به گزارش اکوایران، وکیل شخصی جو بایدن شامگاه شنبه گفت که بازرسان وزارت دادگستری روز جمعه بیش از شش سند که برخی از آنها محرمانه بوده را کشف و ضبط کردند.

بنا بر گزارش نیویورک تایمز، تفتیش خانه رئیس‌جمهور توسط مأموران فدرال که به دعوت وکلای آقای بایدن صورت گرفت بحران حقوقی و سیاسی او را به طرز چشمگیری تشدید کرده، این آخرین مورد از سری کشفیاتی بود که منجر به تحقیقات ویژه‌ای شده است.

طبق بیانیه باب بائر، وکیل بایدن، در جریان جستجوی روز جمعه، شش مورد دیگر با علامت‌های محرمانه از جمله برخی اسناد مربوط به دوران او به عنوان سناتور و برخی دیگر به عنوان معاون رئیس‌جمهور بود که توسط بازرسان کشف شد.

آقای بائر اشاره نکرد که چه چیزی باعث جستجو شده است و فقط گفت که وکلای رئیس‌جمهور پیشنهاد داده‌اند که دسترسی بیشتری را می‌دهند تا این روند هر چه سریع‌تر انجام شود.

آقای بائر گفت که بازرسان وزارت دادگستری جستجو را از قبل با وکلای آقای بایدن هماهنگ کرده بودند و وکلای شخصی رئیس‌جمهور و وکلای کاخ سفید نیز در آن زمان حضور داشتند.

1200x838
باب بائر، وکیل جو بایدن

جوزف دی. فیتزپاتریک، دستیار دادستان ایالات متحده در ایلینوی که سخنگوی بازرس ویژه پرونده است، گفت: اف‌بی‌آی روز جمعه یک تفتیش برنامه‌ریزی‌شده و توافقی از اقامتگاه رئیس‌جمهور در ویلمینگتون انجام داد.

این توافق با تیم حقوقی آقای بایدن توسط جان آر. لاوش، انجام شد، لاوش دادستان فدرال است که برای رهبری تحقیقات اولیه انتخاب شده، آقای فیتزپاتریک گفت، جانشین او، رابرت کی. هور که اوایل ماه جاری به عنوان بازرس ویژه دائمی در این پرونده منصوب شد، به زودی مسئولیت را بر عهده می‌گیرد.

آقای بائر گفت که وزارت دادگستری درخواست کرده بود که این تفتیش قبل از انجام آن به صورت عمومی اعلام نشود، که بخشی از رویه معمول این ماجرا است و ما نیز موافقت کردیم. وی جزئیات بیشتری در مورد ماهیت اسناد یا سطح محرمانگی آن ارائه نکرد.

این جست‌وجو بر جدیت بایدن پیرامون تحقیقات این اسناد و مدارک تأکید کرد و اگرچه مثل واقعه ترامپ حمله غافلگیرکننده‌ای صورت نگرفت، اما از جهاتی شبیه به جستجوی گسترده املاک مارالاگو دونالد ترامپ در فلوریدا بود. ماموران به دنبال اسناد طبقه‌بندی‌شده‌ای بودند که می‌داسنتند در اختیار آقای ترامپ است.

افشاگری جدید از خانه ترامپ: پای اسناد ایران و چین در میان است

آقای بایدن و دستیارانش بارها استدلال کرده‌اند که این دو پرونده بسیار متفاوت هستند؛ زیرا رئیس‌جمهور کاملاً با مقامات همکاری کرده است، در حالی که آقای ترامپ و وکلای او در برابر تلاش‌های وزارت دادگستری برای بازگرداندن اسناد مقاومت کردند.

اما از زمان کشف اسناد بایدن، ترامپ شکایت کرده است که بازرسان وزارت دادگستری با او رفتار متفاوتی داشتند.

107123099-1663872668113-gettyimages-1423714478-029a3554_40a02cc0-73c3-4a25-86a9-63415451fac6 (1)
خانه ترامپ در فلوریدا که اسناد در آن‌جا کشف و ضبط شد.

جستجویی که روز جمعه آغاز شد منجر به مجموعه‌ای از کشف اسناد طبقه‌بندی شد که وکلای بایدن در خانه او و دفتر واشنگتن پیداکردند. وکلا به سرعت اسناد را به آرشیو ملی و بعداً به وزارت دادگستری تحویل دادند.

آقای بایدن پس از پیداکردن برخی از این اسناد در ۲ نوامبر، نزدیک به دو ماه، کشف برخی از این اسناد را فاش نکرد. او گفته است که در نهایت مشخص خواهد شد که او هیچ اشتباهی نکرده است.

در مورد جستجوی روز جمعه، آقای بائر در بیانیه روز شنبه خود گفت: دیروز وزارت دادگستری جست‌وجوی خود را تکمیل کرد. این تفتیش تقریباً ساعت ۹:۴۵ صبح آغاز شد و حدود ساعت ۲۲:۳۰ به پایان رسید که تمام فضاهای کار، زندگی و انباری خانه را پوشش می‌داد.

جریمه یک میلیون دلاری ترامپ را عقب نشاند

آقای بائر در بیانیه خود مشخص نکرد که این اسناد در کجای خانه ویلمینگتون پیدا شده است. اسناد طبقه‌بندی‌شده قبلی در گاراژ خانه و در یک انبار مجاور پیدا شد.

غروب جمعه در حالی که بازرسان هنوز در خانه او بودند، آقای بایدن به ساحل رهوبوت، جایی که خانه دیگری دارد، رفت تا آخر هفته را در آنجا بگذراند. وکلای رئیس‌جمهور گفته‌اند که در اوایل ماه جاری خانه ساحلی رهوبوت را بازرسی کردند و هیچ مدرک مرتبطی پیدا نکردند. مقامات نگفته‌اند که آیا بازرسان وزارت دادگستری قصد دارند دوباره این ملک را بازرسی کنند یا خیر.

636326214208180677-20170609rm-Biden-House (1)
خانه جو بایدن در ویلمینگتون

آقای بائر در بیانیه روز شنبه خود گفت که همکاری رئیس‌جمهور با بازرسان نشان می‌دهد آقای بایدن و کاخ سفید با حسن‌نیت عمل می‌کنند.

اخبار مربوط به جستجوی طولانی و کشف مواد محرمانه‌تر، مطمئناً مهمات جدیدی را در اختیار منتقدان رئیس‌جمهور، از جمله اعضای جمهوری‌خواه مجلس نمایندگان قرار می‌دهد که قبلاً خواستار اطلاعاتی در مورد اسناد و تأثیر بالقوه آنها بر امنیت ملی شده‌اند.

جیمز آر. کومر، نماینده جمهوری‌خواه کنتاکی، در نامه‌ای به ران کلین، رئیس کارکنان کاخ سفید از رئیس‌جمهور و وکلای او خواست تا اطلاعات بیشتری را در اختیار کنگره قرار دهند.

آقای کومر نوشت: این که اسناد طبقه‌بندی‌شده حداقل به مدت شش سال به طور نامناسب در خانه رئیس‌جمهور بایدن ذخیره شده‌اند و این نگرانی را ایجاد کرده که چه کسانی به این اسناد دسترسی داشته و آن‌ها را بررسی کرده‌اند.

روز شنبه، پس از گزارش اخبار جدیدترین کشف، آقای کومر در توییتی نوشت: کاخ سفید بایدن ادعا کرد که تمام اسناد محرمانه تحویل داده شده است. اکنون وزارت دادگستری اطلاعات بیشتری پیدا کرده است. آمریکایی‌ها اکنون به یک جواب نیاز دارند.

آقای کومر، رئیس کمیته نظارت مجلس نمایندگان، از آقای ترامپ در مورد اسناد طبقه‌بندی‌شده‌ای که در خانه‌اش پیدا شده است، تقاضای شفافیت مشابهی نکرده است.

نگهداری اسناد طبقه‌بندی‌شده توسط آقای بایدن برای اولین‌بار در اوایل ماه جاری توسط سی‌بی‌اس برای مردم فاش شد.

دستیاران رئیس‌جمهو همواره در تلاش‌اند تا از وجهه او در این دومینوی کشف اسناد محافظت کنند که انتقادات زیادی را علیه بایدن و نحوه مواجه او با اطلاعات محرمانه برانگیخته‌ است.

کارین ژان پیر، دبیر مطبوعاتی کاخ سفید، در جریان نشست مطبوعاتی روزانه خود بارها توسط خبرنگاران در مورد داستان در حال توسعه تحت فشار قرار گرفته است. در یک نقطه، او به خبرنگاران گفت که نه او و نه کارکنانش در بحث در مورد اینکه چه چیزی و چه زمانی به مردم بگوید، مشارکتی نداشته‌اند.