جاسیندا آردرن، نخست وزیر نیوزلند با اعلام خبر استعفایش تقریباً همه را شوکه کرد. آردرن در سال 2017 و در سن 37 سالگی به عنوان رهبر یک دولت ائتلافی به نخست‌وزیری رسید. سن پایین و جنسیت آردرن سبب شد انتخاب او بازتاب زیادی در سراسر جهان داشته باشد.

در حالی که در دنیای دموکراتیک، جو بایدن در سن 80 سالگی رئیس‌جمهور آمریکاست و قصد دارد برای سال 2024 نیز کاندیدا شود و در جهان غیر دموکراتیک مثل سودان، رهبران استبدادی حاضر نیستند از قدرت کناره گیرند ولو با هزینه های گزاف مالی و انسانی، چرا یک نخست وزیر 42 ساله که هنوز بیش از 8 ماه از زمان زمامداری‌اش باقی است و با توجه به نظرسنجی‌ها –با وجود کاهش اقبال به حزبش- همچنان شانس اول نخست‌وزیری در انتخابات بعدی را دارد، از مقامش استعفا می‌دهد؟

خانم آردرن در سخنرانی احساسی استعفای خود گفت: «من معتقدم که رهبری یک کشور، ممتازترین شغلی است که یک نفر می‌تواند داشته باشد، اما همچنین یکی از چالش برانگیزترین‌ها نیز هست. شما نمی‌توانید و نباید این کار را انجام دهید مگر اینکه یک مخزن پر از انرژی داشته باشید به علاوه مقداری ذخیره برای چالش‌های غیرمنتظره.»

static01_nyt_com-19NZ-ardern-highlights-wfhj-articleLarge (1)

او گفت: «من نمی‌روم چون این کار برایم سخت است. اگر اینطور بود، احتمالاً بعد از دو ماه این کار را می‌کردم. من می‌روم زیرا چنین نقش ممتازی، مسئولیت‌هایی به همراه دارد. یک مسئولیت مهم این است که بدانید چه زمانی فرد مناسبی برای رهبری هستید و همچنین چه زمانی دیگر نیستید.»

«من می‌دانم که این کار به چه چیزی نیاز دارد و می‌دانم که دیگر به اندازه کافی آن ملزومات را ندارم که بتوانم به خوبی آن را انجام دهم. مسئله به همین سادگی است.»

در طول پنج سال و نیم حضور آردرن در دفتر نخست وزیری، او بارها در سطح بین‌المللی ستایش شده است. در ابتدای بحران کرونا، نیوزلند موفّق شد ماه‌ها ویروس را بیرون از مرزهایش نگه دارد. همچنین در سال 2019 پس از حمله به مساجد مسلمانان در نیوزلند و کشته شدن 51 نفر، آردرن با حجاب در جمع مسلمانان حاضر شد و قول اصلاح قوانین حمل اسلحه را داد و به آن عمل کرد.

static01_nyt_com-20InterpreterNL-Ardern-qhkc-jumbo

نیوزلند همچنین همواره و به خصوص در سال‌های اخیر در زمینه کاهش تولید گازهای گلخانه‌ای و اقدامات زیست‌محیطی از کشورهای پیشرو در جهان بوده است.

تیم واتکین، تهیه‌کننده رادیو نیوزلند، نوشت: «آردرن به عنوان یک رهبر زمان بحران و یک فرد توانا در خاطر خواهد ماند. از این پس اذعان نکردن به ظرفیت فوق‌العاده او برای شفقت، و ثابت‌قدمی او در بحران‌ها، زمانی که دیگران دچار وحشت و لغزش می‌شدند، دشوار خواهد بود.»

آردرن روز پنجشنبه گفت که علیرغم کناره گیری از سمت نخست وزیری، تا زمان انتخابات به عنوان نماینده پارلمان باقی خواهد ماند.رهبران جهان پس از اعلام این خبر به آردرن ادای احترام کردند.

نخست وزیر استرالیا گفت: «آردرن رهبری با عقل و قدرت را به جهان نشان داده است. او نشان داد که همدلی و همدردی از ویژگی‌های یک رهبر قدرتمند هستند.»

جاستین ترودو، نخست وزیر کانادا، از آردرن برای همکاری و دوستی و همچنین «رهبری همدلانه، دلسوز، قوی و پایدار او در چند سال گذشته» تشکر کرد.ترودو در توییتی نوشت: «تفاوتی که شما ایجاد کردید قابل اندازه گیری نیست.»