به گزارش اکوایران، میلیاردها دلار کمک نظامی جدید غرب، از جمله خودروهای جنگی پیاده‌نظام (البته بدون تانک‌های آلمانی)، اوکراین را برای ضدحمله تجهیز خواهد کرد تا از تلاش‌های مسکو برای احیای جنگ متزلزلش جلوگیری کند.

با این حال به نوشته رویترز، تحلیلگران نظامی، می‌گویند کی‌یف برای پیروزی قاطعانه به سیستم‌های تسلیحاتی دیگری نیاز دارد. در حالی که روسیه برای یک جنگ طولانی آماده می‌شود، معلوم نیست آیا ظرفیت تولید صنایع دفاعی غرب می‌تواند سطح تولید را بالا نگه دارد یا خیر.

عبور غرب از خط قرمز جدید روسیه؛ تابو شکنی ناتو بن‌بست جنگ را پایان می‌دهد

ایالات متحده و فنلاند در آستانه مذاکرات روز جمعه در پایگاه هوایی رامشتاین، بسته‌های کمک نظامی جدیدی به ارزش ۲.۵ میلیارد و ۴۰۰ میلیون یورو (حدود ۴۳۰ میلیون دلار) را اعلام کردند؛ اما نتوانستند مسأله عدم ارسال تانک‌های لئوپارد آلمانی به اوکراین را حل کنند.

آخرین کمک‌های ایالات متحده شامل ۹۰ نفربر زرهی استرایکر (APC) و 59 خودروی جنگی بردلی (Bradley) با توپ‌های قدرتمند است؛ اوایل ماه جاری نیز ۵۰ بردلی دیگر به همراه خودروهای جنگی پیاده‌نظام فرانسوی و آلمانی وعده داده بود.

کُنرَد موزیکا، تحلیلگر دفاعی مستقر در لهستان در مصاحبه‌ای تلفنی با اشاره به بیش از ۱۰۰ فروند بردلی گفت: این قطعاً تأثیر تاکتیکی بر جبهه نبرد خواهد داشت.

گروهی متشکل از ۹ کشور اروپایی، از جمله بریتانیا و کشورهای بالتیک، روز پنجشنبه وعده دادند که توپخانه سنگین، پدافند هوایی، مهمات و خودروهای جنگی پیاده‌نظام و تانک‌های مورد نظر کی‌یف را تحویل خواهند داد.

غالب مذاکرات رامشتاین بر سر تأیید صادرات دوباره تانک‌های آلمانی لئوپارد به اعضای ناتو بود. هیچ نتیجه‌ای در روز جمعه حاصل نشد و این به دلایل تاریخی و سیاسی، برای برلین حساس است.

دیپلماسی در اوکراین افزایش می‌یابد؛ معمایی که غرب با آن مواجه است

آندری زاگورودنیوک، وزیر دفاع سابق اوکراین، به رویترز گفته که معتقد است بالاخره برلین ارسال تانک‌ها را تأیید خواهد کرد؛ ادعایی که توسط آندری یرماک، رئیس‌دفتر رئیس‌جمهور اوکراین در تلگرام نیز تکرار شد. او گفت: ما قوی‌تر می‌شویم. هر چیزی را که تاکنون دریافت نکرده‌ایم، خواهیم گرفت.

زاگورودنیوک همچنین با اشاره به اهمیت کمک بزرگ مهمات، گفته که معتقد است این خودروهای جنگی پیاده‌نظام، تأیید آشکار برنامه ضدحمله کی‌یف است.

او گفت: سرعت مصرف مهمات به شدت بالا بوده و احتمالاً از زمان جنگ جهانی دوم تا کنون بی‌سابقه است. ما شاهد ارسال توپ‌های ضد زره، خودروهای جنگی بردلی و نفربرهای استرایکر هستیم که نشانگر باور متحدانمان به قابلیت ضدحمله‌ای ما است.

شکست روسیه

اوکراین از فوریه سال گذشته که مورد تهاجم روسیه واقع شد، توانست با نیروهای مسکو در اطراف کی‌یف، شمال، شمال شرق و بخش‌هایی در جنوب بجنگد و ابتکار عمل در میدان نبرد را در بیشتر این ۱۱ ماه حفظ کند.

اوکراین از ترس اینکه مبادا روسیه از هوای سرد زمستانی بهره بگیرد و با تجدید قوا یک حمله بزرگ دیگر را آغاز کند، می‌خواهد ضدحمله خودش را انجام دهد.

مزایا و معایب ادوات جنگی؛ تسلیحات جدید، جنگ در اوکراین را تغییر می‌دهد

زاگورودنیوک اعتقاد دارد که روسیه در حال حاضر قادر به انجام چیزی بیش از حملات کوچک نیست. به گمان وی روسیه تحت فرماندهی ژنرال تازه منصوب شده والری گراسیموف ممکن است از وقفه زمستانی پیش‌آمده برای طراحی مجدد کارزار جنگی خود به منظور به راه‌ انداختن یک جنگ طولانی استفاده کند.

اما یک مقام ارشد دولت بایدن روز جمعه گفت که مقامات ارشد از اوکراین می‌خواهند تا زمانی که آخرین تدارکات تسلیحات ایالات متحده آماده نشده و آموزش لازم داده نشده، از انجام ضد حمله بزرگ خود علیه روسیه خودداری کند.

برلین اوایل این ماه اعلام کرد که ۴۰ خودروی جنگی پیاده‌نظام ماردر (Marder) را تا پایان ماه مارس ارسال خواهد کرد. پاریس نیز قصد ارسال خودروهای رزمی زرهی ضدتانک AMX 10-RC را دارد.

موزیکا گفت که در بهترین حالت، اولین خودروهای جنگی در ماه مارس یا آوریل خواهند رسید.

والری زالوژنی، ژنرال ارشد اوکراین، ماه دسامبر در مصاحبه‌ای با اکونومیست گفت که او به ۳۰۰ تانک، ۶۰۰ تا ۷۰۰ خودروی جنگی پیاده‌نظام و ۵۰۰ هویتزر برای عقب‌راندن متهاجمان نیاز دارد.