به گزارش اکوایران، روز دوشنبه، وزارت دفاع روسیه در اعلامیه‌ای بسیار نادر اعلام کرد که 63 سرباز روس در حمله‌ای در ماکیوکا، شهری کوچک در منطقه شرقی دونتسک اوکراین که از سال 2014 تحت کنترل جدایی‌طلبان طرف‌دار روسیه است، کشته شده‌اند.

در ماکیوکا چه اتفاقی افتاد؟

بنا بر گزارش گاردین، روز یکشنبه، منابع روسی و اوکراینی در مورد این حمله گزارش داده و گفتند که جان‌باختگان از نیروهای بسیج عمومی - نه سربازان حرفه‌ای - هستند.

ژنرال سرگئی سوریوکوف، مقام ارشد نظامی روسیه گفت که اوکراین در ساعت 12:01 بامداد روز اول ژانویه به وقت محلی با استفاده از سامانه موشکی هیمارس که توسط ایالات متحده ارسال شده بود، به یک پایگاه موقت در ماکیوکا حمله کرد.

روز چهارشنبه، این وزارتخانه اعلام کرد که پس از کشف اجساد بیشتر، تلفات به 89 نفر افزایش یافته است.

این بزرگ‌ترین تلفات ناشی از یک حمله واحد است که مسکو از زمان آغاز جنگ به آن اذعان کرده است.

این حادثه همچنین اولین اطلاع‌رسانی در مورد تلفات نظامی از ماه سپتامبر است؛ زمانی که وزیر دفاع، سرگئی شویگو، تعداد 5937 سرباز روسی را که تا آن زمان کشته شدند را اعلام کرد.

3500روایت اوکراینی‌ها

اداره ارتباطات راهبردی ارتش اوکراین اعلام کرد که در حمله در ماکیوکا نزدیک به 400 سرباز کشته و 300 نفر زخمی شدند، اما این عدد به طور مستقل تأیید نشده است.

ستاد کل نیروهای مسلح اوکراین بعداً اعلام کرد که آمار نهایی تلفات را نداشته افزود که حداکثر 10 واحد از تجهیزات نظامی دشمن منهدم شد.

علت تعداد زیاد کشته‌شدگان

فرماندهی نظامی روسیه علت بالابودن تلفات را استفاده سربازان از تلفن همراه دانست.

سوریوکوف گفت ارتش دریافت که دلیل تلفات بالا، روشن‌کردن و استفاده گسترده پرسنل از تلفن‌های همراه تحت شعاع برد موشک‌های دشمن بود. اما مدرکی برای این ادعا ارائه نکرد.

نیروهای اوکراینی فقط گفتند که سربازان روس در ماکیوکا تجمع کرده‌اند.

ایگور استرلکوف، فرمانده سابق جدایی‌طلبان که با وضعیت میدانی آشنا است، گفت که ساختمان تقریباً به طور کامل ویران شد؛ زیرا مهمات ذخیره‌شده در محل در این حمله منفجر شدند.طبق گفته وی، صدها نفر کشته و زخمی شده‌اند.

همچنین گزارش‌ها حاکی از آن است که نیروهای نظامی در کنار آن انبار مهمات، مستقر بودند. یک وبلاگ‌نویس نظامی مشهور روسی گفت که نگهداری مهمات توسط ارتش خوابگاه سربازان، به شدت احمقانه بود.

3500_2

واکنش کرملین

اعلام تعداد زیاد تلفات باعث شوک در روسیه و همچنین انتقاد از فرماندهی بالارده روسیه شد که تا کنون به خاطر شکست‌های نظامی مکرر تحقیر شده است.

بوریس روژین، وبلاگ‌نویس که به جدایی‌طلبان نزدیک است، با انتقاد از بی‌کفایتی فرماندهی نظامی روسیه نوشت: با وجود چندین ماه جنگ، هنوز برخی اهداف محقق نشده‌اند.

الکساندر کوتس، خبرنگار جنگ نوشت: چرا ما همچنان نیروهای بسیج عمومی را در هتل‌ها، خوابگاه‌ها و مدارس اسکان می‌دهیم؟

استرلکوف گفت که هر لحظه ممکن است حمله مرگبار دیگری اتفاق بیفتد، و افزود که ژنرال‌های روس قادر به یادگیری نیستند!

مؤسسه مطالعات جنگ مستقر در ایالات متحده پیش‌بینی کرد که وزارت دفاع روسیه تلاش خواهد کرد تا تقصیر ضعف عملیاتی خود را به گردن مقامات محلی و بسیج عمومی بیندازد.

در یک مراسم بزرگداشت نادر، حدود 200 نفر در شهر سامارا روسیه که برخی کشته‌شدگان از آنجا آمده بودند، برای گرامیداشت جان‌باختگان تجمع کردند.عزاداران در بنای یادبود شهر گل گذاشتند؛ یک کشیش ارتدکس برای کشته‌شدگان دعا خواند و سپس سربازان با شلیک اسلحه، احترام نظامی گذاشتند.