به گزارش اکوایران، ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه روز پنجشنبه به نیروهای مسلح خود دستور داد تا در تعطیلات کریسمس ارتدوکس روسیه، آتش‌بس 36 ساعته در اوکراین را رعایت کنند. این اولین اقدام آتش‌بس گسترده در جنگ تقریباً 11 ماهه است.

به نوشته آسوشیتدپرس، به نظر نمی رسد پوتین آتش بس خود را مشروط به توافق اوکراین برای پیروی از آن کرده باشد و مشخص نبست که آیا درگیری ها واقعاً در خط مقدم 1100 کیلومتری، یا در جاهای دیگر متوقف خواهند شد. مقامات اوکراینی قبلاً اقدامات ظاهری روسیه برای صلح را رد کرده بودند و آن را به بازی با زمان برای سازماندهی مجدد نیروهای روس و آماده شدن برای حملات بیشتر می دانستند.

پوتین در مقاطع مختلف در طول جنگی که در 24 فوریه آغاز شد، دستور آتش بس محدود و محلی را صادر کرد تا امکان تخلیه غیرنظامیان یا سایر اهداف بشردوستانه فراهم شود. دستور روز پنجشنبه برای اولین باری بود که پوتین به سربازان خود دستور داد تا آتش بس را در سراسر اوکراین رعایت کنند.

بر اساس دستور پوتین خطاب به وزیر دفاع سرگئی شویگو که در وب سایت کرملین منتشر شده: «با توجه به این واقعیت که تعداد زیادی از شهروندان ارتدکس در مناطق جنگی زندگی می کنند، ما از طرف اوکراینی می خواهیم آتش بس اعلام کند و به آنها این فرصت را بدهد که در مراسم شب کریسمس و همچنین در روز کریسمس  میلاد مسیح شرکت کنند».

میخائیلو پودولیاک، مشاور رئیس‌جمهور اوکراین، در توییتی نوشت که نیروهای روسی «باید سرزمین‌های اشغالی را ترک کنند -تنها در این صورت است که «آتش‌بس موقت» در کار خواهد بود. ریاکاری را برای خود نگه دارید».

پوتین به پیشنهاد رئیس کلیسای ارتدکس روسیه، پاتریارک کریل -که پیشنهاد آتش بس از ظهر جمعه تا نیمه شب شنبه به وقت مسکو را پیشنهاد کرد- عمل کرد. کلیسای ارتدکس روسیه که از تقویم باستانی جولیان استفاده می کند، کریسمس را در 7 ژانویه جشن می گیرد -اگرچه برخی از مسیحیان اوکراین نیز این تعطیلات را در آن تاریخ جشن می گیرند.

پودولیاک پیش از این فراخوان کریل را رد کرده بود و آن را «یک تله بدخواهانه و یک حربه تبلیغاتی» خواند. رئیس جمهور ولودیمیر زلنسکی پیشتر، پیش از 25 دسامبر، خروج نیروهای روسیه را پیشنهاد کرده بود، اما روسیه آن را رد کرد.

کریل قبلاً جنگ را به عنوان بخشی از «مبارزه متافیزیکی» روسیه برای جلوگیری از تجاوز ایدئولوژیک لیبرالیسم از سوی غرب توجیه کرده است.

تاتیانا استانووایا، تحلیلگر مستقل سیاسی، گفت که دستور آتش بس پوتین گامی حساب شده است که هدف آن معقول جلوه دادن او و علاقه مند به صلح است. وی همچنین حرکت پوتین را به حمله اخیر نیروهای اوکراینی به ماکییوکا که منجر به کشته شدن حداقل 89 نظامی روسی شد، مرتبط دانست. این تحلیلگر گفت: «او واقعاً نمی‌خواهد چنین چیزی را برای کریسمس دریافت کند».

علاوه بر آتش بس احتمالی، تلاش های دیپلماتیک نیز با هدف توقف جنگ، حداقل به طور موقت، در حال انجام است. پوتین روز پنجشنبه تلفنی با رئیس‌جمهور ترکیه گفت‌وگو کرد و کرملین گفت که رئیس‌جمهور روسیه «باز بودن روسیه برای گفت‌وگوی جدی» با مقامات اوکراینی را تأیید کرد. بر اساس بیانیه دفتر رئیس جمهور ترکیه، رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه از پوتین خواسته است که «آتش بس یکجانبه» را اجرا کند.

اردوغان همچنین بعداً در تماسی تلفنی به زلنسکی گفت که ترکیه آماده میانجیگری برای یک «صلح پایدار» است. اردوغان مکرراً چنین پیشنهاداتی را ارائه داده است و به میانجی‌گری در توافقی کمک کرده است که به اوکراین اجازه می‌دهد میلیون‌ها تن غلات صادر کند و مبادله زندانیان اوکراین و روسیه را تسهیل کرده است.

ا علام آمادگی روسیه برای مذاکرات صلح با پیش‌شرط‌های همیشگی صورت گرفت: «مقامات کی‌یف خواسته‌های شناخته شده و بارها اعلام‌شده را برآورده کنند و واقعیت‌های سرزمینی جدید را به رسمیت بشناسند» -اشاره به این که اوکراین کریمه را به عنوان بخشی از روسیه به رسمیت بشناسد و دیگر دستاوردهای غیرقانونی ارضی را به رسمیت بشناسد.

تلاش های قبلی برای مذاکرات صلح در این مانع شکست خورده است، زیرا اوکراین خواستار خروج روسیه از مناطق اشغالی است.