به گزارش اکوایران، اوکراین از متحدان خود خواست که تانک‌های پیشرفته را در شرایطی که درگیری‌ها در شرق ادامه دارد، ارسال کنند.

بنا بر گزارش خبرگزاری رویترز، مقامات اوکراینی روز پنجشنبه از درگیری شدیدی در مناطق شرقی خبر دادند که طی آن نیروهای کی‌یف تلاش کردند تا نیروهای روسیه را عقب برانند و در همین حال رئیس‌جمهور ولودیمیر زلنسکی از غرب خواست تانک‌های سنگین آبرامز و لئوپارد را در اختیار ارتشش قرار دهد.

باز پس گیری گام به گام مناطق

ارتش اوکراین گفته روس ها بر حمله به بخش باخموت در منطقه دونتسک متمرکز بودند، اما حملات آنها در بخش های آودیوکا و کوپیانسک ناموفق بود. فرماندار منطقه لوهانسک هم گفت که نیروهای اوکراینی در حال بازپس گیری مناطق «گام به گام» هستند. اما وی افزود: «این مسئله به سرعت اتفاق نمی افتد». 

merlin_216276732_7e1ddf03-edcc-4b75-a019-2134a7b5525f-master675

در همین شرایط، یک مقام ارشد دولت ایالات متحده روز چهارشنبه پیش بینی کرد که در جنگی که اکنون نزدیک به 11 ماه ادامه دارد، راه طولانی در پیش است. این مقام واشنگتن گفت: «نبرد هنوز کاملاً داغ است (در دونتسک)... آنچه را که در باخموت می بینیم باید انتظار داشته باشیم که در جاهای دیگر در طول جبهه ببینیم، و بنابراین در ماه های آینده نبرد ادامه خواهد داشت».

سرهی هایدای، فرماندار لوهانسک، گفت که انتظار دارد علی رغم کاهش بیشتر دما و یخ زدن زمین، درگیری ها تشدید شود.  وی گفت: «پس فرصت استفاده از تجهیزات سنگین باز خواهد شد».

در انتظار سلاح های سنگین

زلنسکی هم در سخنرانی ویدئویی شبانه خود از متحدان غربی خواست تا به ارتش او تانک و سلاح های سنگین برای مبارزه با نیروهای روسی که فوریه گذشته به کشورش حمله کردند، ارائه دهند.

امانوئل مکرون، رئیس‌جمهور فرانسه هم روز چهارشنبه گفت که دولتش خودروهای زرهی سبک AMX-10 RC را برای کمک به تلاش‌های جنگی خود ارسال خواهد کرد.

زلنسکی از مکرون تشکر کرد اما گفت: «هیچ دلیل منطقی وجود ندارد که اوکراین هنوز تانک های غربی را تامین نکرده باشد». رهبر اوکراین همچنین گفت که نیروهایش در خارج از باخموت تحت اشغال روسیه خسارات زیادی به دشمنان خود وارد می کنند و روسیه در حال افزایش نیروهای خود در منطقه است.

D4LMDRAAPBJ7JGGJ3CFNGXOPC4

ارتش اوکراین روز پنجشنبه اعلام کرد که تخمین می زند که 800 سرباز روس در روز گذشته کشته شده اند که بیشتر آنها در درگیری ها در منطقه دونتسک بوده اند. این رقم - که نشان دهنده تلفات جانی زیادی برای یک روز است - توسط رویترز نمی تواند به طور مستقل تایید شود.

ارتش همچنین اعلام کرد که یک هواپیمای روسیه، یک هلیکوپتر و سه تانک طی روز گذشته منهدم شده است. بر اساس این گزارش، حملات هوایی، موشکی و پهپادی روسیه به باخموت و دو شهر دیگر در دونتسک - کوستیانتینیوکا و کوراخوف - باعث تلفات غیرنظامیان نامشخص شده است.