به گزارش اکوایران رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور  ترکیه، گفت که پیش از تصویب طرح پیوستن سوئد و فنلاند به ناتو در پارلمان ترکیه، این دو کشور باید 130 "تروریست" را به ترکیه مسترد کنند.
این دو کشور اسکاندیناوی سال گذشته پس از حمله روسیه به اوکراین برای پیوستن به ناتو درخواست دادند، اما پیشنهاد آنها باید توسط تمام 30 کشور عضو ناتو تایید شود. ترکیه و مجارستان هنوز این درخواست‌ها را تایید نکرده اند.
بنا به گزارشی از رویترز ترکیه گفته است که به‌ویژه سوئد باید ابتدا موضع شفاف‌تری در برابر آنچه که آنکارا تروریست می‌نامد -عمدتاً شبه‌نظامیان کرد و گروهی که آن را مسئول کودتای 2016 می‌داند- اتخاذ کند.
اردوغان در اواخر روز یکشنبه با اشاره به یک نشست مطبوعاتی مشترک با نخست‌وزیر سوئد گفت: «ما گفتیم ببینید، اگر تروریست‌های خود را به ما تحویل ندهید، نمی‌توانیم این  درخواست را از طریق پارلمان تصویب کنیم».
اردوغان گفت: «برای تصویب این موضوع در پارلمان، اول از همه باید بیش از 100، حدود 130 نفر از این تروریست‌ها را به ما تحویل دهید».
سیاستمداران فنلاندی این درخواست اردوغان را واکنشی خشمگینانه به حادثه هفته گذشته در استکهلم تفسیر کردند که طی آن در جریان اعتراضی کوچک، عده‌ای عروسک رهبر ترکیه را از میله آویزان کردند.

IMG_20230117_204400_432
پکا هاویستو، وزیر امور خارجه فنلاند به شبکه تلویزیونی YLE گفت: «به اعتقاد من، این باید واکنشی به رویدادهای روزهای گذشته باشد».
ترکیه در واکنش به حادثه استکهلم، سفر برنامه ریزی شده آندریاس نورلن، رئیس پارلمان سوئد را لغو کرد.
ماتی وانانن، رئیس پارلمان فنلاند در کنفرانس خبری مشترک با نورلن به خبرنگاران گفت: «ما تاکید می‌کنیم که در فنلاند و سوئد آزادی بیان داریم. ما نمی‌توانیم اعتراضات مردم را کنترل کنیم.»
الف کریسترسسون، نخست وزیر سوئد، روز دوشنبه گفت که کشورش در "موقعیت خوبی" برای گرفتن تایید ترکیه برای عضویت در ناتو قرار دارد.
ابراهیم کالین، سخنگوی اردوغان روز شنبه گفت که برای تصویب این درخواست‌ها توسط پارلمان ترکیه پیش از انتخابات ریاست جمهوری و پارلمانی که در ماه مه برگزار می‌شود، زمان زیادی باقی نمانده است.