراد زیادی بالغ بر هزار میلیارد تومان پرداخت کردند تا آن کالای مورد نیاز خود را تحویل بگیرند؛ حال آنکه کالایی وجود نداشت. بحمدالله با کمک و همراهی دولت، ترتیباتی اتخاذ شد و بلافاصله پرداخت مبلغ ریالی این مقوله متوقف شد و همچنین مبلغ یورو و ارز این مقوله نیز پرداخت نشد. علاوه بر اینها، آن افرادی که بیش از هزار میلیارد تومان واریز کرده و منتظر بودند کالای خود را تحویل بگیرند، با تدبیری که اتخاذ شد و اقدام مشترکی که ترتیب داده شد، کالای خود را تحویل گرفتند و هیچ مشکلی ایجاد نشد.

آزادی برخی از بازداشت‌شدگان، به‌زودی

رئیس قوه قضائیه در بخش دیگری از سخنان خود از آزادی قریب‌الوقوع تعدادی از بازداشت‌شدگان اخیر خبر داد و ضمن اشاره به اعتراضات اخیر کشور، گفت که برخی از این افراد بازداشت‌شده در دسته «فریب‌خوردگان» هستند که باید شرایط بازگشت آنها به جامعه فراهم شود.

محسنی اژه‌ای در این رابطه اظهار کرد: باید میان افراد فریب‌خورده و جوانانی که تحت‌تاثیر القائات دشمنان قرار گرفته و احیاناً اقدام مجرمانه‌ای را مرتکب شده‌اند، با عناصر اصلی اغتشاشات، تفکیک قائل شد. بر همین اساس در تلاش هستیم در ایام جشن و سرور پیش رو بستری را برای «عناصری که در جریان اتفاقات اخیر لغزش کردند و اکنون نادم هستند» فراهم آوریم تا بتوانند به آغوش جامعه بازگردند.