به گزارش اکوایران پس از آن که کوین مک‌کارتی در روز پنجشنبه پس از چندین دور رای گیری دوباره شکست خورد، مجلس برای سومین روز بدون انتخاب سخنگو جدید تعطیل شد. بنا به گزارش سی‌ان‌ان با طولانی‌تر شدن رقابت برای ریاست مجلس، این کشمکش اکنون به طولانی‌ترین رقابت برای سخنگو در 164 سال گذشته تبدیل شده است.

هر انتخابات ناموفق، فشار را بر مک کارتی افزایش می‌دهد، اما مشخص نیست که آیا او قادر به پایان دادن به این بن بست خواهد بود یا خیر.

حتی پس از پیشنهاد امتیازات عمده به مخالفان محافظه‌کار تندرو خود در روز چهارشنبه، این جمهوری‌خواه اهل کالیفرنیا هنوز نتوانسته است ۲۱۸ رای مورد نیاز خود را به دست آورد. هر چه این کشمکش بیشتر طول بکشد، چشم‌انداز آینده برای مک‌کارتی وخیم‌تر می‌شود و احتمال از دست رفتن اعتماد به رهبر جمهوری‌خواه افزایش می‌یابد.

در حالی که اکثریت جمهوری‌خواهان امیدوارند راهی رو به جلو پیدا کنند، مذاکرات میان آن‌ها در جریان است. به گفته یک منبع در گفتگوها، متحدان مک‌کارتی و مخالفان او، روز پنجشنبه در تلاش برای نشان‌دادن پیشرفت، سعی کرده‌اند تا هر حرکتی رو به جلو ایجاد کنند. آن‌ها بر این باورند که پیشرفت قابل توجهی داشته‌اند، اما هنوز در حال چانه زدن در مورد جزئیات هستند. یکی از مسائلی که وضعیت را پیچیده می‌کند این است که حداقل چهار نماینده جمهوری‌خواه، به دلیل مشکلات شخصی، روز جمعه خارج از شهر هستند.

photo_2023-01-06_14-46-08 (2)

صبر قانونگذاران درحال لبریز شدن است و میانه‌روها نیز به‌طور فزاینده‌ای از امتیازگیری ناامید شده‌اند، امتیازاتی که بسیاری معتقدند ممکن است کار اکثریت جدید حزب جمهوری‌خواه را برای مدیریت مؤثر مجلس دشوارتر کند، هرچند که احتمالاً آن‌ها در نهایت وادار به دادن این امتیازات خواهند شد.

مک کارتی با دادن امتیازات بیشتر موافقت می‌کند

به گفته دو منبع آگاه، در یک سری امتیازات جدید، مک کارتی با تغییر قانونی موافقت کرد که تقاضای تنها یک نماینده جمهوری‌خواه کافی‌است تا برکناری سخنگوی مجلس به رای گذاشته شود. قانون پیشین نیازمند موافقت نیمی از اعضای جمهوری‌خواه برای برگزاری چنین رای‌گیری‌ای بود.

او پس از تعطیلی مجلس در روز پنجشنبه به خبرنگاران گفت که نگران اعطای اختیار به یک عضو برای درخواست رأی برای برکناری رئیس مجلس نیست. «من نمی ترسم. این موضوع ... من را به سخنگوی ضعیف‌تری تبدیل نخواهد کرد.»

مک کارتی همچنین موافقت کرد که تعداد بیشتری از اعضای فراکسیون آزادی -راستگراترین و محافظه‌کار ترین فراکسیون مجلس نمایندگان- در کمیته قدرتمند «قوانین مجلس»حضور داشته باشند، کمیته‌ای که تعیین می‌کند که کدام لوایح به صحن علنی می‌آیند.

منابع جمهوری‌خواه می‌گویند که حتی اگر امتیازات مک کارتی توسط این نمایندگان پذیرفته شود، باز هم 218 رای لازم برای ریاست مجلس را به او نمی دهد. در حالی که این امتیازات می‌تواند حامیان جدیدی را برای مک‌کارتی جلب کند، مخالفان دیگر همچنان نگرانی‌های متفاوتی را مطرح می‌کنند که هنوز به آن‌ها رسیدگی نشده است.

مک کارتی تا به حال امتیازات زیادی به مخالفان خود داده است، اگرچه تلاش های او تاکنون کافی نبوده است. اما منابع گفتند که مذاکرات روز چهارشنبه بین متحدان مک کارتی و مخالفان، سازنده‌ترین و جدی‌ترین مذاکرات تا به امروز بوده است.

یکی از ترس‌ها از این است که کاهش آستانه رأی برای برکناری رئیس مجلس به یک عضو، مدیریت لوایحی مانند محدودیت بدهی و بودجه‌بندی را تقریباً غیرممکن کند.

مجلس در هرج و مرج بر سر سخنگو

دعوا بر سر کرسی رئیس‌مجلس که از روز سه شنبه در اولین روز از کنگره 118 ام آغاز شد، اکثریت جهوری‌خواه جدید مجلس را در هرج و مرج فروبرده است و دستور کار حزب برای این مجلس را را زیر سوال برده است.

photo_2023-01-06_14-46-08

مک کارتی تاکنون در چندین دور رای‌گیری کم آورده است. نتیجه ششمین رای‌گیری، که روز چهارشنبه برگزار شد، 201 رای برای مک کارتی، 20 رای برای بایرون دونالدز نماینده فلوریدا و یک رای "حضور" بود.

پس از 4 دور رای‌گیری بی‌نتیجه دیگر، در یازدهمین تلاش 200 رای برای مک کارتی، 12 رای برای دونالدز، هفت رای برای کوین هرن از اوکلاهوما، یک رای به نام دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور سابق و یک رای حاضر ثبت شد.

مجلس تا زمانی که این بن بست حل نشود فلج خواهد ماند. این اولین بار از سال 1923 است که رای‌گیری برای رئیس مجلس چند دور طول کشیده است.

برای انتخاب شدن به عنوان رئیس، یک نامزد باید اکثریت اعضای حاضر، یعنی 218 رای را کسب کند. جمهوری‌خواهان 222 کرسی در مجلس نمایندگان را به دست آوردند، بنابراین برای اینکه مک کارتی به 218 رای برسد، تنها می‌تواند رای چهار نفر از اعضای جمهوری‌خواه را از دست بدهد. این درحالی است که بر اساس آخرین رای‌گیری، هنوز 22 نفر از هم‌حزبانش هنوز از او حمایت نمی‌کنند.