به گزارش اکوایران، آلمان تحت فشار شدیدی است تا تانک‌های لئوپارد ۲ (Leopard) خود را که تأثیر بزرگی در نبرد با روسیه خواهند داشت، در اختیار اوکراین قرار دهد. متحدان اروپایی صدها تانک به‌روز شده شوروی را از زمان آغاز جنگ به اوکراین فرستاده‌اند. اما کیف خواستار تجهیزات نظامی پیشرفته‌تری برای کسب برتری در مبارزه است.

به نوشته الجزیره، ایالات متحده و متحدانش در نشست روز جمعه در پایگاه هوایی رامشتاین، با تأمین تانک‌های محبوب آلمانی به اوکراین به توافق نرسیدند؛ چرا که روسیه همچنان تهدید می‌کند که تنش‌ها در اروپا تشدید می‌شود. تانک‌های لئوپارد ۲ یکی از بهترین مدل‌ها در سراسر جهان محسوب شده و به طور گسترده در سراسر اروپا استفاده می‌شوند.

چرا تانک‌های لئوپارد این‌قدر محبوبیت دارند؟

لئوپارد اولین‌بار در اواخر دهه ۱۹۷۰ برای جایگزینی تانک پیتون ام ۴۸ (Patton M) آمریکایی تولید شد و خیلی زود به خاطر قدرت شلیک، تحرک و زره مقاوم خود به شهرت رسید. طبق گزارش روزنامه آلمانی فرانکفورتر آلگماینه زایتونگ، لئوپارد ۲ به‌نوعی مانند خودرو گلف (فولکس‌واگن) صنعت تانک آلمان است؛ یک خودروی همه‌کاره با شهرتی جهانی.

غرب احتیاط را کنار می‌گذارد؛ تسلیحات جدید، جنگ در اوکراین را تغییر می‌دهد؟

حدود ۳۵۰۰ تانک جنگی ۶۰ تنی توسط سازنده تسلیحات آلمانی کراوس‌مافای وگمان ساخته شد. این تانک‌ها به یک توپ ۱۲۰ میلی‌متری مجهز بوده و می‌توانند با سرعت ۷۰ کیلومتر در ساعت با برد ۵۰۰ کیلومتر حرکت کنند. به گفته سازنده، آنها همچنین از سربازان در برابر طیف کاملی از تهدیدات مانند مین، شلیک ضدتانک و دستگاه‌های انفجاری دست‌ساز، محافظت می‌کنند. چهار مدل آخر تولید شده ۲ ای ۴ و ۲ ای ۷ هنوز در حال استفاده هستند.

چرا به اوکراین لئوپارد نمی‌دهند؟

آلمان به دلیل موضع ضدنظامی‌گری که پس از جنگ جهانی دوم اتخاذ کرد، تمایلی به ارسال این تانک‌ها به اوکراین را نداشت. با این حال، فشارها بر آلمان افزایش یافته و در موقعیت دشواری قرار دارد.

لهستان برای ارسال ۱۴ تانک لئوپارد خود به اوکراین به عنوان بخشی از یک ائتلاف بین‌المللی ابراز تمایل کرده است. فنلاند نیز اعلام کرده که با انتقال آن‌ها مشکلی ندارد. اما کشورها نمی‌توانند این تانک‌ها را بدون تأیید آلمان (سازنده لئوپارد) ارسال کنند، زیرا آنها تحت مجوز این کشور عرضه می‌شوند.

با این حال، ماتئوش موراویه‌تسکی، نخست‌وزیر لهستان گفت که لهستان می‌تواند تانک‌های لئوپارد را بدون رضایت آلمان بفرستد.

هنوز مشخص نیست که هر تانک با چه سرعتی به دست اوکراین خواهد رسید. راین‌متال، تولیدکننده آلمانی تسلیحات که توپ و تجهیزات الکترونیکی لئوپارد را تولید می‌کند و ده‌ها مدل قدیمی دارد، اعلام کرده است که تا سال ۲۰۲۴ به دلیل نیاز به بازسازی و تعمیر نمی‌تواند هیچ یک از تانک‌ها را تحویل دهد.

وزیر امور خارجه لتونی، ادگارس رینکویکس در توییتی نوشت: «ما وزرای خارجه کشورهای لهستان، لتونی و لیتوانی از آلمان می‌خواهیم هم‌اکنون تانک‌های لئوپارد را در اختیار اوکراین قرار دارد. این برای توقف تجاوز روسیه، کمک به اوکراین و بازگرداندن سریع صلح به اروپا ضروری است. آلمان به عنوان قدرت پیشروی اروپا در این زمینه مسئولیت ویژه‌ای دارد.»

واکنش روسیه

برخی تحلیلگران معتقدند اگر ارسال تانک‌های لئوپارد به عنوان دخالت مستقیم ناتو در جنگ تلقی شود، می‌تواند درگیری با روسیه را تشدید کند. روسیه درباره از تشدید تنشی بسیار خطرناک، در صورت استقرار تسلیحات پیشرفته ناتو هشدار داد. به گفته دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین، ارسال چنین تجهیزاتی، جنگ سطح کاملاً جدیدی خواهد کشاند که البته از نقطه‌نظر امنیت جهانی و اروپایی، چشم‌انداز خوبی نخواهد بود.

متحد پوتین غرب را به حمله اتمی تهدید کرد؛ در انتظار یک «فاجعه جهانی»؟

آناتولی آنتونوف، سفیر مسکو در آمریکا گفت که اگر اوکراین بخواهد از سلاح‌های غربی برای هدف قراردادن روسیه یا شبه‌جزیره کریمه استفاده کند، روسیه تلافی خواهد کرد. دیمیتری مدودف، رئیس‌جمهور سابق روسیه که اکنون یک مقام ارشد امنیتی است، هشدار داد که ادامه حمایت غرب از اوکراین ممکن است منجر به جنگ هسته‌ای شود.

ارسال تانک‌های لئوپارد چه تأثیری دارد؟

به گفته مؤسسه بین‌المللی مطالعات استراتژیک مستقر در بریتانیا، فرستادن حدود ۱۰۰ تانک به اوکراین می‌تواند تفاوت قابل توجهی در نبرد ایجاد کند. آرمین پاپرگر، مدیرعامل راین‌متال به روزنامه آلمانی بیلد گفت: که یک ارتش از این تانک‌ها می‌توانند خطوط دشمن را شکسته و به این جنگ طولانی پایان دهند. با لئوپاردها می‌توان در زمان کوتاهی ده‌ها کیلومتر پیشروی کرد. اما سربازان اوکراینی باید به سرعت آموزش دیده تا بتوانند از این تجهیزات استفاده کنند. اما آموزش استفاده از آن‌ها بسیار پیچیده‌تر از تانک‌های دوران شوروی است.

ارتش اوکراین همچنین در تلاش است تا ارسال دیگر تجهیزات جدیدی از جمله تانک‌های سبک ای‌ام‌ایک -۱۰ آر‌سی (AMX-10 RC) فرانسوی، خودروهای پیاده‌نظام ماردر (Marder) آلمان و خودروهای جنگی بردلی (Bradley) از ایالات متحده، را تسریع کند.